Tātad, lai mūsdienās gūtu panākumus dzīvē, nepietiek, ka esi labs profesionālis. Tev jāspēj saprast, kas ar tevi notiek, jāspēj pārvaldīt sevi un vienlaikus būt empātiskam, kas ir labas sadarbības pamatā.
“Lai nonāktu pie sadarbības, tev vispirms ir jāsaprot un jāpārvalda sevi. Ir ne mazums piecdesmitgadnieku, kuri savas emocijas spēj atpazīt sešgadīga bērna līmenī. Sociāli emocionālās mācīšanās kontekstā sakām, ka jāsāk mācīties no tās vietas, kur bērns ir.” Kas nozīmē – mācīšanās sākas ar sevis apzināšanos.
Tomēr, neraugoties uz brīvo gaisotni, skolā ir noteikumi, kas jāievēro. Interesanti, ka to izstrādē piedalās paši skolēni, un ir noteikta sistēma, kas palīdz tos ievērot. Vienkāršāk sakot, tiek atvēlēts laiks, lai bērns nevis tiktu piespiests, bet gan pats iemācītos saprast un ievērot to, par ko visi vienojušies. Jā, jo arī ārpus skolas ir normas un noteikumi, kas jāievēro, pretējā gadījumā sociums tevi atgrūdīs. Taču – ja skolēni paši piedalās noteikumu veidošanā, viņi labprātāk tos arī ievēro. “Mēs piešķiram punktus par to, ka bērns ir sagatavojies darbam stundā, prasa palīdzību draugam, pabeidz uzdevumu patstāvīgi. Katrai klasei vai bērnam var būt individuālas vajadzības, ko ievērojam un novērtējam. Kad iegūts konkrēts punktu skaits, klase balvā, piemēram, saņem iespēju doties ekskursijā.” Pēc maltītēm bērni paši sakārto ēdamzāli. Un izrādās - labie darbi, vēlme palīdzēt ir lipīga. Mazie jautā: “Vai vēl kaut ko vajag palīdzēt?”