“Eco Baltia grupas” vides apsaimniekošanas uzņēmums SIA “Eco Baltia vide”, investējot 2,6 miljonus eiro, Tukumā izveidojis jaunu Baltijā modernāko riepu mehāniskās pārstrādes rūpnīcu. Tajā ik gadu plānots pārstrādāt vismaz 6,5 tūkstošus tonnu, galvenokārt Latvijā savākto, riepu. Paredzams, ka, pakāpeniski palielinot ražošanas jaudas, tuvākajos divos gados rūpnīcā varēs pārstrādāt līdz pat 10 tūkstošiem tonnu nolietoto riepu gadā. Rūpnīcā pārstrādāto riepu apjoms gadā ļaus samazināt CO2 izmešus 26 600 tonnu apmērā, kas ir līdzvērtīgs 4200 mājsaimniecību elektrības patēriņam gadā.
Tukumā atver Baltijā modernāko riepu pārstrādes rūpnīcu (12)
Jaunā SIA “Eco Baltia vide” rūpnīca ir pirmā šāda tipa rūpnīca Latvijā un viena no retajām Eiropā, kas ir aprīkota ar šobrīd modernākajām tirgū pieejamajām riepu mehāniskās pārstrādes iekārtām.
Tās maksimāli samazina un novērš dažādu potenciālo piesārņojumu riskus, kā arī nodrošina energoefektīvu un ekoloģiski saudzīgu ražošanas procesu. Nepieciešamības gadījumā ražotne ir pārvietojama.
“Viens no aprites ekonomikas stūrakmeņiem ir atkritumu pārstrāde jaunās izejvielās. SIA “Eco Baltia vide” izveidotā riepu pārstrādes ražotne būs nozīmīgs ieguldījums arī Latvijas vides sakoptības un ekonomikas attīstības kontekstā. Rūpnīca palīdzēs nodrošināt, ka Latvijā radītos riepu atkritumus spējam paši efektīvi un ilgtspējīgi pārstrādāt jaunās izejvielās un radām tiem jaunu vērtību, nevis atstājam vidē vai apglabājam poligonos. Turklāt mūsu izmantotās tehnoloģijas ļauj nākotnē pārstrādāt arī elektrības vadus, kas ir jauns atkritumu pārstrādes virziens Latvijā,” skaidro SIA “Eco Baltia vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts.
Pārstrādes procesā riepas tiks gan smalcinātas sīkās strēmelēs un nodotas tālākai reģenerācijai, lai tās speciālās krāsnīs izmantotu kā kurināmo enerģijas ieguvei, tādējādi samazinot pirmreizējo fosilo kurināmo izmantošanu. Tāpat pārstrādes procesā, veicot metāla un tekstila atdalīšanu no riepu gumijas, tiks ražotas dažādu izmēru gumijas granulas.
Saražotās granulas kalpos kā izejmateriāls jaunu produktu ražošanā – piemēram, gumijas segumiem rotaļu un futbola laukumiem, kā piedevas asfalt-bitumena maisījumiem u.tml. Produkcijas realizācija paredzēta gan vietējā tirgū, gan arī eksportā.
"Ekonomiskā situācija un tendences mainās, un ir ļoti nozīmīgi, ka uzņēmēji tām spēj pielāgoties un atrast veidus, kā uz tirgus principiem balstīt uzņēmējdarbību, kas ir nevis resursus patērējoša, bet gan jaunus resursus radoša. Arī Latvijai ir jātuvojas aprites ekonomikas modelim, un riepu pārstrāde ir ļoti labs piemērs, kā samazināt sarežģīti utilizējamu produktu nonākšanu Latvijas dabā,” norāda Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs Jurģis Miezainis.
Kā liecina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pērn decembrī veiktais pētījums, Latvijā šobrīd kopējais nolietoto riepu uzkrātais apjoms veido 105 tūkstošus tonnu.
