Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Dzīve kļūs dārgāka: kā uzbrukums naftas rūpnīcai Saūda Arābijā ietekmēs patērētājus visā pasaulē (29)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: TASS/Scanpix

15% lēciens vienas dienas laikā. Tieši šādu lēcienu pirmdien pieredzēja “Brent” naftas cenas, kas iezīmē straujāko naftas cenu kāpumu pēdējo 30 gadu laikā. Šāds naftas cenu sadārdzinājums noticis pēc uzbrukumiem Saūda Arābijas naftas rūpnīcai, kas faktiski no globālā tirgus izslēdza 5% no globālā naftas tirgus, vēsta raidorganizācija BBC.

Tirdzniecības dienas sākumā “Brent” jēlnaftas cenu lēciens bija mērāms pat 20%, bet dienas beigās cena nostabilizējās pie 69 dolāriem par barelu, tādējādi iezīmējot gandrīz 15% lielu pieaugumu, salīdzinot ar dienu iepriekš. Nelielais cenas samazinājums pirmdien noticis pēc ASV prezidenta Donalda Trampa paziņojumiem par to, ka ASV ir jāsamazina savas rezerves.

Uzbrukums, kurā ASV vaino Irānu, ir radījis bažas par palielinātu enerģētikas resursu risku reģionā. Tomēr, arī ņemot vērā ievērojamo naftas cenu kāpumu, to līmenis ir visai tālu no pagājušā gada oktobra rādītājiem, kad naftas cenas svārstījās ap 80 dolāriem par barelu.

Dronu uzbrukumos rūpnīcai, kas atrodas Saūda Arābijas naftas industrijas sirdī, ugunsgrēkos cieta naftas giganta “Saudi Aramco” rūpnīca, kā arī tuvumā esošais naftas ieguves lauks. Kopumā uzbrukuma dēļ Saūda Arābija bija spiesta par 50% samazināt savus naftas ieguves apjomus, kas, savukārt, veido 5% no globālā naftas tirgus. Paredzams, ka Saūda Arābijai būs nepieciešamas vairākas nedēļas, līdz naftas produkcija atgriezīsies iepriekšējā līmenī.

“Wisdom Tree” eksperte Anīka Gupta norāda, ka naftas cenu straujais pieaugums uzreiz neatspoguļosies patērētāju ikdienā, jo “cenu kāpums parasti tiek sajusts ar laiku, nevis uzreiz”. Tomēr viņa norāda, ka gadījumā, ja Saūda Arābija naftas produkciju neatjaunos ātrāk par sešām nedēļām, nevar izslēgt iespēju, ka naftas cenas pakāpeniski pieaugs, ievērojami pārsniedzot 75 dolāru par barelu atzīmi.

“Rapidan Energy Group” prezidents Bobs Maknalijs, kurš reiz bijis Džordža Buša juniora administrācijas enerģētikas padomnieks, norāda, ka situācija ir visai sarežģīta.

“Es domāju, ka šī problēma turpināsies ilgi. Kamēr ASV un Saūda Arābija ir uz viena viļņa, vainojot Irānu, mums ir jāmeklē kādi citi plāni, jo situācija Arābijas reģionā var eskalēties. Tas ir ļoti nopietni,” norāda Maknalijs.

Kā uzbrukuma sekas izjutīs cilvēki pasaulē?

Patērētāji visā pasaulē jau drīzumā izjutīs cenu pieaugumu tādām preču kategorijām kā dīzeļdegvielai, benzīnam, apkures izmaksām. Tāpat tiks ietekmētas arī aviobiļešu cenas. Ņemot vērā degvielas cenu pieaugumu, palielināsies izmaksas transporta jomā, un tuvāko mēnešu laikā varētu sadārdzināties arī dažādu produktu piegādes cenas.

Tas nozīmē, ka visā pasaulē varētu pieaugt arī pārtikas cenas.

Kā naftas cenas ietekmē dīzeļdegvielas un benzīna cenu?

