Pēdējo nedēļu laikā medijos ir lasāmi dažādi satraucoši virsraksti par to, ka "braukšana ar automašīnu var tikt padarīta par bagātnieku privilēģiju", vai arī, ka Latvijā varētu aizliegt dīzeļdzinēja automašīnas. Ņemot vērā iepriekš izskanējušo informāciju, šķiet, ka nākotnē situācija privātā transporta jomā var izveidoties ļoti sarežģīta. Tomēr, vai bažām ir pamats? Par to intervijā portālam TVNET skaidroja biedrības "Auto asociācija" valdes loceklis Ingus Rūtiņš.
- Ņemot vērā, ka no 2021. gada Latvijai ir jāsamazina CO2 izmešu daudzums, viens no variantiem, kā to izdarīt, ir iedzīvotājiem atjaunot autoparku. Tomēr, ņemot vērā pašreizējo ekonomisko stāvokli, tas varētu būt visai apgrūtinoši. Kādi vēl varētu būt risinājumi šai problēmai?
- Šeit jārunā par citu jautājumu – kā samazināt emisijas, ja mēs turpinām braukt tāpat kā iepriekš? Gribam vai negribam, emisiju lielums ir proporcionāls automobiļu vecumam. Jo automobilis ir jaunāks, jo tas ir energoefektīvāks, jo tas ir aprīkots ar dažādām tehnoloģijām. Jaunajos automobiļos ir tādas tehnoloģijas, kādas 10 – 15 gadus vecās mašīnās vēl nebija. Tāpat nākuši klāt arī elektromobiļi, “plug-in” hibrīdauto. Līdz ar to, galvenais ir atbildēt uz jautājumu, kā samazināt Latvijas autoparka vecumu.
Skaidrs, ka to nevar izdarīt ar aizliegumiem. Skaidrs, ka nevar uzlikt par pienākumu tiem cilvēkiem, kas brauc ar 15-gadīgām mašīnām, tagad nomainīt auto pret jaunākiem spēkratiem. To nevar panākt ar nodokļiem – nevar sagrozīt nodokļus tā, ka vispār “aizgrieztu skābekli” vecāku auto īpašniekiem. Tādā veidā neko nevar panākt. Tas, ka valstij, valdībai un politikas veidotājiem ir jādomā, kā to izdarīt – tas ir saprotams.