Šeit tas ir - Porsche Taycan jeb pirmais elektriskais Porsche (5)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Porsche Taycan
Porsche Taycan Foto: Delia Baum

Porsche vienlaikus trijos kontinentos iepazīstināja sabiedrību ar savu pirmo pilnīgi elektrisko sporta automobili. „Taycan ir saikne starp mūsu mantojumu un nākotni. Tas turpina mūsu zīmola veiksmes stāstu — zīmola, kas jau vairāk nekā 70 gadus aizrauj un sajūsmina ļaudis visā pasaulē,” pasaules pirmizrādes atklāšanā Berlīnē sacīja Porsche valdes priekšsēdētājs Olivers Blūme.

Četrdurvju sporta sedans ir oriģināls piedāvājums, kas Porsche raksturīgo jaudu un savienojamību apvieno ar ikdienas lietojamību. Turklāt Taycan augsti attīstītās ražošanas metodes un raksturlielumi nosaka jaunus standartus ilgtspējības un digitalizācijas jomā. „Mēs solījām īstu Porsche elektromobilitātes laikmetam — aizraujošu sporta automobili, kas ne tikai sajūsmina ar tehnoloģijām un braukšanas dinamiku, bet arī saviļņo ļaudis visā pasaulē tieši tāpat kā tā leģendārie priekšteči. Tagad mēs izpildām šo solījumu,” uzsver Porsche AG par pētniecību un izstrādi atbildīgais valdes loceklis Mihaēls Šteiners.

Pirmie modeļi jaunajā sērijā ir Taycan Turbo S un Taycan Turbo. Tie ir Porsche E-Performance līderi un vieni no jaudīgākajiem sērijveida modeļiem, ko sporta automobiļu ražotājs pašlaik piedāvā savā izstrādājumu klāstā. Šogad tiks izlaisti arī šo pilnpiedziņas automobiļu mazāk jaudīgi varianti. Savukārt pirmais atvasinājums būs Taycan Cross Turismo, kas tiks pievienots klāstam nākamā gada beigās. Līdz 2022. gadam Porsche būs ieguldījis elektromobilitātē vairāk nekā sešus miljardus eiro.

Raksta foto
Foto: Delia Baum

Ar efektivitāti apvienota jauda

Taycan flagmaņversija Turbo S ar turbopūtes pastiprināšanu apvienojumā ar braukšanas uzsākšanas vadību var nodrošināt līdz 560 kW (761 ZS) jaudu, bet Taycan Turbo — līdz 500 kW (680 ZS) jaudu. No nulles līdz 100 km/h Taycan Turbo S paātrinās 2,8 sekundēs, savukārt Taycan Turbo šo sprintu paveic 3,2 sekundēs. Turbo S nobraucamais attālums sasniedz 412 kilometrus, un Turbo — 450 kilometrus (abos gadījumos saskaņā ar WLTP datiem). Abu pilnpiedziņas modeļu maksimālais ātrums ir 260 km/h.

Taycan ir pirmais sērijveida automobilis ar 800 voltu sistēmas spriegumu, nevis elektromobiļiem ierastajiem 400 voltiem. Tas ir īpašs ieguvums autobraucējiem, kas devušies ceļā: tikai nedaudz vairāk kā piecās minūtēs akumulatoru var uzlādēt, izmantojot līdzstrāvu no lieljaudas uzlādes tīkla, lai nobrauktu līdz 100 kilometriem (saskaņā ar WLTP datiem). Uzlāde no pieciem līdz 80 procentiem (uzlādes stāvoklis) ilgst 22,5 minūtes, uzlādējot ideālos apstākļos, un maksimālā uzlādes jauda ir 270 kW. Performance Battery Plus kopējā ietilpība ir 93,4 kWh. Taycan vadītāji savus automobiļus var ērti uzlādēt mājās ar maiņstrāvu līdz 11 kW.

Porsche Taycan Turbo S un Porsche Taycan Turbo jau var pasūtīt.

Raksta foto
Foto: Delia Baum

Askētisks ārējais izskats ar Porsche gēniem

Ar tīro un vienkāršo izskatu Taycan iezīmē jauna laikmeta sākumu, taču saglabā labi pazīstamos Porsche konstrukcijas gēnus. No priekšpuses tas izskatās sevišķi plats un sēdināts ar skaidri konturētiem spārniem. Siluetu veido sportiska jumta līnija, kas noliecas uz aizmuguri. Zīmolam ir raksturīgas arī izteiksmīgi veidotās sānu daļas. Slīpinātā kabīne, ievilktās aizmugures statnes un spilgti izteiktie aizmugures spārni spēcīgi izceļ aizmuguri, kas tāpat ir tipiski zīmolam. Ir arī inovatīvi elementi, piemēram, stiklveida Porsche logotips, kas ir iestrādāts gabarītlukturu joslā aizmugurē. Ar Cd vērtību no 0,22 aerodinamiski optimizētā pamatforma dod ievērojamu ieguldījumu zema enerģijas patēriņa un tādējādi arī liela nobraucamā attāluma nodrošināšanā.

