Konstatēts tiesisks pamats vērsties tiesā pret bijušo "Rīgas satiksmes" valdi (25)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Bemhens iznāk brīvībā
Bemhens iznāk brīvībā Foto: Jānis Škapars/TVNET

Neatkarīgi eksperti konstatējuši, ka pašvaldībai ir tiesisks pamats vērsties tiesā pret bijušo SIA "Rīgas satiksme" valdi, lai piedzītu vairāku miljonu eiro apmērā lēšamus zaudējumus, pastāstīja Rīgas domes deputāts Valters Bergs (JKP).

Pēc domnieka teiktā, viņš ir iepazinies ar advokātu biroja SIA "Novius" atzinumu un, viņaprāt, tajā ir konstatēts pietiekams pamats vērsties pret bijušo "Rīgas satiksmes" valdi ar regresa prasību. 

"Advokāti secinājuši, ka iepriekšējā valde nav rīkojusies kā krietns un rūpīgs saimnieks," pauda Bergs.

Savukārt "Rīgas satiksme", komentējot "Novius" atzinumu, aģentūrai LETA apstiprināja, ka iepriekšējās valdes atbildības izvērtēšanai tiešām tika piesaistīts advokātu birojs, taču atzinumā ietvertā informācija ir konfidenciāla un nav izpaužama. 

Tikmēr paša "Novius" vadošais partneris Kaspars Novicāns aģentūrai LETA norādīja, ka atzinumā netika analizētas konkrētas summas, bet vairāk uzmanība pievērsta tieši konkrēto personu darbībām. 

Advokāti konkrēti neatklāja, kāds ir atzinuma saturs, aizbildinoties ar ierobežotas pieejamības statusu, taču piebilda, ka būtu jāveic tālāka analīze, lai konstatētu konkrētus zaudējumu apmērus. 

Tomēr pēc Berga teiktā, eksperti tikai apstiprinājuši medijos jau vairākkārt izskanējušo informāciju par dažādiem neizdevīgiem līgumiem, ko "Rīgas satiksme" noslēgusi ar "Rīgas mikroautobusu satiksmi", "Rīgas karti", degvielas piegādātājiem un citiem partneriem.

Minētais atzinums apstiprinot, ka gada laikā aptuveni sešu miljonu eiro zaudējumus radījis "Rīgas satiksmes" un SIA "Rīgas mikroautobusu satiksme" 2018.gadā noslēgtais sadarbības līgums, kā arī 3,7 miljoni eiro zaudēti, noslēdzot iepirkumu par degvielas piegādi.

Proti, auditorkompānija "Ernst&Young" jau gada sākumā konstatēja, ka degvielas piegādi "Rīgas satiksmei" nodrošina uzņēmums "RDz Energy", kura īpašnieki ilgstoši slēpās ārzonu firmās. Līdz ar šo līgumu divu gadu laikā zaudēti 3,7 miljoni, jo neprasmīgi tika izmantots cenu svārstības riska novēršanas instruments, ko nodrošināja "Nordea banka", norāda domnieks.

Advokāti arī atzīstot, ka vismaz 6,5 miljonu eiro apmērā nodarīti zaudējumi noslēdzot līgumus ar "Škoda Electric", "Škoda Transportation" un "Solaris Bus & Coach" par tramvaju, trolejbusu un autobusu piegādi. Šo summu veido līgumsodi par savlaicīgi nepiegādātajiem transportlīdzekļiem.

Saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem no pasūtītajiem 20 zemās grīdas tramvajiem "Rīgas satiksmei" nav piegādāti 13 zemās grīdas tramvaji, par ko kopējais līgumā paredzētais sods ir aprēķināts 2,18 miljonu apmērā. Tāpat no pasūtītajiem 100 trolejbusiem Rīgai nav piegādāti 45 trolejbusi, par ko kopējais līgumā paredzētais sods ir 3,41 miljona apmērā, kā arī par 140 autobusu piegādes kavējumiem kopējais līgumā paredzētais sods ir 941 797 eiro. Līdz šim šos sodus "Rīgas satiksme" nav atguvusi.

