Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Vairāki Latvijā radītie risinājumi spēruši pirmos soļus ārvalstu tirgos

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Raivis Ekšteins jau vairākus gadus darbojas IT un ražošanas nozarē, un pats piedalījies vairāku uzņēmumu veidošanā. Pirms trim gadiem Ekšteins ar kursabiedru nonāca pie secinājuma, ka daudziem uzņēmumiem pietrūkst mūsdienīgu monitoringa risinājumu. Pirmo reizi viņš ar to saskārās drukas uzņēmumā, kurā darbinieki novēloti pasūtīja drukas iekārtu kārtridžus, kas aizkavēja vai apturēja pasūtījumu izpildi. Tieši tur meklējumi aizsākumi Ekšteina uzņēmumam. 

Problēma tika risināta, ieviešot monitoringa risinājumu, kas seko līdzi drukas krāsu izlietojumam un automātiski nosūta birojam atgādinājumu par jaunu kārtridžu iegādi. Tieši tobrīd Ekšteins saprata, ka šis risinājums strādā ļoti labi un ka to var izmantot arī citos ražošanas uzņēmumos, kas bija aizsākums viņa uzņēmumam “InPass”.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Tā kā Ekšteina iepriekšējā pieredze bija IT uzņēmumos un ražošanas nozarē, uzņēmums sākotnēji fokusējās uz ražojošajiem uzņēmumiem. Ja sākotnēji bija grūti atrast “InPass” nišu, tad tagad ir skaidrs, ka tā ir ražošanas procesu digitalizācija. Uzņēmējs norāda, ka ražošanas uzņēmumi bieži neredz veidus, kā izmērīt savu efektivitāti, vai kā noskaidrot, kāpēc kaut kas ražošanas procesā strādā vai nestrādā.

“InPass” sadarbojas ar vairākiem ražotājiem un iedziļinās to problēmās, piemēram, ir izstrādājis elektroniskās darba laika uzskaites sistēmu, kas palīdz vienkāršā veidā uzskaitīt darbinieku pavadīto laiku ražotnē, būvlaukumā, atvērtajā birojā vai sporta zālē. “InPass” radījis mūsdienīgus kontrolierus, lietotnes un datu glabāšanas mākoņrisinājumus, lai klientam būtu ērti piekļūt datiem, tos lietot, analizēt un prezentēt uzņēmuma komandai.

“InPass” risinājumi strādā uz lietu interneta (Internet of Things – IoT) bāzes, kas ļauj jebkuru iekārtu pieslēgt internetam. Ar IoT risinājumiem iespējams izmērīt dažādas lietas – telpu klimatu, spiedienu, iekārtu darbību un veiktspēju. Tas palīdz automatizēt vienkāršas darbības uzņēmumā – cilvēkam vairs nav jāiet reizi dienā nolasīt no dažādām iekārtām datus, piefiksēt tos un pēc tam reģistrēt kādā sistēmā. Ja kādai no iekārtām ir tehniska problēma, tad iekārta par to ziņo automātiski.

Ekšteins norāda, ka IoT nozarē monitoringa iekārtu izstrāde veido tikai 20% no kopējā produkta. Lielāko daļu risinājuma izstrādē aizņem veids, kā produkts savāc datus, uzglabā tos mākoņservisā, cik precīzi attēlo datus un kādus analīzes un prezentācijas risinājumus var piedāvāt lēmuma pieņēmējam. Ražošanas iekārtas parasti ir radītas kā slēgtas sistēmas, un bieži to savienošana ar ražošanas vai grāmatvedības sistēmām ir sarežģīta. Ar “InPass” IoT risinājumiem iekārtu savienošana ar monitoringa risinājumu strādā ļoti labi.

Telpu klimats, darba laiku uzskaite, efektivitātes mērīšana no metālapstrādes, kokapstrādes, pārtikas ražošana līdz atvērtajiem birojiem, sporta zālēm u.c. sabiedriskajām telpām ir nišas, kurās “InPass” redz vietu tā monitoringa risinājumu attīstībai.

“InPass” mērķis ir nostiprināties Latvijas tirgū ar saviem risinājumiem un būt vienam no vadošajiem ērtu laika uzskaites sistēmu izstrādātājiem. “InPass” ir spēris soli arī eksporta virzienā – Serbijas gumijas izstrādājumu ražotājs pēc veiksmīgi uzliktām testa iekārtām ir gatavs iet tālāk un likt pārējām ražošanas iekārtām “InPass” risinājumu.

