Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

"Ryanair" vadītājs prognozē drīzu slēgšanu konkurentu lidsabiedrībai, kas esot "nolemta bojāejai" (1)

Foto: AFP/SCANPIX

“Ryanair” izpilddirektors Maikls O’Līrijs paziņojis, ka viņa vadītās aviokompānijas konkurentam – norvēģu zemo cenu lidsabiedrībai “Norwegian” agri vai vēlu draud slēgšana. O’Līrijs uzskata, ka uzņēmums “Norwegian” faktiski ir “nolemts bojāejai”, vēsta medijs CNBC.

O’Līrijs biznesa vidē ir zināms kā cilvēks, kurš nereti saka, ko domā, un viņa izteikumi var likties arī visai nepārdomāti. Intervijā CNBC īru zemo cenu aviokompānijas vadītājs sacīja, ka “Ryanair” konkurente - aviokompānija “Norwegian” ir apgrūtināta “ar iespaidīgiem parādiem”.

“Tas, ko mēs pašlaik redzam - visā Eiropā ir parādījušās četras vai piecas lielās aviokompānijas, un “Ryanair” ir acīmredzami lielākā aviokompānija pārvadāto pasažieru skaita ziņā. Jau šobrīd ir skaidrs, ka mūsu pārvadājumu skaits ir palielinājies pēdējā gada laikā ir palielinājies par 11%, ko varētu rosināt par 5% samazinātās biļešu cenas, ” O’Līrijs teica CNBC raidījumā “Squawk Box Europe”.

“Ryanair” vadītājs sacīja, ka “mēs nepārtraukti samazinām izmaksas, “Ryanair” turpina piedāvāt izdevīgākos piedāvājumus Eiropas tirgū, un šīs zemākās cenas arī ir tas, kas stimulē mūsu izaugsmi.

Tas arī ir noteicošais faktors, kas paātrina tādu aviokompāniju kā “Thomas Cook” un “Aigle Azur” norietu Eiropas komercpārvadājumu tirgū. Kas attiecas uz “Norwegian”, tas ir tikai laika jautājums, kad šī aviokompānija tiks slēgta,” teica O’Līrijs.

Vaicāts, vai, viņaprāt, norvēģu aviokompānija jau drīzumā piedzīvos krahu, O’Līrijs atgādināja par “Norwegian” šī gada lēmumu pārdot savā flotē esošās lidmašīnas.

“Viņi ir izvēlējušies pārdot lidmašīnu, kas ļautu iegūt 50 miljonus dolāru. Tas ļautu ieekonomēt arī uz degvielu, kas ik nedēļu tiek ielieta pārdotajā lidmašīnā. Tā vien izskatās, ka “Norwegian” ir nolemta slēgšanai, uzņēmuma biznesa modelis nedarbojas, un viņiem tagad vēl ir milzīgs apgrūtinājums – ļoti lieli parādi. Tas ir tikai laika jautājums, kad “Norwegian” bankrotēs,” sacīja O’Līrijs.

CNBC vēlējās sazināties ar kādu no “Norwegian” pārstāvjiem, lai viņi varētu atspēkot konkurentu aviokompānijas vadītāja teikto, tomēr neviens šo situāciju nekomentēja.

“Norwegian” ciparos

Oktobrī norvēģu aviokompānija paziņoja, ka tā plāno pārdot piecas no savām “Boeing 737-800” lidmašīnām. Pircējs arī tika atrasts, un tas ir “China Aircraft Leasing Group Holdings Limited”, vēstīja aģentūra “Reuters”. Uzņēmums savā oficiālajā paziņojumā norādīja, ka šis darījums "paredz palielināt uzņēmuma likviditāti par aptuveni 50 miljoniem dolāru, kas pēc parādu atmaksas ļautu pozitīvi ietekmēt lidsabiedrības kapitālu".

"Lidmašīnu pārdošana notiek saskaņā ar uzņēmuma pastāvīgo biznesa stratēģiju gūt labumu no kapitāla, kas iegūts pēdējo gadu laikā. Mainīgais mērķis pašlaik ir pāriet no izaugsmes uz rentabilitāti," teikts uzņēmuma paziņojumā.

