Domājot par Ziemassvētku rotājumiem, prātā nāk Ziemassvētku vecītis, rūķi, sniegpārsliņas, vizuļi un citi mīļi simboli, taču tikai retajam rastos ideja svētku dekorācijas radīt baisā un traģiskā noskaņā. Tomēr internetveikalu gigants šogad bija nācis klajā ar ārkārtīgi tumšu svētku rotājumu tematiku - fotogrāfijām no nacistu nāves nometnes Aušvicas. Portāls BBC skaidro, kāpēc šādi ornamenti vispār nonāca tirgū.
Amazon izpārdošanā piedāvā Ziemassvētku rotājumus ar Aušvices ainām (9)
Dienu pirms lielās "Kiberpirmdienas", uzņēmuma "Amazon" gada lielākās izpārdošanas dienas, kompānijas piedāvājumos parādījās kompromitējoša rakstura preces. Svētdien, 1. decembrī, pircēji veikala piedāvājumā pamanīja pudeļu attaisāmo, datorpeles paliktni un Ziemassvētku rotājumus ar Aušvices, nacistu lielākās koncentrācija nometnes, attēliem. Pircēji varēja izvēlēties rotājumus ar dzelzceļa sliedēm, kas ved uz nometni; nelaimīgi slavenajiem vārtiem ar citātu "Dabs dara brīvu" un dzeloņdrāšu žogu.
Teju nekavējoties pēc produktu sludinājuma ievietošanas, internetveikals "Amazon" saņēma aizrādījumu no Aušvices memoriāla un muzeja, kas savā Twitter profilā norādījis: "Pārdot "Ziemassvētku rotājumus" ar bildēm no Aušvices ir nepieņemami. Aušvices pudeļu attaisāmais ir briesmīgs un necienīgs. Mēs lūdzām Amazon izņemt šos produktus no piedāvājuma." Tāpat komentāram pievienojās vairāki tūkstoši komentētāju, kas pauž neizprati par šādu produktu esamību.
Selling "Christmas ornaments" with images of Auschwitz does not seem appropriate. Auschwitz on a bottle opener is rather disturbing and disrespectful. We ask @amazon to remove the items of those suppliers. https://t.co/0uG2JG558e pic.twitter.com/ucZoTWPk1W
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) December 1, 2019
Portāls "The Washington Post" ziņo, ka līdzīgi produkti ir atrodami arī internetveikalā "Wish", kur kāds tirgotājs piedāvā Valentīndienas atslēgu piekariņus ar attēliem no Berlīnes Holokausta Memoriāla, kurus vēl papildina uzraksts "Es Tevi mīlu".
"Amazon" bijušais darbinieks Džeimss Tomsons portālam atklāj, ka veikala produktu tīkls ir tik milzīgs, ka reizēm robots nespēj piefiksēt kādus neadekvātus vai necienīgus produktus. "Ja sludinājumā ir iekļauti kādi konkrēti vārdi, robotizēta sistēma to atradīs un nepieļaus produkta iekļaušanu piedāvājumā," portālam skaidro bijušais darbinieks, piebilstot, ka šī sistēma veiksmīgi "izķer" narkotiskās vielas, ieročus vai ķīmiskas vielas. Tomēr paši cilvēki neizskata sludinājumus, tāpēc portālā var nonākt apšaubāma rakstura preces.
Ttirgotāji, kas piedāvājuši Aušvices rotājumus un suvenīrus, vēl joprojām tirgo līdzīga rakstura produktus, tiesa gan, ar miermīlīgākām fotogrāfijām, piemēram, baznīcu Spānijā, skaistu māju Nurembergā un košo Kambodžas ainavu. Tirgotāju darbs nav apturēts.
Aušvices svētku rotājumi un citi suvenīri tika izņemti no "Amazon" piedāvājuma.