“ENME” – rīks darbinieku iesaistes mērījumiem

Antra Asare ir viena no “ENME” dibinātājiem, un pirms sava uzņēmuma izveides viņas profesionālā pieredze bija saistīta ar finanšu nozari. Asare strādāja finanšu plānošanas un kontroles, korporatīvo finanšu un aviācijas jomā, viņa bija “Pricing & Yield” vadītāja “Wizz Air” Ženēvā.

Asarei profesionālajā karjerā un uzņēmējdarbībā vienmēr ir bijuši svarīgi dati, tādēļ viņa saskatīja vērtību “ENME” idejā.

Ideja par “ENME” dzima karstā diskusijā ar kolēģiem par to, ka darbinieki uzņēmumos netiek sadzirdēti, viņu viedoklis un vajadzības bieži apzināti vai neapzināti netiek ņemtas vērā. Patiešām izcili darbinieki zaudē motivāciju, “saskābst” un bieži aiziet no darba devēja muļķīgu un viegli atrisināmu problēmu dēļ.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Savā pieredzē Asare novērojusi, ka galvenokārt tas ir uzņēmuma attieksmes un attiecību jautājums. Tā radās ideja par “ENME” – darbiniekiem ikdienā pieejamu platformu, kur izteikties un mērīt darbinieku apmierinātību pietiekami dziļi un regulāri, lai darbinieki būtu laimīgāki, motivēti un lojāli darba devējam. “ENME” mērķis bija izveidot tieši šādu platformu.

“ENME” mākoņpakalpojums nodrošina komandu vadītājiem datus un ieskatus par darbinieku iesaisti un apmierinātību, lai palīdzētu uzņēmumiem sasniegt augstāku darba produktivitāti un mazāku darbinieku mainību savās komandās. Ar pulsa aptauju palīdzību “ENME” platforma apkopo darbinieku atgriezenisko saiti, uzreiz nodrošina rezultātus tiešsaistē un piedāvā vadītājiem konkrētus risinājumus, kā uzlabot komandas motivāciju.

Asare norāda, ka personālvadības programmatūras tirgū valda pamatīga konkurence. “ENME” komanda ir spējusi izveidot risinājumu, kas ir gan ērts lietošanai, gan pilnībā saprotams jebkuram vadītājam bez priekšzināšanām personālvadībā. “ENME” ir vienīgā "Manager First" platforma, kas veidota, raugoties tieši no komandu vadītāju perspektīvas.

Digitalizācija un automatizācija ir aktuāla arī personālvadībā, karjeras izaugsmē un darbinieku tālākizglītībā, un “ENME” ir lielisks rīks šo mērķu īstenošanā. Asare skaidro, ka personāla vadītājiem vairs nav jāveic laikietilpīgas administratīvās darbības, kas līdz šim bija jebkura iesaistes pētījuma neatņemama sastāvdaļa. “ENME” palīdz ietaupīt gan laiku, gan līdzekļus un sniedz pieeju būtiskai informācijai reāllaikā.

“ENME” klienti pārstāv visdažādākās nozares - fintech, apdrošināšanu, telekomunikācijas u.c. Lielākie platformas klienti pašlaik ir “LMT”, “If P&C Insurance”, “Sun Finance Group”. Antra vērtē, ka pašlaik “ENME” platforma ir izaugsmes stadijā – produkts ir noslīpēts, funkcionāls un konkurētspējīgs. Šobrīd galvenais izaicinājums ir izplesties ārvalstu tirgos. Antra Asare norāda, ka “ENME” mērķis ir kļūt par industrijas standartu iesaistes mērīšanas procesam personālvadībā.