Oriģināls salona iekārtojums ar platu ekrāna joslu

Kabīne iezīmē jauna laikmeta sākumu ar skaidru struktūru un pilnīgi jaunu arhitektūru. Priekšējā paneļa augstāko punktu veido brīvstāvošs, izliekts kontrolmērinstrumentu panelis. Tas ir skaidri vērsts pret braucēja asi. Centrālais 10,9 collu infoizklaides displejs un papildaprīkojumā pieejamais pasažiera displejs ir apvienoti, lai tie veidotu iebūvētu stikla joslu, kas izskatās kā melns panelis. Visas lietotāja saskarnes ir pilnīgi no jauna izstrādātas Taycan vajadzībām. Ir ievērojami samazināts klasisko aparatūras vadības elementu, piemēram, slēdžu un pogu, skaits. To vietā ir nākusi intelektiska un intuitīva vadība, izmantojot skāriendarbību vai balss vadības funkciju, kas reaģē uz komandu „Hey Porsche”.

Raksta foto
Foto: Delia Baum

Taycan ir pirmais automobilis, kurā Porsche piedāvā salona apdari pilnīgi bez ādas elementiem. No inovatīviem, pārstrādātiem materiāliem veidotais salons uzsver elektriskā sporta automobiļa ilgtspējīgo koncepciju. „Kāju garāžas” — padziļinājumi akumulatorā aizmugures kāju telpā — nodrošina ērtu sēdēšanu aizmugurē un sporta automobiļiem raksturīgo zemo klīrensu. Var izmantot divus bagāžas nodalījumus: priekšējā nodalījuma ietilpība ir 81 litrs un aizmugurējā — 366 litri.

Inovatīvi piedziņas motori un divpakāpju transmisija

Gan Taycan Turbo S, gan Taycan Turbo ir divas ārkārtīgi efektīvas elektromašīnas pa vienai uz katras ass, kas tos padara par pilnpiedziņas automobiļiem. Nepārtrauktas ierosmes sinhrono mašīnu augstā efektivitāte palielina gan nobraucamo attālumu, gan piedziņas pastāvīgo jaudu. Katra elektromašīna, transmisija un impulsvadāmais invertors ir apvienoti kompaktā piedziņas modulī. Šiem moduļiem ir vislielākais jaudas blīvums (kilovati uz litru komplektācijas vietas) salīdzinājumā ar visām pašlaik tirgū piedāvātajām elektriskajām spēka piedziņām. Elektromotoru īpaša iezīme ir statora spoļu U veida tinums. Šī tehnoloģija ļauj iestrādāt statorā vairāk vara, tādējādi palielinot izejas jaudu un griezes momentu, bet saglabājot to pašu detaļas tilpumu. Uz aizmugures ass uzstādītā divpakāpju transmisija ir Porsche izstrādāts jauninājums. Pirmais pārnesums nodrošina vēl lielāku Taycan paātrinājumu no vietas, savukārt otrais pārnesumus ar garu pārnesuma attiecību nodrošina augstu efektivitāti un vienlīdz lielas jaudas rezerves. Tas attiecas arī uz ļoti lieliem ātrumiem.

Raksta foto
Foto: Delia Baum

Centralizēti satīklotas šasijas sistēmas

Taycan šasijai Porsche izmanto centralizēti satīklotu vadības sistēmu. Integrētā Porsche 4D šasijas vadība reāllaikā analizē un sinhronizē visas šasijas sistēmas. Inovatīvās šasijas sistēmas ietver adaptīvo pneimatisko piekari ar trīskameru tehnoloģiju, kas iekļauj elektronisku amortizatoru vadību PASM (Porsche aktīvo stabilitātes pārvaldību), kā arī elektromehānisko sasveres stabilizācijas sistēmu Porsche dinamiskā šasijas vadība Sport (PDCC Sport) ar Porsche griezes momenta vektorēšanu Plus (PTV Plus). Pilnpiedziņas vadība ar diviem elektromotoriem un rekuperācijas sistēmu ir oriģināla. Līdz 265 kW potenciālā rekuperācijas jauda ir ievērojami augstāka nekā konkurentiem. Braukšanas izmēģinājumi ir parādījuši, ka aptuveni 90 procentus ikdienas bremzēšanas veic elektromašīnas vien, nemaz neaktivizējot hidrauliskās riteņu bremzes.

Dažādu braukšanas režīmu profils pamatā atbilst tai pašai filozofijai kā citās Porsche modeļu sērijās. To papildina īpaši iestatījumi, kas ļauj optimāli izmantot pilnīgi elektrisko piedziņu. Ir četri braukšanas režīmi: „Range”, „Normal”, „Sport” un „Sport Plus”. Turklāt atsevišķas sistēmas pēc nepieciešamības var konfigurēt režīmā „Individual”.

Pasaules pirmizrāde trijos kontinentos vienlaikus

Porsche Taycan pasaules pirmizrāde vienlaikus notika Ziemeļamerikā, Ķīnā un Eiropā. Šajos trijos kontinentos atrodas jaunā elektriskā sporta automobiļa svarīgākie pārdošanas tirgi. Turklāt pasākuma norises vietas atbilst trim ilgtspējīgas enerģijas pārvaldības veidiem: Niagāras ūdenskritumi uz ASV Ņujorkas štata un Kanādas Ontārio provinces robežas pārstāv hidroenerģiju, saules enerģijas parks Neihārdenbergā netālu no Berlīnes pārstāv saules enerģiju un vēja enerģijas parks Pintaņas salā, kas atrodas aptuveni 150 kilometrus no Ķīnas Fudzjaņas provinces pilsētas Fudžou, pārstāv vēja enerģiju. 

Raksta foto
Foto: Delia Baum
Uz augšu