Sūtījumi no Ķīnas internetveikala jāgaida vairākus mēnešus. Kurš pie tā vainīgs? (35)

Foto: Reuters/ScanPix
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pēdējā laikā Latvijas iedzīvotāji sūdzas, ka sūtījumus no Ķīnas nākas gaidīt arvien ilgāk. Pat nelielas preces. Agrāk preces, kas iegādātas starptautiskajos interneta veikalos, savu īpašnieku sasniedza solītajās 30 dienās kopš pirkuma brīža, tagad sūtījumu nākas gaidīt mēnešiem ilgi. TVNET krievu versijas lasītāja Jekaterina portālam pastāstīja, ka Āzijas interneta veikalā iegādājās saulesbrilles, kas ideāli saskanēja ar tērpiem, kurus viņa bija iecerējusi vilkt atvaļinājumā. Atvaļinājums bija plānots jūnija pirmajā pusē, un saulesbrilles tika pasūtītas pusotru mēnesi pirms plānotā ceļojuma. Tomēr - ir noslēgusies pirmā augusta nedēļa, taču no brillēm - ne vēsts. Atvaļinājums jau sen beidzies, neatnākušo preču vietā iegādātas citas veikalos Rīgā. Kurš vainīgs pie tādas situācijas? 

Parasti cilvēki jau pieraduma dēļ pārāk ilgajā sūtījumu piegādē vaino "Latvijas Pastu", kā arī negodprātīgos pārdevējus, kuri vilcinās ar preces nosūtīšanu. Retos gadījumos, protams, vainojami ir arī viņi, jo no kļūdām nav pasargāts neviens. Tomēr atbildība par piegādi ir uz citu pušu pleciem. 

Kā sūtījumi nonāk Latvijā?

"Diemžēl nevarēsim komentēt sūtījumu ceļu līdz Latvijai, jo līdz Latvijas teritorijai par piegādes ceļu, laikiem, transportēšanas ātrumu un tamlīdzīgi atbild tās valsts pasta uzņēmums, kurā šie sūtījumi tiek pieņemti nosūtīšanai, tātad šajā gadījumā tas ir Ķīnas pasts.

Latviju Ķīnas sūtījumi sasniedz dažādos veidos, tostarp kā sūtījumi tranzītā no dažādām valstīm – piemēram, Gruzijas, Nīderlandes, Igaunijas –, un tas arī parasti rada sūtījumu aizkavēšanos, jo attiecīgajā tranzīta valstī tie tiek papildus apstrādāti.

Šādā veidā kavējušās lielas sūtījumu kravas gan no Gruzijas, gan Nīderlandes, no kuras vairākkārt apjomīgas sūtījumu kravas saņemtas pat bojātā veidā un par kurām Latvijas Pasts sabiedrību informējis publiski," TVNET krievu valodas versijai sacīja "Latvijas Pasta" ārējās komunikācijas nodaļas vadītāja Gundega Vārpa. 

Foto: Bojātie sūtījumi, kurus saņēmis "Latvijas Pasts"

Pēc viņas vārdiem, sūtījumi, kurus saņem "Latvijas Pasts", nekavējoties tiek piegādāti adresātiem. Tomēr ir jāpatur prātā, ka no trešajām valstīm saņemtie sūtījumi tiek pakļauti muitas kontrolei, ko nodrošina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas kontrole. 

Vārpa norādīja, ka nereti ārvalstu internetveikali nosaka vienkāršiem sūtījumiem savu unikālo numuru, kas var sastāvēt no ciparu un/vai burtu kombinācijas. Tādējādi veikals saviem klientiem piedāvā iespēju sekot sūtījumam savā sistēmā. Taču jāņem vērā, ka bieži norādītā informācija ir neprecīza un kļūdaina - piemēram, sistēma rāda, ka sūtījums atrodas Latvijā, bet patiesībā tas vēl ir ceļā - kādā tranzītvalstī. 

Viens no piemēriem, ko TVNET redakcijai atsūtīja lasītājs: sekojot sūtījumam ar interneta platformas palīdzību, var redzēt, ka sūtījums ieradies Latvijā 18. jūnijā un pēc tam atkārtoti - 22. jūnijā. Savukārt "Latvijas Pasta" sistēmā redzams skaidri - sūtījums Latvijā nonācis vien 22. datumā. 

Raksta foto
Foto: ekrānuzņēmums

"Veikals jeb pārdevējs nekādā veidā nevar zināt, kur konkrētajā brīdī atrodas attiecīgais sūtījums – sūtījuma ceļu pārzina tikai un vienīgi pasta uzņēmums, piemēram, Ķīnas pasts, kam veikals nodevis sūtījumu piegādei uz attiecīgo valsti. Savukārt pasta uzņēmums virza šo sūtījumu atbilstoši paša noteiktajam sūtījuma ceļam, un no tā būs atkarīgi arī piegādes termiņi," sacīja Vārpa.

Tomēr patiesībā situācija ar sūtījumiem no Ķīnas var būt sarežģīta. Nav noslēpums, ka populārākās ārvalstu interneta tirdzniecības platformas ir "eBay" un "Aliexpress". Pirmajā gadījumā tik tiešām strādā shēma "Pārdevējs - pārdevēja valsts pasts - Latvijas pasts - pircējs", bet otrajā gadījumā platforma ir ne tikai starpnieks pārdošanā, bet arī starpnieks preču sūtīšanas jomā. 

Tas nozīmē, ka pārdevējs ("Aliexpress" - sava veida virtuālais tirgus, kurā savas preces piedāvā gan lielie, gan arī mazie tirgotāji, jo pati platforma uzņemas sūtījumu administrēšanas un strīdu starp pārdevēju un pircēju risināšanas funkcijas) vispirms nosūta sūtījumu uz "Aliexpress" noliktavu, kurā tas tiek apstrādāts un nodots tālāk ērtākajam pārvadātājam - Ķīnas, Singapūras, Malaizijas, retāk arī Zviedrijas, Somijas, AAE un Igaunijas pastam. 

Līdz ar to šī "ķēde" pagarinās, jo sūtījums iziet cauri ļoti daudzām rokām, kas prasa vairāk laika. Līdz ar to - nepieciešams vairāk laika piegādei. 

Tomēr viss nav tik slikti - Latvijas gadījumā ļoti labi strādā Igaunijas pasts, kas sūtījumu caur "Omniva" uz Latviju piegādā dažu dienu laikā. Iespējas izvēlēties tieši tādu piegādes veidu gan nav - daudz kas ir atkarīgs no "Aliexpress" darbinieku lēmumiem Ķīnā, respektīvi - tā ir sava veida laimes spēle. 

Ne visam var ticēt 

Daudzi interneta veikali sola saviem klientiem vienkāršu sūtījumu piegādi noteiktā laikā, piemēram, trīs, piecu vai desmit dienu laikā. Tomēr šī informācija attiecībā uz starptautiskajiem sūtījumiem var būt nekorekta, uzsver Vārpa. 

"Piegādes laiku var noteikt tikai tās valsts pasta uzņēmums, kas veic sūtījuma piegādi, tāpēc interneta veikalam nav pamata apgalvot, ka sūtījums tiks piegādāts konkrētā laikā. Precīzi pārrobežu sūtījumu piegādes termiņi Pasaules pasta savienības dalībvalstīs noteikti tikai eksprespasta sūtījumiem, pārējo sūtījumu piegādes laiks atkarīgs no adresāta valsts attāluma līdz izsūtītājvalstij, aviosavienojumiem un reisu biežuma intensitātes, tranzītvalstu izvēles pasta sūtījumu ceļā un tamlīdzīgi," skaidro Vārpa.

Praksē sūtījumu piegādes laiki ir ļoti atšķirīgi – reizēm sūtījums adresātu sasniedz ļoti ātri, pat pāris dienās, taču reizēm ceļo vairākas nedēļas. Pasaules pasta savienības dalībvalstu ietvaros tiek pieņemts, ka sūtījumam jābūt piegādātam mēneša laikā – reģistrētu sūtījumu gadījumā pēc šā termiņa beigām iespējams sākt sūtījuma meklēšanu, vēršoties pie izsūtītājvalsts pasta uzņēmuma, un pēc attiecīgu izmeklēšanas procedūru veikšanas arī pretendēt uz kompensāciju sūtījuma bojājuma/pazušanas gadījumā.

Galvenie sūtījumu kavēšanās iemesli

"Latvijas Pasta" pārstāve portālam TVNET norādīja, ka iemesli, kādēļ sūtījumi kavējas, var būt visdažādākie. Visbiežāk tas notiek tāpēc, ka piegādes attālums ir ļoti liels. 

"Jo galamērķis ir tālāk, jo, visticamāk, sūtījums ilgāku laiku uzkavēsies ceļā, īpaši tad, ja starp valstīm nav tiešās aviosatiksmes un sūtījumi ceļo tranzītā starp dažādām valstīm. Būtiski atzīmēt, ka, iepērkoties populārākajos ārvalstu interneta veikalos, sūtījumi no Ķīnas un citu Āzijas valstu veikaliem uz Latviju ceļo tranzītā, izmantojot dažādu valstu pasta operatoru starpniecību," skaidro Vārpa.

Tāpat jāņem vērā, ka sūtījumi var ceļot ilgāku laiku arī starp Eiropas valstīm – ja nosūtītājvalsts pasta operators neizvēlas sūtījumu piegādei izmantot tiešo aviosatiksmi, bet sūtījumus virzīt sev izdevīgākajā veidā starp citām valstīm, tajā skaitā izmantojot kravu pārvadājumus pa sauszemi, sūtījums tranzītā var uzkavēties pat līdz divām nedēļām.

Kāpēc vieni sūtījumi tiek piegādāti laikā, bet citi ne?