“TapBox” – augstākās kvalitātes pašapkalpošanās risinājumi

Tomu Pilikseru jau no skolas laikiem ir saistījusi uzņēmējdarbība. Arī pirms “Tapbox” izveides Pilikseram bija pāris dažāda līmeņa biznesa idejas, bet tieši ideju par pašapkalpošanās termināļiem ir izdevies aizvest vistālāk. Uzņēmējam jau tagad ir skaidrs, ka “Tapbox” būs nopietns tirgus spēlētājs, un panākumu atslēga noteikti ir apkārt sapulcētā komanda.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Atceroties par savas biznesa idejas pirmsākumiem, Piliksers atminas, ka pašā sākumā plāns bija iet nedaudz citā virzienā. Bet apstākļu sakritības dēļ sapratuši, ka šī brīža pašapkalpošanās termināļa “Tapbox” veidolam ir labs potenciāls un ka komanda spēj izdarīt tādas lietas, ko neviens cits šajā nozarē nepiedāvā.

“Tapbox” izstrādā pašapkalpošanās risinājumus. Uzņēmums palīdz jebkuras nozares uzņēmumiem pārdot savu produktu vai servisu, izmantojot pašapkalpošanos pakalpojumu. Darbaspēka nepieejamība kļūst par arvien aktuālāku problēmu visā pasaulē, tāpēc daudzi uzņēmumi apsver vai jau ir uzsākuši izmantot šādus pašapkalpošanās risinājumus.

Kopumā pašapkalpošanās risinājumu nozare vēl ir agrīnā stadijā, uzskata Piliksers. Viņš norāda, ka tirgū šobrīd ir iespējams iegādāties iekārtas un tad atsevišķi meklēt programmatūras izstrādātājus, maksājumu nodrošinātājus un sistēmas uzturētājus. Lai ieviestu pašapkalpošanās risinājumu pilnībā, nepieciešams sadarboties ar 3-4 dažādiem uzņēmumiem, kas ir gan laikietilpīgi, gan dārgi. Šādu risinājumu ieviešanas modeli var atļauties tikai starptautiski koncerni. “Tapbox” gadījumā uzņēmums parūpējas par visiem šiem jautājumiem reizē.

Kā plašākai sabiedrībai zināmāko “Tapbox” klientu Piliksers min kinoteātri “Cinamon”. Kinoteātrim izstrādāta pašapkalpošanās risinājuma programmatūra un “Tapbox” apkalpo vairāk nekā 100 kioskus 4 valstīs - Latvijā, Lietuvā, Igaunijā un Somijā. Jau ir panāktas vienošanās ar dažiem partneriem, un tuvākajā laikā tiks uzstādīti “Tapbox” produkti gan Latvijā, gan ārpus Eiropas.

“Tapbox” līdz šim ir aktīvi strādājis pie komandas komplektēšanas un produkta attīstības. Uzņēmumam ir izdevies piesaistīt vairākus sava amata profesionāļus un uzkrāt pieredzi ar esošajiem projektiem. Piliksers ir pārliecināts – “Tapbox” ir spējīgs izstrādāt augstākās kvalitātes risinājumus jebkuram uzņēmumam pasaulē. Tieši tādēļ uzņēmumam nesen pievienojies pārdošanas vadītājs, kura uzdevums ir sakārtot pārdošanas procesu un tuvākajā laikā uzsākt pilna apjoma pakalpojumu pārdošanu. “Tapbox” mērķis ir kļūt par pasaulē vadošo pašapkalpošanās risinājumu izstrādātāju. Un Toms Piliksers uzsver, ka tas nav sapnis.

10. un 11. oktobrī Starptautiskajā izstāžu centrā Ķīpsalā notiks biznesa tehnoloģiju izstāde un konference “RIGA COMM 2019”. Izstādē varēs iepazīties arī ar uzņēmumiem, kuri attīsta tehnoloģijas un IT risinājumus kādā no 15 Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras biznesa inkubatoriem. Magnetic Latvia Biznesa inkubatoru stendā varēs iepazīties ar SIA "Miittech" IT risinājumu mūsdienīgam cilvēkam Memmo, SIA “Not My Digital” biznesa datu analītikas rīku Bizkit.io, darba laika uzskaites un ražotnes monitoringa sistēmu “InPass”, darbinieku iesaistes un motivācijas rīku “ENME”, SIA “Self Service Terminal” pašapkalpošanās terminālu risinājumu “Tapbox”, SIA “Easy Way” risinājumu loģistikas nozarei “FREIGHTPLAT”, “Dirty Deal Audio” telpiskās skaņas ieraksta risinājumu un uzņēmuma izaugsmes monitoringa risinājumu “Efectio”.

Svarīgākais
Uz augšu