Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Eksperiments. Vairāk nekā 9000 cilvēku "uzķeras" uz viltus internetveikalu (9)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Pixabay

Eksperimentā, kas veikts kampaņas "#PatiesiViltots" ietvaros, nedēļas laikā vairāk nekā 9200 Latvijas iedzīvotāju apmeklējuši viltus interneta veikalu, un teju 10% no tiem vēlējušies veikt pirkumu, tādējādi pakļaujot sevi krāpniecības riskam, informē kampaņas organizatori.

Eksperimenta ietvaros tika radīts viltus interneta veikals "superatlaides.lv", kura izveidē apzināti tika pieļautas dažādas nepilnības un izplatītas krāpniecības pazīmes. Piemēram, visām precēm bija 50-70% atlaide, nebija norādīti korekti uzņēmuma rekvizīti, netika publicēta privātuma politika, saistību atruna un lietošanas noteikumi.

Joprojām nepievērš vajadzīgo uzmanību detaļām

Pēc preču ievietošanas pirkumu grozā un pogas "Pirkt" nospiešanas apmeklētājiem parādījās informatīvs logs ar paziņojumu, ka šis ir viltus interneta veikals, un aicinājums kritiskāk izvērtēt savus iepirkšanās internetā paradumus.

"Pirmās nedēļas laikā 810 cilvēki, kas apmeklēja viltus interneta veikalu, vēlējās veikt pirkumu, kas nozīmē, ka liela daļa sabiedrības joprojām nepievērš pietiekamu uzmanību dažādām droša interneta veikala pazīmēm, riskējot palikt gan bez naudas, gan bez pasūtītās preces," stāsta "Omniva Latvija" mārketinga vadītāja Ruta Pole. 

Kampaņas #PatiesiViltots ietvaros veiktajā Latvijas iedzīvotāju aptaujā tika secināts, ka

15% interneta veikalu klientu ir saskārušies ar situāciju, kad par preci ir samaksāts, taču tā nav piegādāta.

"Ļoti bieži tieši cena ir noteicošais faktors, kāpēc klients izvēlas riskēt un iegādāties preci, tomēr aicinu neuzķerties uz šā vilinošā āķa un būt uzmanīgiem, izvērtējot neticami lielu atlaižu piedāvājumu ticamību," aicina Pole.

"Veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja parādīja, ka tikai 16% pircēju vienmēr izlasa distances līgumu pirms piekrist tā nosacījumiem, un vēl retāk (14%) pievērš uzmanību uzticības zīmēm jeb Trust Mark, tomēr šīm būtu jābūt pazīmēm, ko pircējs pārbauda pirms iepirkšanās jaunā interneta veikalā."

Viens no veidiem, kā pārbaudīt veikala patiesos nolūkus, ir citu pircēju atsauksmes.

Savukārt to, cik sen veikals darbojas, iespējams pārbaudīt lapā archive.org - jo jaunāks veikals, kas piedāvā visām precēm neticami zemas cenas un lielas atlaides, jo vairāk jāuzmanās no iespējamās krāpniecības, jo negodprātīgi uzņēmēji ir pamanījuši cilvēku kāri uz atlaidēm, kas ir spēcīgāka par piesardzību," saka "Xnet" interneta veikala pārdošanas vadītājs Gatis Šķudītis.

Svarīgākais
Uz augšu