Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Straujais cūkgaļas cenu kāpums sola grūtus laikus gaļas pārstrādātājiem (2)

Raksta foto
Foto: Paula Čurkste / LETA

Straujais cūkgaļas cenu kāpums pasaules tirgos sola grūtus laikus gaļas pārstrādātājiem, aģentūrai LETA atzina zīmola "Rīgas miesnieks" produkcijas ražotāja "HKScan Latvia" pārdošanas direktors Heino Lapiņš.

Viņš informēja, ka jau pāris nedēļas pienāk ziņas par neredzēti strauju cūkgaļas cenas lēcienu pasaules tirgos. Vācijā tā sasniegusi vēsturisko rekordu - divus eiro par kautsvara kilogramu. Kopš gada sākuma gaļas cena ir pieaugusi par 50%.

Lapiņš skaidroja, ka cēlonis visam notiekošajam ir tikai viens - Ķīnas nespēja apmierināt iekšējā tirgus pieprasījumu, kas izraisīja strauju importa pieaugumu no visas pasaules. Ķīna, kas ir pārliecinoši lielākais cūkgaļas patērētājs pasaulē, Āfrikas cūku mēra dēļ izkauj savus ganāmpulkus, tādējādi cūku skaits šajā valstī ir samazinājies par 41%. Taču pieprasījums nekrītas, cūkgaļa ir ļoti pieprasīta, jau notiek gatavošanās ķīniešu jaunajam gadam, kas tiek svinēts februārī.

"Tas rada deficītu, un cūkgaļas imports Ķīnā šā gada desmit mēnešos ir sasniedzis 1,5 miljonus tonnu (bez subproduktiem), kas ir par 49,4% vairāk nekā gadu iepriekš attiecīgajā periodā. Savukārt šī produkta cena Ķīnā gada laikā ir pieaugusi 2,5 reizes, nenovēršami izraisot cenu celšanos arī citur pasaulē," skaidroja Lapiņš.

Optimistiskās prognozes paredz, ka Ķīna atgūsies aptuveni pēc diviem gadiem, bet pesimisti uzskata, ka deficīts turpināsies vismaz gadus četrus, norādīja Lapiņš.

"Protams, ka šie divi līdz četri gadi būs zelta laiki cūku audzētājiem, un jācer, ka Latvijā viņi sev atvēlēto laiku izmantos lietderīgi un papildu ienākumus ieguldīs nozares attīstībā, nevis tikai pašu patēriņā. Tad brīdī, kad Ķīnā cūkgaļas ražošana atgriezīsies iepriekšējā līmenī un līdz ar to kritīsies cenas pasaulē, mūsu cūkaudzētāji būs konkurētspējīgāki par saviem konkurentiem Polijā vai Lietuvā," vēstīja Lapiņš.

Tajā pašā laikā Lapiņš pauda uzskatu, ka šie gadi būs grūti laiki ražotājiem un pārstrādātājiem. Gaļas ražošana pēc apgrozījuma ir lielākā lauksaimniecības produkcijas pārstrādes nozare, taču atšķirībā no zemniekiem nesaņems ne subsīdijas, ne kādu citu palīdzību, kas lauksaimniekiem pienākas visdažādākajās ārkārtas situācijās.

"Izejvielu būtiskās sadārdzināšanās slogu nav arī iespējams pārcelt uz pircēju maciņiem, – tie tādā gadījumā vienkārši pārstās pirkt. Droši vien, ka mazumtirdzniecības cenas celsies, taču lielāko kompensēšanas nastu nāksies uzņemties pašiem ražotājiem. Aptuveni 80% Latvijā saražotās gaļas nonāk iekšējā tirgū, un optimismu nevieš arī ēdāju skaita samazināšanās valstī," skaidroja Lapiņš.

Viņš minēja, ka tiem uzņēmumiem, kas nemaksā visus nodokļus un darbojas tā sauktajā pelēkajā zonā, vēl ir savas rezerves un tie liesos gadus pārdzīvos veiksmīgāk. Toties pavisam grūti klāsies godīgajiem uzņēmumiem, kuru produkcijas cena nespēs konkurēt ar nodokļu nemaksātāju lētākajiem ražojumiem.

"Valsts pārtikas ražotājiem subsīdijas nemaksās - tas ir pašsaprotami. Taču valstij beidzot vajadzētu izskaust negodīgu konkurenci, pielikt punktu pelēkajai ekonomikai. Tāpat vajadzētu novērst tos šķēršļus uzņēmējdarbībai, piemēram, ļoti augstās elektrības cenas un citas izmaksas, kas ražošanu Latvijā padara krietni neizdevīgāku nekā Lietuvā, Igaunijā un citās Eiropas valstīs. Pretējā gadījumā tieši grūtajos liesajos gados kādam lielajam uzņēmumam var apnikt gaidīt, līdz piepildīsies solījumi, un tas var izlemt pārcelt ražošanu no Latvijas kaut kur citur," norādīja Lapiņš.

"HKScan Latvia" apgrozījums pagājušajā gadā bija 38,635 miljoni eiro, kas ir par 12% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga par 77,5% - līdz 1,071 miljonam eiro.

"HKScan Latvia" ir dibināts 1992.gadā, un kopš 1998.gada kompānija ietilpst "HKScan" grupā. Kompānijas pamatkapitāls 2,214 miljoni eiro. "HKScan" ir viena no lielākajām pārtikas produktu ražošanas kompānijām Ziemeļvalstīs un ietver gaļas pārstrādes uzņēmumus Somijā, Zviedrijā, Dānijā un Baltijas valstīs. Kompānija eksportē produktus uz gandrīz 50 valstīm.

Svarīgākais
Uz augšu