Iespējams kādam jau ir apnicis klausīties, ka Latvijā satiksmes drošības statistika neuzlabojas, ka aizvadītajā gadā bijām trešajā vietā no beigām traģiskajā ES reitingā, rēķinot bojāgājušo skaitu uz vienu miljonu iedzīvotāju. Latvijā bojā gāja 78 cilvēki uz vienu miljonu iedzīvotāju, bet ES vidējais rādītājs - 49. Kopā Latvijā bija 148 bojāgājušie, salīdzinoši 2017. gadā - 136. Ko darīt mums, satiksmes dalībniekiem, redzot, ka arī šogad situācija neuzlabojas? Varam nesatraukties, atceroties, ka Āfrikas valstīs vidēji situācija ir sliktāka, varam rūpju pilnu seju un, saprotoši mājot ar galvu, piekrist, ka situācija ir biedējoša un drīz vien šo tematiku izmest no galvas, bet varam būt atbildīgi savā un ģimenes locekļu priekšā un pieprasīt no lēmumu pieņēmējiem, atbildīgajām amatpersonām un arī politiķiem, aktīvu rīcību, lai mēs izrāptos no ES valstu traģiskā reitinga bedres un aizkārpītos vismaz līdz vidum. Arī citas ES valstis ir šajā bedrē, tomēr lielākā daļa nav tik dziļi un daudz vairāk dara, lai izlīstu laukā.
Nav uzreiz jāpiemin satiksmes drošības pirmrindnieces - Zviedrija un Lielbritānija, jo iesākumā būtu vērts paskatīties tepat aiz stūra uz Igauniju, kas ar mērķtiecīgu politiku ir panākusi, ka uz tās ceļiem pagājušogad bojā ir gājis 51 cilvēks, kas gan ir ievērojams pieaugums salīdzinājumā ar 2017. gadu, kad bija 36 cilvēki uz miljonu, tomēr ir ievērojami mazāk nekā Latvijā.
Jāatzīst, ka šodien vairs nevaram teikt, ka pie vainas ir tikai atsevišķi bezatbildīgi autovadītāji, un ko gan varam darīt, ja tādi tie mūsu šoferīši ir. Jāpiekrīt Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšniekam Normundam Krapsim, ka viena no galvenajām problēmām ir sliktā ceļu infrastruktūra, kas Latvijā krietni atpaliek pat no tuvākajām kaimiņvalstīm. Uz cik nozīmīgiem autoceļiem mūsu valstī ir barjeras, kas atdala pretējās braukšana joslas? Uz cik ceļiem ir iefrēzētas pretējās joslas sadalošās vai sānu līnijas, kas brīdina, ja braucat nost no ceļa, cik daudz ir ceļu sašaurinājumi pie skolām vai citās tam piemērotās vietās, cik daudz ir drošu gājēju tiltu vai pazemes pāreju vietās, kur ir intensīva un ātra satiksme? Tie ir drošas ceļu infrastruktūras piemēri, kas labi strādā ne tikai kaimiņvalstīs. Cik bieži sastopam apļveida krustojumus? Jā, statistika iespējams liecina, ka nelielu, veselību neietekmējošu sadursmju tajos ir vairāk nekā vecojos taisnlenķu “krustos”, tomēr smagu avāriju ar letālām sekām uz tādiem nav. Kas ir svarīgāks – bleķi vai dzīvība? Droša infrastruktūra palīdz arī paviršam autovadītājam nepieļaut kļūdu, un, piemēram, nenobraukt no ceļa, vai neizbraukt pretējā joslā.