Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

"Norwegian" kraujas malā jeb kā Norvēģijas aviokompānija cīnās par "dzīvību" (3)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Eiropas trešā lielākā zemo cenu aviokompānija “Norwegian Air” meklē iespējas saņemt vitāli svarīgu atbalstu no tās akcionāriem. Lidsabiedrība ir lūgusi par diviem gadiem pagarināt lielāko neapmaksāto obligāciju atmaksas termiņu, tāpat arī atsakoties no ekskluzīvajām nosēšanās vietām Londonas otrajā noslogotākajā lidostā, vēsta medijs CNN.

“Aviokompānija “Norwegian” meklē iespējas, kā izkļūt no krīzes, taču tas nemaina faktu, ka lidsabiedrība faktiski atrodas kraujas malā,” saka “Bernstein” analītiķis Daniels Roeska.

“Norwegian” ir augusi ļoti strauji – 2012. gadā tā gatavojās kļūt par vienu no lielākajiem spēlētājiem transatlantisko lidojumu tirgū, un tās flote sastāvēja no 222 lidmašīnām, kas ir Eiropas aviokompāniju rekords. Tomēr agresīvā ekspansijas taktika sev nesa līdzi negatīvas sekas – lielus parādus, kas būtiski ierobežoja kompānijas manevru iespējas gadījumā, ja kaut kas notiek nepareizi.

Nepareizi ir notikušas daudzas lietas. “Norwegian” bija spiesta apturēt lidojumus starp Īriju un Ziemeļameriku, jo visā pasaulē tika apturēti lidojumi ar “Boeing 737 MAX” lidmašīnām. Norvēģijas lidsabiedrības īpašumā ir 18 šādi lidaparāti.

Aviokompānijas akciju vērtība šī gada laikā ir kritusies par 65%. Jūlijā no amata atkāpās “Norwegian” dibinātājs un lielākais akcionārs Bjorns Kjoss, un viņa pēctecis joprojām šajā amatā nav atrasts. Kompānijas apgrozījums ir samazinājies par vismaz 420 miljoniem eiro, savukārt martā tika zaudēti vairāk nekā 300 miljoni eiro, izdodot jaunas akcijas. Pārdodot vairākas lidmašīnas, uzņēmumam ir izdevies nopelnīt aptuveni 120 miljonus eiro.

“Norwegian” nav vienīgā Eiropas aviokompānija, kas piedzīvo krīzi. Pēdējo gadu laikā vēsturē palikušas tādas aviokompānijas kā “Monarch” un “Flybmi” Lielbritānijā, kā arī “Air Berlin” Vācijā. Eksperti norāda, ka pie šīs situācijas vainojams degvielas cenu kritums, kā arī arvien pieaugošās izmaksas.

Ja akcionāri un kreditori piekritīs parādu atmaksas termiņa pagarināšanai, tad tas varētu palīdzēt kompānijai “noturēties virs ūdens” vēl aptuveni divus gadus.

“Norwegian” plāno pārcelt parādu atmaksas termiņu no 2019. gada decembra līdz 2021. gada novembrim. Otrais maksājums, kas paredzēts 2020. gada augustā, varētu tikt pārcelts uz 2022. gada februāri. Tieši tādēļ “Norwegian” vadība 16. septembrī tiksies ar akcionāriem un kreditoriem, lai spriestu par termiņu pārcelšanu.

Tāpat “Norwegian” ir paredzētas vairākas ekskluzīvās nosēšanās vietas Getvikas lidostā, no kurām arī tā plāno atteikties, lai ieekonomētu līdzekļus. Lidsabiedrības vadība uzsver, ka tiek aktīvi strādāts pie darbības restrukturizācijas, kam vajadzētu ļaut saglabāt kompānijas darbību.

Svarīgākais
Uz augšu