Jēlnanfta tiek pārstrādāta degvielā – benzīnā un dīzeļdegvielā. Jēlnaftas cenām pieaugot, pieaug arī citas izmaksas. Arī citi faktori ir svarīgi – piemēram, tirdzniecības cena, vietējie nodokļi, kā arī citi faktori. Tomēr galvenais degvielas cenas veidojošais faktors ir jēlnafta.

“Jēlnafta veido aptuveni pusi no ASV nopērkamās degvielas cenas. Ja kāpj jēlnaftas cenas, attiecīgi – pieaug arī pārdotās degvielas cena,” saka ASV Automobiļu Asociācijas pārstāve Žanete Kaselano.

Kādēļ Saūda Arābija ir tik svarīga?

Saūda Arābija ir lielākais jēlnaftas eksportētājs pasaulē, un viens no lielākajiem naftas pārstrādātājiem. Uzbrukuma dēļ šī valsts bija spiesta samazināt savu produkciju uz pusi – par 5,7 miljoniem barelu dienā, kas ir līdzvērtīgi 5% no kopējā tirgus apjoma pasaulē.

Tāpat Saūda Arābija ir lielākais naftas rezervju turētājs pasaulē – tas nozīmē, ka valsts var palielināt naftas produkcijas apjomus, lai kompensētu problēmas citviet pasaulē. Pirms uzbrukuma Saūda Arābija eksportēja vairāk nekā septiņus miljonus barelu naftas dienā, galvenokārt – uz Āziju.

Kad gaidāms cenu pieaugums?

Ļoti drīz. Cenas degvielas uzpildes stacijās parasti ātri reaģē uz iespējamajām nākotnes cenu tendencēm. Ņemot vērā pirmdienas cenu lēcienu, degvielas cenas varētu kāpt jau tuvākajā laikā.

Piemēram, Ņujorkas biržā cenu svārstības degvielas jomā bija vērojamas 10-12% robežās, tas nozīmē, ka jau drīzumā arī patērētājiem būs jāiegādājas degviela par lielāku summu nekā pašlaik.

Kā pieaugošās degvielas cenas var ietekmēt citas jomas?

Degvielas cenas, it īpaši dīzeļdegvielai, kas nodrošina enerģiju smagajām automašīnām un lauksaimniecības tehnikai, pieaugs. Tas, savukārt, izraisīs transporta izmaksu pieaugumu tām kompānijām, kas nogādā produktus no rūpnīcām un lauksaimniecībām uz noliktavām un veikaliem.

Tāpat arī rūpniecība pieprasa lielu enerģijas apgādi, un naftas cenu pieauguma dēļ varētu palielināties arī rūpnīcu darbības cenu pieaugums.

Patērētājiem visā pasaulē būs jārēķinās ar to, ka cena veikalos palielināsies tām precēm, kas tiek eksportēta no citiem pasaules reģioniem.

Savukārt degvielas cenu pieaugums varētu ietekmēt arī pasažieru pārvadājumus – piemēram, palielinoties aviobiļešu cenām. Tuvojoties ziemai, atsevišķās vietās var pieaugt arī maksa par apkuri.

Kāpēc cenas pieaugs? Vai nav kādas lielas globālas naftas rezerves?

Rezerves ir. Parīzē esošās Starptautiskās Enerģētikas administrācijas biedriem ir nepieciešams uzturēt naftas rezerves tādā apjomā, lai būtu iespējams nepārtraukti apgādāt patērētājus ar naftas produktiem vismaz 90 dienas. ASV norādījušas, ka tās varētu izmantot daļu no savām rezervēm, savukārt Saūda Arābija zināmu laika periodu var nodrošināt nemainīgus savus naftas eksporta apjomus.

Taču jāņem vērā, ka globālais naftas tirgus ir ietekmēts visā pasaulē, jo nav zināms, cik ilgs laiks būs nepieciešams, lai Saūda Arābija varētu atsākt naftas eksportu pilnā apjomā.

Svarīgākais
Uz augšu