Tomēr “Bolt” gadījumā noteikumos, kas domāti autovadītājiem, lasāms divdomīgs punkts. Tajā nav izslēgts, ka kāds “Bolt” un autovadītāja sadarbību varētu uzskatīt par darba attiecībām.
'Iepazīstoties ar šo līgumu, mēs esam pirmšķietami saskatījuši pārkāpumu. Pilnīgi noteikti mēs mēģināsim veikt pārbaudi, aptaujājot darbiniekus, ja mums neizdosies primāri tikt pie šīs aplikācijas turētāja,” norāda Rīgas reģionālās Valsts darba inspekcijas vadītāja Baiba Puķukalne.
Ēdienu piegādātāja “Wolt” situācija ir krietni labāka. “de facto” žurnāliste nekļuva par kurjeru, jo, atšķirībā no taksometru platformas “Bolt”, “Wolt” pieprasīja iesniegt visu nepieciešamo dokumentu kopijas. Tostarp apliecinājumu, ka žurnālistei ir pašnodarbinātās statuss. “Wolt” ar kurjeriem neslēdz darba līgumu. Taču arī “Wolt” gadījumā ir situācijas, kas vairāk piedien darba tiesiskajām attiecībām. Piemēram, kurjeru apmācību laikā “Wolt” pārstāve atklāja, ka reizi nedēļā aplikācijā pieejamas “garantētās stundas”. Tām piesakoties, “Wolt” zinās, ka kurjers būs darbā, savukārt kurjers saņems naudu arī tad, ja pasūtījumu nebūs. Tāpat apmācībās piesauca summas, ko kurjers var nopelnīt. Taču tas, visticamāk, iespējams vien tad, ja strādā pilnu laiku.
Puķulane uzskata: "Ja ir noteikts stundu skaits, kas ir jāizdara, tas liecina par darba laiku. Protams, var teikt, ka šim pakalpojuma sniedzējam, aplikācijas turētājam ir jānodrošina darbība, tāpēc viņš paredz, cik katram izpildītājam jāizdara. Taču, ja pastāv tāda sistēma, tad jautājums ir par tā izpildītāja neatkarību. Tad viņš ir pakļauts. Tas ļoti vedina domāt par darba tiesisko attiecību pazīmēm.” “Wolt” pārstāve uzsver, ka šāds modelis izstrādāts Somijā un ieviests virknē valstu. Iemesls tam - darba laiks esot elastīgs un uz īsu periodu. “Wolt” kurjers nedēļā strādājot vidēji vien desmit stundas. "Ir daļa cilvēku, kuri vēlas drošības sajūtu, vēlas būt droši par to, ka kaut ko nopelnīs. Tā iemesla dēļ mums apmēram desmit procenti ir “garantētās stundas”. Taču realitātē kurjeri nopelna divas līdz trīs reizes vairāk nekā “garantēto stundu” laikā. Līdz ar to mums parasti tiek izņemtas tikai puse no piedāvātajām “garantētajām stundām”, paskaidro “Wolt” vadītāja Baltijas valstīs Līsa Ristala.
Par to, kā darbu organizē “Wolt” konkurents – “Takeout”, “de facto” pārliecināties neizdevās. Uz jautājumiem tas neatbildēja, bet pašam uzņēmumam izveidojies nodokļu parāds.
Protams, “aplikāciju biznesā” nodarbinātie paši piekrīt neizdevīgajiem nosacījumiem. Tajā pašā laikā nozare nepiedāvā alternatīvu. Vēl vairāk - visus ar grāmatvedību un nodokļu nomaksu saistītos jautājumus uzkrauj uz nodarbinātā pleciem. Varas iestādes ne tikai Latvijā, arī citviet, cenšas apkarot situāciju, kurā uzņēmumi atsakās savus padotos uzskatīt par darbiniekiem. Piemēram, Lielbritānijā taksometra pakalpojumu platformai “Bolt” līdzīgais “Uber” zaudēja tiesā. Tagad tam taksisti jāuztver kā darbinieki, nevis pašnodarbinātie.