Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Bentley no jauna uzbūvējuši 2. Pasaules karā iznīcinātu prototipu

Atdzimis no pelniem
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Bentley Corniche
Bentley Corniche Foto: Bentley

Britu autobūves kompānijas Bentley īpašo uzdevumu nodaļa Mulliner pilnībā atjaunojusi 1939.gadā radītu, bet 2. Pasaules kara laikā iznīcinātu prototipu Corniche. Tas bija auto, kura virsbūvi izgatavoja Parīzē bāzētais dizaina ateljē Carrosserie Vanvooren, bet sērijveida automobilim bija jākļūst par Bentley Mark V "karsto" versiju.

Ideja par Corniche un sekojoša sērijveida modeļa izstrādi Bentley radās, kad grieķu sacīkšu braucējs Andrē Embirikoss savām vajadzībām pasūtīja sporta mašīnu, par bāzi ņemot Bentley 4 ½ Litre šasiju un to apgādājot ar vieglāku un aerodinamiskāku virsbūvi   no duralumīnija. Iedvesmojoties no iznākuma, Bentley inženieri un vadība nolēma, ka būs nepieciešams izstrādāt arī analogu topošā sedana Bentley Mark V sportisko versiju. 1939.gada pavasarī tās prototips Corniche bija gatavs.

Corniche pamatā bija vieglāka šasija, forsēts topošā Mark V dzinējs un cita pārnesumkārba. Mašīnas virsbūvi izstrādāja un izgatavoja Parīzes virsbūvju dizaina ateljē Carrosserie Vanvooren.

Raksta foto
Foto: Bentley

Kā raksta Motor.ru, automobilis franču dizaineriem sanāca visnotaļ futūristisks, jo uzsvars tika likts uz aerodinamiku, tātad iespējami mazu vēja pretestību, bet plūdlīnijas formas autobūvē vēl nebija kļuvušas par modes lietu. Corniche patiesībā visai ievērojami atšķīrās no tā laika Bentley, jo tas jau bija auto bez masīvā vertikālā radiatora režģa.

Raksta foto
Foto: Bentley

Automobiļa montāža tika pabeigta 1939.gada maijā, un Corniche nekavējoties tika izmēģināts Bruklendsas sacīkšu trasē, kur sasniedza 100 jūdzes jeb 161 kilometru stundā. Standarta Mark V uz to nebija spējīgs. Nedaudz vēlāk, tā paša gada jūlijā, prototips tika nogādāts Francijā, taču tur cieta sadursmē ar autobusu. Par laimi, ne pārāk nopietni, lai Carrosserie Vanvooren nespētu spēkratu atjaunot.

Raksta foto
Foto: Bentley

Daudz dramatiskāka izvērtās mašīnas pārdzīšana atpakaļ uz Bentley mītni Lielbritānijā. Tad Bentley testu pilots netika galā ar mašīnas vadību, ietriecās kokā, spēkrats apgāzās un guva visaptverošus bojājumus. Mašīnas šasija pēc nelaimīgā gadījuma tika nogādāta Bentley mājās Lielbritānijas pilsētā Krū, savukārt virsbūvi atkal uzticēja franču meistariem Carrosserie Vanvooren darbnīcā.

Raksta foto
Foto: Bentley

Restaurētā virsbūve augustā nonāca Normandijas ostas pilsētā Djepē, no kurienes to bija paredzēts pārvest uz Lielbritāniju. Ja nebūtu gadījies kāds administratīvs misēklis, tas arī būtu izdevies, taču Corniche virsbūves transportēšana aizkavējās, bet noliktava, kur glabājās Corniche, vācu gaisa spēku uzlidojumā tika sabombardēta.

Raksta foto
Foto: Bentley

Prototipa atjaunošanu šā gadsimta sākumā uzņēmās vēsturnieks un kādreizējais Bentley direktors Kens Lī. 2001.gadā viņš sāka meklēt oriģinālās rezerves daļas, kas tika izpārdotas septiņdesmitajos gados, turklāt 2008.gadā ieguva Bentley finansiālu atbalstu, lai projekta gaitu paātrinātu.

Raksta foto
Foto: Bentley

Mašīnas virsbūvi Hempšīrā bāzētā kompānija Ashley & James izgatavoja no alumīnija, balstoties uz skicēm, ar ko padalījās oriģinālā Corniche dizainera Džordža Polina ģimene. Tomēr projekta gaita pat ar papildu finansējumu bija lēna, tādēļ ar jaunā Bentley vadītāja Adriana Holmarka rīkojumu mašīnas būvniecību 2018.gadā uzņēmās īpašo projektu nodaļa Mulliner. Kas no tā sanāca, redzams fotogalerijā.

Raksta foto
Foto: Bentley
Uz augšu