Budžeta aviokompānija “Norwegian” piedzīvoja strauju paplašināšanos. 2002. gadā uzņēmums sāka darboties zemo cenu pārvadātāju segmentā, piedāvājot lidojumus ar “Boeing 737” lidmašīnām, kas piedāvāja gan vietējas nozīmes, gan tālos maršrutus. Tomēr šāda biznesa stratēģija ir atstājusi uzņēmumam “Norwegian” lielus parādus, kā arī zaudējumus. Šo iemeslu dēļ aviokompānija bija spiesta paziņot par dažādajiem pasākumiem, kuri izstrādāti ar mērķi samazināt lidsabiedrības izmaksas.

Iepriekš “Norwegian” paziņoja, ka pērn tai bijuši 1,45 miljardu kronu (aptuveni 142 miljonu eiro) lieliem zaudējumiem. Kā galvenie zaudējumu iemesli tika minēti fakti, ka “spēcīgās izaugsmes laikā aviokompānijas darbību ietekmējuši dažādi problēmjautājumi saistībā ar “Boeing” dzinējiem, zaudējumi, kas radušies no degvielas nodrošinājuma, kā arī sīvā konkurence”.

Lidsabiedrība jau februārī pauda, ka “turpmāk uzņēmuma galvenā prioritāte ir rentabilitātes atjaunošana, kam nepieciešams izmantot virkni pasākumu, to vidū - plašu izmaksu samazināšanas programmu, optimizētu maršrutu portfeli un atsevišķu lidmašīnu pārdošanu”.

Tiesa, “Norwegian” trešā ceturkšņa peļņa oktobrī bija labāka, nekā sākotnēji gaidīts, un aviosabiedrības tīrā peļņa sasniegusi 1,67 miljardus Norvēģijas kronu (aptuveni 164 miljonus eiro), kas ir par 28% vairāk nekā tajā trešajā ceturksnī gadu iepriekš. Tomēr uzņēmuma kopējie parādi joprojām bijuši 62 miljardi Norvēģijas kronu (aptuveni seši miljardi eiro).

Eiropas transporta nozares biznesa eksperts Daniels Roska, kas darbojas uzņēmumā “Bernstein”, sacīja, ka “Ryanair” priekšnieka O’Līrija komentāri par “Norwegian” iespējamo bojāeju nav pamatoti.

“Pašreizējie Norvēģijas lidsabiedrības centieni un citi pasākumi krīzes novēršanai sniedz zināmu atvieglojuma sajūtu, un, visticamāk, tas palīdzēs aviosabiedrībai pārdzīvot šo ziemu. Bet, bez šaubām, joprojām pastāv ievērojams risks,” teica Roska.

“”Norwegian” grūtības ir saistītas ar laika grafiku un plānošanu. Jā, aviosabiedrības ilgstoši var izdzīvot arī ar ļoti sliktiem finansiālajiem rādītājiem, ” teica Roska. "Tātad kopumā sakot - jā, ļoti iespējams, ka “Norwegian” var bankrotēt, un tāda iespēja ir reāla, taču ne tuvākajos mēnešos," piebilda Roska. Viņš sacīja, ka pastāv arī reāla iespēja, ka aviokompāniju “Norwegian” var iegādāties.

"Ryanair" pirmdien publiskoja ziņas par pirmā pusgada finansiālo sniegumu un ienākumiem. Īru zemo cenu aviokompānija ziņoja par 1,15 miljardu eiro tīro peļņu. Uzņēmuma pārstāvji norādījuši, ka atlikušā gada perspektīva tomēr ir saglabāta piesardzīgā līmenī un kopējā gada peļņas prognoze ir sašaurināta līdz 800–900 miljoniem eiro. Iepriekšējās prognozes liecināja, ka uzņēmums varētu nopelnīt 750–950 miljonus eiro. Tāpat “Ryanair” paziņoja, ka uzņēmuma tīrais parāds gada beigās varētu būt 460 miljoni eiro.

Svarīgākais
Uz augšu