“Apsveicami, ka pieredzējuši atkritumu apsaimniekošanas nozares uzņēmēji, kas orientējas uz ilglaicīgi saimniecisko darbību, veic investīcijas atkritumu pārstrādes iekārtās. Zināšanu un pieredzes trūkums, kā arī nespēja piesaistīt investīcijas diemžēl līdz šim ir radījuši neveiksmīgus eksperimentus, kas bez rezultāta noslēdzas dažu gadu laikā. Sagaidāms, ka jaunā SIA “Baltia Eco vide” rūpnīca ieņems nozīmīgu vietu riepu aprites ciklā Latvijā, un iespējams -pavērs iespēju pārstrādājot atbrīvoties no gadu desmitos uzkrātajām nolietotajām riepām, ko līdz šim nebija varēts izdarīt. Reģenerācija ir nozīmīga sadaļa riepu aprites ciklā, tāpēc būtiski to pēc iespējas vairāk veikt pašmāju uzņēmumos, tādējādi nodrošinot labāku izsekojamību, mazāk paļaujoties uz ārzemju pārstrādes rūpnīcām. Kāpinot vietējo uzņēmumu pārstrādes jaudas, ieguvums būs gan ekonomiskās aktivitātes pieaugums, gan nolietoto riepu aprites cikla sakārtošana,” skaidro VVD ģenerāldirektore Elita Baklāne-Ansberga.
“Esam gandarīti, ka “Eco Baltia grupa”, paplašinot un daudzveidojot savas darbības jomas, var lepoties ar jaunu atkritumu pārstrādes rūpnīcu. Līdz šim esam pārstrādājuši dažādus polimēru iepakojumus, bet tagad sevi piesakām arī riepu un gumijas pārstrādē. Šādas rūpnīcas nepieciešamību apliecina nelegālo riepu krāvumi dažādās Latvijas vietās, radot jaunas pārstrādes iespējas tepat Latvijā. Turklāt, ņemot vērā, ka vairākas Āzijas valstis jau paziņojušas par nepārstrādātu atkritumu importa aizliegumu, Latvijai perspektīvā būs arvien vairāk jāattīsta atkritumu pārstrādes jaudas un iespējas, tāpēc lepojamies, ka varam būt līderi šajā jomā,” uzsver “Eco Baltia grupas” valdes priekšsēdētājs Māris Simanovičs.
Rūpnīcā pamatā tiks pārstrādātas no Latvijas uzņēmumiem un privātpersonām savāktās riepas.
“Šobrīd notiek darbs, lai jau rudenī atbilstoši normatīvo aktu prasībām Tukumā, Dienvidu ielā 2, kur atrodas rūpnīca, varētu nodrošināt nolietoto riepu pieņemšanu no Tukuma novada iedzīvotājiem. Tas nozīmē, ka mūsu rūpnīcā Tukumā viena privātpersona ik gadu bez maksas varēs pārstrādei nodot vienu vieglo automašīnu riepu komplektu jeb četras riepas,” papildina J. Aizbalts.
“Jaunas riepu pārstrādes vietas izveide Latvijā ir apsveicams solis, lai uzlabotu nolietotu riepu apsaimniekošanas, t.sk., pārstrādes caurspīdīgumu un izsekojamību, ar ko līdz šim sistēmiskā līmenī bijušas problēmas. Nedrīkst aizmirst arī par šādas iniciatīvas pienesumu jaunu darba vietu radīšanā, kā arī potenciālu valsts budžeta papildināšanu nodokļu veidā. Valstij savukārt atbildes vietā būtu jāstiprina pasākumi, kas saistīti ar apsaimniekotāju norādīto pārstrādes vietu ārvalstīs uzraudzību, lai mēs arvien mazāk dzirdētu par gadījumiem, kad riepas, kas, it kā, tiek pārstrādātas Indijā vai Lietuvā, pēcāk atrodas sakrautas kaudzē Latvijas mežos, vai, vēl ļaunāk, Rīgas centrā," uzsver Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas vadītāja Tīna Lūse.