- Daudzi vecāki bažījas, ka viņu bērnus latviešu valodā mācīs skolotāji, kuri paši pilnībā nepārzina latviešu valodu. Viena lieta ir valodu zināt, bet pavisam cita – tajā mācīt. Kāds ir jūsu viedoklis šajā jautājumā?
- Pasaulē ir daudz pedagogu, kas pasniedz, piemēram, angļu valodā, bet šo valodu pilnībā nepārvalda – tā ir viņu otrā vai pat trešā svešvaloda. Tomēr viņi ir pieprasīti un viņus aicina lasīt lekcijas. Problēma nav valodas ideālā zināšanā. Darba procesā mēs varam konstatēt problēmas, kas ir jārisina ar pašu skolotāju līdzdalību.
Mūsdienās skolās liela problēma ir tā, ka dažādu priekšmetu skolotāji pārāk maz sadarbojas cits ar citu, tas attiecas gan uz mazākumtautību, gan valsts skolām. Sadarboties daudzi skolotāji nav iemācījušies. No tā cieš gan atmosfēra skolā, gan mācību process, gan skolēni.
Jā kāda konkrēta priekšmeta skolotājs nesadarbojas ar latviešu valodas skolotāju, ja viņi kopā nemeklē risinājums problēmām, tad beigās rodas situācija kā fabulā “Gulbis, līdaka un vēzis”, kad katrs dzīvnieks velk vezumu citā virzienā. Katrs skolotājs nodarbojas tikai ar savu priekšmetu, bet tas neiekļaujas kopējā sistēmā, kurā eksistē skolēns.
Skolēnam ir jāiemācās veidot attiecības ar pasauli, bet kā to izdarīt, ja viss ir izmētāts un nekas nekur nesavienojas?
- Tad sanāk, ka problēma ir nevis valodā, bet sistēmā?
- Sistēmā! Mēs vēl neesam izgājuši no mācību priekšmetu apmācības klasēs, bet šai sistēmai ir vairāk nekā 300 gadu. Nevar visu laiku 25 līdz 30 cilvēki mācīties klasē, kurā ir vidēja un pelēcīga attieksme pret visu, kas notiek. Tas nav pareizi, un ar to kaut kas ir jādara. Tāpēc es biju ļoti priecīgs, ka reforma “Skola 2030” mūsu sistēmai radīs jaunu ietvaru. Šīs jaunās idejas un ierosinājumi gan tika uztverti visai destruktīvi, jo liela daļa skolotāju uzskatīja, ka tas nav tas, kas skolās ir vajadzīgs, jo skolotāji taču paši zina, kas viņiem labāk.