Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Vairāk nekā trešā daļa Latvijas iedzīvotāju piedzīvojuši krāpniecību internetveikalos

Raksta foto
Foto: Pexels

36% no Latvijas iedzīvotājiem, kas iepērkas internetā, ir piedzīvojuši krāpnieciskas darbības, liecina šī gada novembrī veiktās Latvijas iedzīvotāju aptaujas dati. 

Aptaujā secināts, ka 26% lauku iedzīvotāju, iepērkoties internetā, nepārbauda interneta veikalu uzticamību, tādējādi pakļaujot sevi apkrāpšanas riskam. Turpretī Rīgas un mazpilsētu iedzīvotāji tam līdzi seko daudz rūpīgāk – par pirkuma drošību pārliecinās attiecīgi 89% un 91% interneta veikala klientu.

Aptauja veikta kampaņas "#PatiesiViltots" ietvaros, ko īsteno "Omniva Latvija" sadarbībā ar "Swedbank" un "Xnet" interneta veikalu.

Aptaujā arī secināts, ka cilvēki vecumā no 18-30 gadiem drošības jautājumiem pievērš lielāku uzmanību salīdzinājumā ar citām vecuma grupām - 88% pirms pirkuma veikšanas pārliecinās, vai interneta veikals ir drošs.

“Ņemot vērā to, ka pakomāti ir populārākais piegādes veids, ko izvēlas interneta veikalu klienti (39%), mums ir svarīgi, lai cilvēki izvēlētos tikai uzticamus pārdevējus. Aptaujā secinājām, ka cilvēki, kuri vēlas būt pārliecināti par interneta veikalu uzticamību, visbiežāk pārbauda citu veikala klientu atsauksmes (61%), kā arī izpēta veikala piedāvāto maksājuma iespējas (55%). Interesanti, ka drošības jautājumiem lielāku vērību pievērš tie, kas kaut reizi jau saskārušies ar krāpniecību internetā,” stāsta "Omniva Latvija" mārketinga vadītāja Ruta Pole.

Aptaujas dalībnieki kā biežāko krāpšanas metodi minējuši situāciju, kad par preci ir samaksāts, taču tā nav piegādāta. Ar šādu situāciju saskārušies 15% interneta veikalu klientu. Tikpat bieži atsūtītā prece nav atbildusi veikalā aprakstītajam, bet retāk nācies saskarties ar situāciju, kad pasūtītās preces vietā tiek piegādāta cita (8%).

“Kopumā interneta veikalos pēdējo 6 mēnešu laikā iepirkušies 79% Latvijas iedzīvotāju. Iesaistoties kampaņā #PatiesiViltots, mēs ceram samazināt to klientu daļu, kas nav informēti vai vienkārši nepievērš uzmanību interneta veikalu drošības pazīmēm,” uzsver "Xnet" interneta veikala pārdošanas vadītājs Gatis Šķudītis.

Lai atgādinātu iedzīvotājiem par viegliem un ikvienam iegaumējamiem pamatprincipiem, kā izvēlēties uzticamus interneta veikalus, izveidoti vairāki īsi informatīvi materiāli, kas atrodami kampaņas #PatiesiViltots mājas lapā www.omniva.lv/mums/patiesiviltots.

Kampaņas eksperimenta ietvaros ir izveidota mājaslapa, kurā tiek piedāvāti un reklamēti neticami labi piedāvājumi, tādējādi uzrunājot to auditorijas daļu, kurus lielās atlaides tomēr mudina riskēt ar savu datu un naudas līdzekļu drošību. Kampaņas ietvaros tiks publiskota eksperimenta statistika un galvenie secinājumi.

Svarīgākais, kas jāievēro pirms drošas iepirkšanās internetā - patērētājiem jāizvēlas pazīstamus interneta veikalus. Ja veikals šķiet aizdomīgs, labāk neriskēt. Tāpat nepieciešams izanalizēt veikala nosaukumu. Sensacionāli lielas atlaides un fantastiski piedāvājumi nosaukumā var būt kā ēsma.

Vēl viena būtiska nianse - neticēt superlētiem piedāvājumiem. Uz pusi lētāk kā tuvākais lētākais piedāvājums citur? Tā nemēdz būt.

Pircējiem vēlams izvērtēt preču aprakstus. Veikals it kā ir Latvijā, bet preču apraksti ir svešvalodā? Tas nozīmē, ka teksti pārkopēti un nav lieki tērēti resursi. Tas var būt aizdomīgi. Tāpat būtiski pievērst uzmanību, vai ir norādīta pilna informācija par uzņēmumu. Ja nav sadaļas, kas apraksta uzņēmumu vai arī tā ir nepilnīga, tad tādam veikalam labāk neuzticēties.

Pircējam nepieciešams novērtēt, vai veikalam ir SSL sertifikāts – piekaramās atslēgas simbols pārlūkprogrammas interneta vietnes adreses laukā. Uzklikšķinot uz tā, var redzēt, vai sertifikāts ir derīgs. Tas ir būtiski, ja vēlaties šim veikalam uzticēt savu kontaktinformāciju un arī savu naudu, apmaksājot pirkumu tiešsaistē, un nevēlaties, lai šo informāciju saņem vēl kāds cits.

Būtiski pārliecinieties, vai ir skaidri aprakstīti noteikumi – pirkšanas noteikumi, atgriešanas noteikumi, un, ja tie ir neskaidri vai vairāk ierobežojoši kā to nosaka likumdošana, labāk neveikt pirkumu šādā veikalā.

Tāpat nedrīkst aizmirst pārbaudīt atsauksmes par konkrēto internetveikalu. Vēl viens veids, kā pārliecināties par veikala uzticamību, ir pārbaudīt tā vēsturi. Pārliecināties par mājas lapas vēsturi vietnē archive.org.

Vēl svarīgi ir pievērst uzmanību, kādus maksājuma veidus veikals pieņem. Var norēķināties tikai ar bankas pārskaitījumu? Nav uzticams.

Esiet uzmanīgi ar priekšapmaksu! Būtu jākļūst uzmanīgiem un aizdomīgiem, ja veikala pārstāvji kā vienīgo iespēju preces iegādei pieprasa priekšapmaksu par pirkumu. Tas var norādīt uz iespēju, ka veikalam nav līdzekļu preces iegādei no vairumtirgotāja.

Vēl pircējiem ir jāpievērš uzmanība cenai maksāšanas brīdī. Pastāv iespēja, ka kādā brīdī mainās preces cena vai citas izmaksas.

Svarīgākais
Uz augšu