Visbiežāk Latvijas iedzīvotāji Āzijas tirdzniecības platformās iegādājas dažādus sīkumus un nieciņus, kuru vērtība ir daži eiro. Iegādāties tehniku un citas dārgas preces ar valsts pasta starpniecību cilvēki neriskē, bet eksprespiegādes pakalpojums nereti ir pārāk dārgs, līdz ar to šādas preces izdevīgāk ir iegādāties uz vietas Latvijā vai arī vērsties pie interneta veikaliem, par kuriem ir labas atsauksmes saistībā ar ātru un kvalitatīvu piegādi. 

Ja runā par dārgākiem sūtījumiem, tad tiem pārdevējs piešķir tā saucamo izsekošanas numuru (tracking number), ar ko parasti problēmu nav. Sūtījums pienāk noteiktajā termiņā, un arī ar naudas atgriešanu nav problēmu. Tomēr ar nelielajiem sūtījumiem ir daudz sarežģītāk. Par izsekošanas numuru pārdevējam nākas maksāt, kas nav izdevīgi, pārdodot preces, kuru vērtība ir daži eiro. Tāpēc sūtījumi tiek izsūtīti kā tā saucamās depešas. 

"Ir gadījumi, kad numurs tiek piešķirts sūtījumu maisam jeb arī depešai, kurā ir daudz vienkāršo jeb nereģistrēto sūtījumu, taču šis numurs nav uzskatāms par "tracking" numuru un šāda sūtījumu maisa ceļam tāpat nav iespējams izsekot, skaidro Vārpa.

Šādu maisu jeb depešu piegāde, pārrēķinot izmaksas uz vienu sūtījumu, pārdevējam izmaksā vislētāk. Šādi maisi, kuros tiek savākti vairāki sūtījumi, tiek komplektēti lielākā Āzijas internetveikala noliktavā. Kā norāda pats serviss, "viens no "Aliexpress Standard Shipping" plusiem ir tas, ka ar šādu metodi pārdevējs un noliktava nevelk garumā ar sūtījuma izsūtīšanu. Tiek ievēroti visi termiņi, kā arī tos kontrolē loģistikas speciālisti". 

Patiesībā pārdevējs nosūta sūtījumus uz noliktavu, kur tie pēc kādiem principiem tiek sašķiroti milzīgos maisos. Iespējams, ka jums paveiksies un jūsu sūtījums nonāks pilnā maisā, kas jau drīzumā dosies ceļā uz Latviju. Tomēr - kas notiks, ja jūsu sūtījums būs viens no pirmajiem rindā, kurā būs vēl vairāki simti citu mazu sūtījumu, kuri vēl jāsašķiro?

Atliek vien gaidīt un cerēt, ka sūtījums tomēr kaut kur nonāks, jo izsekot to ar "Latvijas Pasta" palīdzību nav iespējams, bet paša internetveikala sniegtā iespēja izsekot sūtījumu ir noderīga vien līdz brīdim, kad sūtījums dosies ceļā. Kur un ar kādu ātrumu tas dosies tālāk - uzzināt ir neiespējami. 

Tāpat arī "Latvijas Pastam" ir nepieciešams laiks, lai sašķirotu mazo sūtījumu lielo daudzumu un precīzi nosūtītu tos uz pareizajām pasta nodaļām visā Latvijā. 

Neraugoties uz to, ka Āzijas tirdzniecības gigants strādā jau vairākus gadus, agrāk problēmas nebija tik ļoti redzamas. Lielākā daļa cilvēku nepievērsa uzmanību kādam pazaudētam vai pēc ilgāka laika saņemtam sūtījumam. Tomēr pirkumu daudzums internetveikalos pieaug lielos tempos, līdz ar to palielinās arī kavējumu skaits. 

"Latvijas Pasta" pārstāve sacīja, ka pagājušajā gadā "Latvijas Pasts" no ārzemju interneta veikaliem - pārsvarā no Ķīnas un citām Āzijas valstīm - saņēma deviņus miljonus sūtījumu. Tas nozīmē, ka vidēji uz katru iedzīvotāju - arī uz jaundzimušajiem, maziem bērniem un pensionāriem - ir vairāki sūtījumi. 

Tāpat, kā liecina šā gada pavasarī "Kantar TNS", kā arī sūtījumu servisa "DPD Grupa" veiktā aptauja, vismaz reizi mēnesī internetveikalos iepērkas 45% Latvijas iedzīvotāju. Jāatzīmē, ka 28% cilvēku iepērkas ārzemju interneta tirdzniecības platformās. 

2019. gadā šis rādītājs noteikti pieaugs vēl vairāk, jo iepirkšanās interneta veikalos ir aizrāvusi daļu Latvijas iedzīvotāju. Tas redzams arī pasta nodaļās, kur regulāri veidojas rindas ar cilvēkiem, kuri vēlas izņemt savus pirkumus, kas atsūtīti no Ķīnas. Cilvēki, lai arī nereti ir neapmierināti, tomēr gaida, kur vēl būs iespējams iegādāties "brīnišķīgu mežģīņu apmetni ar auklām bērniem, vīriešiem no īstas ādas" (parodēts "Aliexpress" produkta apraksts, - red.) vien par pusotru eiro. 

Svarīgākais
Uz augšu