Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

"Melnās piektdienas" izpārdošana: Tuvojas iespēja saņemt atlaides un lielu sarūgtinājumu (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Meklējot ceļojumus, nereti acīs iekrīt dažādi ļoti kārdinoši piedāvājumi, kas tiek ir daļa no dažādām akcijām, par godu kādai dienai vai īpašam datumam. Viens no šādiem datumiem, kad tirdzniecības platformas izvērš dažādas akcijas, ir tā saucamā “Melnā piektdiena” jeb piektdiena, kas iekrīt novembra pēdējā piektdienā. 

Tad tiek piedāvāti dažādi šķietami vilinoši piedāvājumi, kurus cilvēki nolemj izmantot. Tomēr, kā vēsta britu medijs “Express”, daudzi uzņēmumu piedāvājumos nemaz nav ietaupījuma, turklāt - tādu aviokompāniju kā “Ryanair”, easyJet, “Norwegian” un “Tui” atlaižu solījumi ir pārspīlēti vai vispār nepastāv.

Novembra pēdējo piektdienu daudzi uzņēmumi mēģina izmantot papildus publicitātei un dažādām akcijām, kas saistītas ar “Melno piektdienu”. Sākotnēji “Melnās piektdienas” akcijas kļuva par tirdzniecības fenomenu ASV. Taču – kas strādā Amerikā, nereti strādā arī citur pasaulē. Uzņēmumi visā pasaulē strādā pie tā, lai padarītu novembra pēdējo piektdienu par “izdevīgas iepirkšanās bumu”. Tas attiecas arī uz tūrisma aģentūrām un lidsabiedrībām.

Vēsturiski “Melnās piektdienas” akcijās galvenā uzmanība tika pievērsta sadzīves tehnikai, televizoriem, Ziemassvētku dāvanām un dažādām citam ierīcēm. Tomēr daudzi citi uzņēmumi un pakalpojumu sniedzēji izmanto šo dienu, lai patērētājiem piedāvātu kaut ko izdevīgi. Lielbritānijas tūrisma uzņēmums “Which?” brīdinājis, ka aviokompānijas un atsevišķas tūrisma aģentūras pagājušajā gadā patērētājiem nesniedza ietaupījumu, kas tika solīts iepriekš.

“Which?” veicis novērtējumu par pagājušajā gada “Melno piektdienu”. Tā, piemēram, “Ryanair” novembra pēdējā piektdienā piedāvāja 25% atlaidi aptuveni vienam miljonam sēdvietu, kas iegādātas līdz Melnās piektdienas pusnaktij, ceļojumiem no 2019. gada janvāra līdz aprīlim.

“Which?” pārstāvji norādīja: “Lai gan šāds piedāvājums varēja likties pietiekami vilinošs, “Melnajā piektdienā” iegādātie lidojumi patiesībā ar 25% atlaidi bija dārgāki, nekā biļetes uz tiem pašiem lidojumiem divas nedēļas vēlāk bez akcijas. Piemēram, divi reisi – no Londonas Stanstedas lidostas uz Oslo, kā arī no Londonas - Stanstedas uz Spānijas salu Lansaroti, “Melnajā piektdienā” faktiski bija par 5 eiro dārgāki pat ar visu 25% atlaidi, nekā biļetes šajos maršrutos divas nedēļas vēlāk, kad tiem bija kritusies cena," norādīja pētnieki.

Viņi uzsver, ka patiešām izdevīgajiem piedāvājumiem ir niecīga pieejamība – no desmit “Ryanair” piedāvātajiem lidojumiem tikai seši maršruti bija pieejami par ierasto cenu, kas ar atlaidi tika piedāvāta “Melnajā piektdienā”.

Pētniekus visvairāk pārsteidza fakts, ka reklāmās viens no populārākajiem maršrutiem bija no Londonas - Stanstedas uz Barselonu, un šī lidojuma cena bija norādīti pieci eiro. Tomēr izreklamētajos datumos šādas cenas vispār neeksistēja.

Savukārt “EasyJet” reklamēja, ka izpārdošanā “Melnās piektdienas” laikā ceļotāji varētu ietaupīt pat līdz 60 eiro, izvēloties kādu no 60 000 vietām ceļojumos uz nedēļas nogalēm. Kas tika secināts? Pētnieki izpētīja 21 brīvdienu maršrutu, taču patiesi lētāki bija vien astoņi maršruti, un to pašu cenas kritās – dažas nedēļas pēc “Melnās piektdienas”.

Tā, piemēram, viens trīs nakšu brauciens no Londonas - Lutonas uz Barselonu šī gada janvārī bija tikai par 30 eiro lētāks, kas bija par 13% mazāka cena nekā tā, ko piedāvāja “Melnās piektdienas” izpārdošanā.

Tikām Norvēģijas zemo cenu aviokompānija “Norwegian Air” reklamēja “Melnās piektdienas” atlaides “līdz pat 30 procentiem no tuvajiem maršrutiem un 15% atlaides no tālajiem lidojumiem. Tomēr pētnieki atklāja, ka vidējais ietaupījums, izmantojot “Norwegian” atlaides, bija vien septiņi eiro.

Lielākais ietaupījums, gandrīz 30 eiro vērtībā, bija lidojumam no Londonas - Getvikas uz Buenosairesu. Iegādājoties biļeti “Melnajā piektdienā”, tā maksāja aptuveni 240 eiro. Tomēr procentuālā izteiksmē tas bija par 10% lētāk, nekā cena, kas bija pieejama nedēļu vēlāk.

Lidsabiedrība “Tui” piedāvāja atlaižu kodus uz noteiktām brīvdienām, taču šie kodi nedarbojās divās no piecām piedāvātajām brīvdienām. Tajās brīvdienās, kurās kodi darbojās, atlaides patiesībā bija zemākas, nekā solīts. Tā, piemēram, lidojumiem uz Lansaroti, lidojot no Birmingemas, ar solītās 110 eiro atlaides vietā bija iespējams saņemt vien 35 eiro lielu atlaidi. Tāpat cena, iegādājoties biļetes uz tiem pašiem datumiem divas nedēļas vēlāk, bija zemāka bez atlaides.

Tieši tāpēc patērētāju grupa aicina cilvēkus divreiz padomāt, pirms iegādāties brīvdienu ceļojumus vai lidojumus, kas šogad tiks reklamēti kā “Melnās piektdienas” akcijas, un neļauties spiedienam, ko piedāvā it kā ierobežota laika “ekskluzīvi” piedāvājumi.

“Nekas nepārspēj to sajūtu, kā ietaupīt simtiem mārciņu vai eiro, organizējot jūsu nākamo brīvdienu ceļojumu! Tomēr šī sajūta ātri var kļūt par dusmām, kad atklāsies tas, ka patiesībā iespējams ietaupīt, nogaidot divas – trīs nedēļas. Mūsu pētījums atklāj, ka “Melnās piektdienas” ceļojumu piedāvājumi ne vienmēr ir tik pievilcīgi, kādi tie šķiet sākumā. Esiet uzmanīgi un kritiski izvērtējiet šķietami izdevīgākos piedāvājumus,” norādīja “Which?” ceļojumu redaktors Rorijs Bolands.

“Mēs lepojamies ar to, ka piedāvājam ceļotājiem lielas akcijas visa gada garumā un it īpaši mūsu akciju laikā, piemēram, “Melnās piektdienas” nedēļas nogalē. Visi reklāmas materiāli skaidri parāda, uz kuriem lidojumiem attiecas mūsu akcijas, un tas ir atrunāts arī aviosabiedrības mājaslapā," teikts “Norwegian” oficiālajā paziņojumā. Tomēr “Which?” pārstāvji norādījuši, ka pēc viņu domām, aviosabiedrības vietnē tomēr nav skaidri atrunāti atlaižu noteikumi.

Aviokompānija “Tui” komentēja, ka “brīvdienu ceļojumu cenu noteikšana ir ļoti sarežģīts process, un cenā ir ļoti daudz mainīgo, kas jāņem vērā.“

“Ir dažādi faktori, kas var veicināt cenu svārstības dažādos laika griezumos. Mēs piedāvājam labas cenas un, kad vien iespējams, mēs piedāvājam klientiem atlaides visa gada garumā, arī “karstajos” akciju periodos. “Visiem kodiem ir noteiktas minimālās summas, kas jāiztērē, lai varētu piemērot konkrētās atlaides," teikts “Tui” paziņojumā.

Savukārt aviokompānijas “Ryanair” pārstāvji uzsvēra, ka lidsabiedrībai ir viszemākās biļešu cenas , kas vēl turpina samazināties. Šogad tās kritušās par pieciem procentiem. “Easyjet” pagaidām vēl nav komentējuši informāciju par “Which?” veikto pētījumu.

Svarīgākais
Uz augšu