Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Rīgas dome bez konkursa tērēs 11 miljonus eiro finanšu vadības sistēmai (12)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova / LETA

Rīgas domes Finanšu departaments līdz 2021.gadam ir apņēmies ieviest jaunu grāmatvedības un finanšu vadības sistēmu. Lai arī Rīgas domei tas izmaksās vismaz 11 miljonus eiro, konkurss par pakalpojumu ieprikumu nav rīkots, vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Pēc raidījuma vēstītā, iepirkumu likums esot apiets, izmantojot valsts elektronisko iepirkumu sistēmas (EIS) robu, jo sistēmas "e-pasūtījumi" IT jomā atļaujot iestādēm bez konkursa pirkt konsultācijas un programmu pielāgošanas pakalpojumus. Šis rīks paredzēts, lai iestādēm nebūtu jārīko iepirkums, ja nepieciešami vien daži desmiti vai simti stundu programmētāju darba, bet Rīgas dome sistēmā nopirkusi 96 000 stundu.

Kā atzīmē raidījums, katrai lielai firmai ir biznesa vadības sistēma, kas ļauj plānot resursus un ietaupīt grāmatvedības un lietvedības izdevumus. Sistēmas ir sarežģītas un dārgas, jo tajās uzkrāj un apstrādā daudz svarīgu datu. Sava sistēma ir arī Rīgas pašvaldībai. Pilsēta vairāk nekā desmit gadus izmanto Latvijā tapušo programmu "Horizont", kuru lieto arī vairums citu pašvaldību un valsts iestāžu.

Pirms trīs gadiem Rīgā nolemts, ka sistēma jāmaina. Vismaz 11 miljonu vērtais projekts pērn bez konkursa esot uzticēts firmai "Wearedots". Līgumu par Finanšu departamentam nepieciešamo programmu slēdzis Rīgas domes Informācijas tehnoloģiju centrs.

Finanšu departamentā skaidrots, ka sistēma bijusi jāmaina, jo vecā esot tehnoloģiski novecojusi. "Līdz 2015.gadam mēs saskārāmies ar problēmām, kuras mēs vēlējāmies risināt. Vienas problēmas bija saistītas ar ātrdarbību, lietotājiem kļuva lēnāka pieeja datiem, lēnāk sāka apstrādāties pieprasījumi, tas mūs sāka neapmierināt. Nākošais, ko mēs redzējām, ka, ieviešot izmaiņas, pieaug uzturēšanas izmaksas un laiks, kādā mēs varam, ieviest šīs izmaiņas. Tas skāra visas pārējās sistēmas, kas sadarbojās ar "Horizont", tas bija tas iemesls, kāpēc mēs uzdevām jautājumu "Microsoft", vai var pateikt, ko darīt," stāstījis Finanšu departamenta IT projektu vadītājs Atis Putniņš.

2017.gadā izsludināts konkurss pilotprojektam, lai pārbaudītu, vai Rīgai der "Microsoft" jaunākās finanšu vadības programmu platformas. Pieteicies tikai viens pretendents - kompānija "Squalio Cloud Consulting", kas tagad saucas "Wearedots".

Veidu, kā programmu nopirkt, esot izvēlējies domes Informācijas tehnoloģiju centrs (ITC). Centra priekšnieks uzskata, ka konkurss neesot nepieciešams, jo no pilotprojekta esot zināms, ka programma Rīgas domei der, bet licence "Microsoft" bāzes izmantošanai pašvaldībai jau bijusi no cita līguma ar "Microsoft". Pilotprojekts gan bijis tikai par 41 000 eiro, un ITC vadība ir pārliecināta, ka uzņēmējiem vajadzēja saprast, ka tas var pāraugt pasūtījumā par miljoniem.

Iepirkumu uzraudzības biroja vadītāja Dace Gaile gan uzskata, ka EIS šajā gadījumā lietot nevajadzēja, jo "katalogi, kas tur ir izveidoti, attiecībā uz standarta programatūru pielāgošanu kaut kādām stundām, kuras var iepirkt, ir domāti tādiem uzlabojumiem un papildinājumiem sistēmām, kuras ir mūsu rīcībā, bet ne situācijai, kad tu paskaties uz to ciparu un apjomu, un tu saproti, ka tur var jaunu sistēmu vispār ieviest". Šajā gadījumā likums esot pārkāpts ar sākotnējo konkursu, kas izsludināts par 220 reižu mazāku summu nekā patiesībā vajadzēja.

"Ja kaut kur kādreiz ir bijis kāds mazs iepirkums, kas jau ir veikts ar skaidru apziņu, ka mēs viņu pletīsim ļoti plaši un vareni, tad sākotnējais iepirkuma apjoms bija jāapzina ar šīm nākotnes izvēles iespējām. Jo tas ir tieši pateikts likumā, kas ir paredzamā līguma cena, tas ko es gribu šodien, bet ar visām nākotnes izvēles iespējām," piebildus Gaile.

Savukārt uzņēmuma vadība uzskata, ka pie Rīgas pasūtījuma tikuši godīgi un likumīgi. Tas, kāda iepirkuma metode izvēlēta, esot tikai un vienīgi pasūtītāja atbildība.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu