Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Klimata aktīviste Grēta Tūnberga - cerības un naida magnēts (67)

Foto: AFP / Scanpix
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ir pagājis gads, kopš zviedru pusaudze Grēta Tūnberga sarīkoja pirmo streiku, atsakoties apmeklēt skolu, lai tādējādi protestētu pret klimata krīzes ignorēšanu pasaulē. Šā gada laikā 16 gadus vecā Grēta ir kļuvusi gan par paraugu, gan par naida objektu, vēsta Eiropas medijs “Euronews”. 

Kopš kļūšanas par aktīvisti Grēta ir pielāgojusi savu dzīvesveidu saviem principiem. Viņa ir vegāne un vairs nepērk jaunu apģērbu. Meitene ceļo galvenokārt ar vilcienu. Ceļojumos meiteni vienmēr pavada viņas tēvs Svante. 

Meitenei, kam ir Aspergera sindroms, saņemtā mediju un sabiedrības uzmanība bieži vien nav patīkama. “Ja es necīnītos, es justos slikti. Kad izaugšu, es gribu atskatīties un teikt, ka darīju visu iespējamo,” savu pievēršanos klimata aktīvismam skaidro Grēta. 

Savā pēdējā ekspedīcijā Grēta devās uz ASV, lai piedalītos klimata konferencē - viņa trešdien ar jahtu “Maliza II” ieradās Ņujorkā. Šis ceļojums ilga kopš 14.augusta, un tā norisi Grēta atspoguļoja sociālajos tīklos.

Šajā ceļojumā ar Grētu devās viņas tēvs, divi profesionāli burātāji - Boriss Hermans un Pjērs Kasiragi, kā arī Nātans Grosmans, kurš veido dokumentālo filmu. 

Jahtas komanda pirms brauciena sākuma uzsvēra, ka šāds transporta veids izvēlēts tāpēc, ka nerada klimatam kaitīgo gāzu emisijas. 

Tomēr Vācijas medijs “Taz” norāda, ka šis ceļojums radot vairāk emisiju nekā gadījumā, ja Grēta uz ASV būtu lidojusi ar lidmašīnu, - jo ar jahtu uz Eiropu atpakaļ burās citi jūrnieki, kas tai pakaļ ieradīsies ar lidmašīnu. Eiropā ar lidmašīnu atgriezīsies Hermans, un tas būšot vēl viens lidojums. 

Tomēr kaismīgās diskusijas par Grētas ceļojuma ietekmi uz klimatu ir apliecinājums milzīgajai interesei par zviedru skolnieci un viņas aktivitātēm. 

Piektdienas nākotnei 

Viss sākās ar plakātu, uz kura bija rakstīts "Skolstrejk för klimatet", kas latviski nozīmē "streiks skolā par klimatu". 

Pagājušā gada augustā Grēta paziņoja, ka sāk streiku par klimatu, uzskatot, ka pieaugušie nepietiekami rūpējas par planētu, ko viņi atstāj saviem bērniem. Grētas streiks turpinājās trīs nedēļas - līdz pat Zviedrijas parlamenta vēlēšanām, kas notika 2018.gada 9.septembrī. 

Šo trīs nedēļu laikā Grētas protests un viņa pati kļuva arvien populārāka. Galu galā par Grētu sāka stāstīt arī pasaules mediji. 

Rudenī Grēta paziņoja, ka viņa turpinās streikot katru piektdienu, un aicināja cilvēkus visā pasaulē viņai pievienoties. Tā radās kustība “Piektdienas nākotnei” (“Fridays For Future”). 

Kopš tā laika Grēta ir piedalījusies dažādās klimata konferencēs, tikusies ar Eiropas Savienības amatpersonām, politiķiem un slavenībām, kā arī ar Romas pāvestu. 

Tikmēr klimata streiki izpletās visā Eiropā un citur pasaulē. 

"Vētra uz jahtas" 

Aktivitāšu dēļ Grētai ir nācies saskarties ar kritiku un pat naidīgiem komentāriem. Īpaši karstas diskusijas izcēlās saistībā ar pēdējo ceļojumu uz Ņujorku, Grētas oponentiem apšaubot, ka ceļojums ar jahtu videi ir mazāk kaitīgs nekā gadījumā, ja viņa uz klimata konferenci būtu devusies ar lidmašīnu. Kritiķi šāda transporta izvēli uzskata par sabiedrisko attiecību kampaņu.  

Lielbritānijas Edinburgas Universitātes eksperte Gabriele Hegerle uzsver, ka ceļojumi ar lidmašīnu dod ļoti lielu pienesumu kaitīgo gāzu emisijās, tāpēc jebkāda alternatīva ir laba, lai raisītu diskusijas par klimata jautājumiem, un Grētas ceļojums ar jahtu ir licis daudziem cilvēkiem aizdomāties par to, kāda ir viņu ceļošanas paradumu ietekme uz vidi. 

Tikmēr Pasaules Dabas fonda eksperts Elmārs Grose-Ruse pauž viedokli, ka Grētai adresētā kritika jahtas izmantošanas dēļ gluži vienkārši ir uzmanības novēršanas taktika. 

“Ja viņa būtu ceļojusi ar lidmašīnu, viņai tiktu uzbrukts vēl vairāk,” uzskata eksperts. 

Līdzīgās domās ir Vācijas Marburgas Universitātes profesors Jergs Bendikss. Viņaprāt, jahtas kā transporta līdzekļa apšaubīšana gluži vienkārši esot bezjēdzīga. 

Jahta atgriezīsies Eiropā bez Grētas - kāpēc? 

Jahtas “Maliza II” komanda uzsver, ka jahta nepatērē fosilo kurināmo un nerada kaitīgas emisijas. 

Jahtas komanda ir profesionāli burātāji, tāpēc jahta dosies atpakaļ uz Eiropu, lai komanda varētu gatavoties regatei “The Ocean Race”. 

Sociālajos tīklos Grētas ceļojumu ar jahtu cilvēki vērtējuši gan pozitīvi, gan negatīvi. 

Kāds sociālo tīklu lietotājs paudis neizpratni par Grētai  adresēto kritiku, norādot, ka esot visai jocīgi, ka tik daudzi cilvēki jūtas pusaudzes apdraudēti. 

Lai arī kādi būtu Grētai adresētie komentāri, ir skaidrs viens – meitenei ir izdevies klimata jautājumus padarīt par mediju pirmo lappušu un ikdienas sarunu tematu. 

Foto: AFP/SCANPIX
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu