Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Ambiciozākie nākotnes nekustamo īpašumu pircēji: Paaudze Z (6)

Kādi būs pircēji tuvākajā nākotnē?
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Unsplash

Patlaban nekustamo īpašumu tirgu teju vai diktē mileniāļi - paaudze, kas dzimusi laikā no 1981. līdz 1994. gadam. Taču nu šajā tirgū lēnām sāk ienākt jaunāki un vēl ambiciozāki pircēji, paaudze Z. Ko gaidīt nekustamo īpašumu attīstītājiem un dzīvokļu izīrētājiem?

Lai gan pagaidām liela daļa Z paaudzes pārstāvju vēl sēž skolas solā, drīz vien viņi kļūs par nozīmīgiem tirgus dalībniekiem. Šīs paaudzes pārstāvji ir dzimuši laikā no 1995. līdz  2005. gadam un ir piedzīvojuši krasi citādākus bērnības apstākļus nekā līdzšinējās paaudzes. 

Z paaudze lielā mērā ir dzīvojusi komfortā - šie jaunieši ir auguši laikā, kad tehnoloģiju attīstība jau bija notikusi, Latvija iestūrēja "treknajos gados" un Eiropas Savienībā, citviet ekonomika strauji sasniedza zenītu, bet ātrās modes veikali un citi globāli tīkli bija ienākuši kādreiz okupētajās teritorijās. Tāpat šī paaudze īsti tā arī nepiedzīvoja ekonomisko krīzi - to izbaudīja viņu vecāki.

Jau attīstītā vide, dažādu materiālo mantu pieejamība, iespējas un brīvība attīstīja paaudzi ar pavisam citādāku domāšanu nekā mileniāļiem, kas vēl 90. gadu sākumā lielām acīm uzlūkoja "McDonald's" ķēdi vai satrauktu sirdi kuģoja uz Stokholmu, vai paaudzi X, kas agrā jaunībā piedzīvoja Padomju Savienības sabrukumu. 

Arī citviet pasaulē Z paaudze izceļas ar unikālu domāšanas modeli jeb konkrēti šīs paaudzes attieksmi pret materiālām vērtībām un arī nekustamo īpašumu.

Portāls "The Washington Post" skaidro, ka šīs paaudzes cilvēki vairs nebūs tie, kas veidos taustāma formāta kolekcijas, un nekoncentrēsies uz kvantitāti, bet kvalitāti, proti, luksusa precēm, unikāliem darinājumiem, neparastiem dzīvokļiem vai risinājumiem.

Turklāt šīs paaudzes pārstāvjus būs daudz grūtāk apmānīt - viņi ir uzauguši informācijas laikmetā un spēs pamanīt negodprātīgus izīrētājus vai māklerus, kā arī uzzinās visus sīkumus par izvēlēto dzīvokli, vietu vai ēku. 

Paaudze Z būs arī tā, kas visvairāk rūpēsies par dabu un dos priekšroku ilgtspējīgiem namiem, vēsta 2018. gada mārketinga uzņēmuma "Sparks & Honey" pētījums. Aptuveni 76% no aptaujātajiem Z paaudzes pārstāvjiem pauda bažas par cilvēku ietekmi uz apkārtējo vidi. Kaut arī mileniāļi aizsāka zaļā dzīvesveida kustību, Z paaudze savos mājokļos pieprasīs vietas velosipēdu glabāšanai, īres dzīvokļos - energoefektīvu tehniku, ekoloģiskas mēbeles, bet pašam mājoklim jābūt tuvu darbam vai skolai, lai uz to varētu nokļūt ar kājām.  

Varētu teikt, ka Z paaudzes prasības attiecībā uz nekustamo īpašumu ir samērā līdzīgas kā mileniāļiem, tomēr jaunajai paaudzei piemīt citādāks skatījums uz savu sapņu mājokli. Portāls "MarketWatch" ir apkopojis Z paaudzes nekustamo īpašumu prasības, kas iepriekšējām paaudzēm reti kad tika novērotas:

  • Pie malas ērtības! Parks vai pagalms? Nē - noteicošā ir telpa un tās izmēri. Ja telpas ir glītas, plašas un sakārtotas, tad jaunā paaudze būs gatava dzīvot arī daudzdzīvokļu namā bez pagalma.
  • Derēs arī nolaists dzīvoklis. Jaunākie dati liecina, ka ASV pirmie Z paaudzes nekustamā īpašuma pircēji labprāt iegādājās dzīvokļus dziļi bēdīgā stāvoklī par zemāku cenu, bet iegulda naudu remontos un uzlabojumos. "MarketWatch" dati norāda, ka šādā veidā jaunieši par īpašumu samaksā pat 10 000 dolāru lētāk nekā mileniāļi, kas pieprasa remontētus dzīvokļus vai mājas.  
  • Viņi īpašumam sakrāj piecu gadu laikā - 83% no "Property Shark" veiktā tirgus pētījuma respondentiem, kas iekļaujas Z paaudzes kategorijā un jau ir īpašnieki savam mājoklim, naudu pirmajai kredīta iemaksai sakrāja mazāk nekā piecu gadu laikā. Jāteic, ka šie jaunieši mājokļus pirka par krietni zemākām cenām, bet remontu palīdzēja veikt vecāki. 
Svarīgākais
Uz augšu