Daļēji nepamatots esot arī "Rīgas satiksmes" sadarbības līgums ar "Rīgas karti", jo no satiksmes budžeta "Rīgas kartei" tiek maksāts arī par skolēna e-kartes ieviešanu.

Šajā kartē ir apvienotas skolēna apliecības un e-talona funkcijas, un skolēni ar to var norēķināties par pusdienām, izmantot to kā mācību iestāžu identificēšanas sistēmu, kā arī ar atlaidi apmeklēt pilsētas muzejus, teātrus un citas iestādes. 

"Tomēr "Rīgas satiksme" ir transporta uzņēmums, kuram nebūtu jāmaksā par šādu funkciju nodrošināšanu. Arī advokāti atzīst, ka pakalpojumu iepirkt varēja pašvaldība," komentēja Bergs, norādot, ka zaudējumus rada "Rīgas kartei" pārskaitītās summas par šā pakalpojuma nodrošināšanu.

Tāpat advokāti esot konstatējuši, ka "Rīgas satiksmei" neizdevīgs ir sadarbības līgums ar parādu piedzinējiem SIA "Konsultatīvā sabiedrība Conventus". Slikto darba rezultātu dēļ sadarbību ar šo uzņēmumu izvērtēt gada sākumā ieteica arī auditorkompānija "Ernst&Young".

2017.gadā "Rīgas satiksme" šai kompānijai samaksāja 1,026 miljonus eiro, bet 2018.gadā - 943 000 eiro. 

Par visu šo procesu gaitā radītajiem zaudējumiem no bijušās valdes esot tiesisks pamats piedzīt zaudējumus, apgalvo Bergs. 

Pēc viņa teiktā, šis ziņojums ir nodots kapitāldaļu turētājam Vadimam Baraņņikam, un, viņaprāt, Baraņņikam ir ne tikai ir tiesības, bet arī pienākums vērsties tiesā ar šo prasību. "Galu galā tā nav viņa nauda, bet gan nodokļu maksātāju. Viņa pienākums ir atgūt šos līdzekļus sabiedrības labā, jo arī bezdarbība nodara postu," sacīja deputāts. 

Ar lūgumu sniegt informāciju par darbībām, kas ir veiktas un kādas tiek plānots veikt, lai nodrošinātu zaudējumu piedziņu no bijušajiem valdes locekļiem, kuru pilnvaru laikā radīti šie zaudējumi, Bergs vērsies gan pie jaunās "Rīgas satiksmes" padomes, gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā. 

Kā ziņots, pērnā gada 13.decembrī visi pieci "Rīgas satiksmes" valdes locekļi toreizējam galvaspilsētas mēram Nilam Ušakovam (S) iesniedza atlūgumus. Darba uzteikumi tika iesniegti īsi pēc tam, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs sāka kriminālprocesu saistībā ar trim uzņēmuma veiktajiem iepirkumiem, tādējādi izmeklējot amatpersonu kukuļošanu un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu.

Uzņēmuma valdē strādāja no valdes priekšsēdētāja amata atstādinātais Leons Bemhens, Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins, Jūrmalas domes deputāte Larisa Loskutova (S), Baldones novada domes deputāts Andrejs Požarnovs ("Gods kalpot mūsu Latvijai"), kā arī partijas "Gods kalpot Rīgai" biedre Inese Švekle.

Uzņēmuma pagaidu valde, kuru tobrīd vadīja bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss, pasūtīja neatkarīgās auditorkompānijas "Ernst&Young" auditu par uzņēmuma darbu, kurš konstatēja, ka dažādu sadarbības līgumu, iepirkumu un citu darbību rezultātā uzņēmumam pēdējo gadu laikā nodarīti vairāku miljonu eiro lieli zaudējumi. 

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu