Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Veiksmes stāsts Lietuvā: Kā tiešsaistes "humpalu" tirgotājs kļuva par miljardu eiro vērtu biznesu (10)

Foto: Reuters / Scanpix

Vietne “Vinted”, kurā lietotāji var iegādāties un pārdot lietotas drēbes, ir ieguvusi 128 miljonus eiro lielu finansējumu. Nu uzņēmuma kopējā vērtība ir sasniegusi vienu miljardu eiro. Viļņā esošais mazumtirgotājs nu ir kļuvis par vienu no Eiropas jaunākajiem “vienradžiem”, vēsta “Deutsche Welle”.

“Vinted” - tas faktiski ir stāsts par pārvērtībām. Vien pirms trim gadiem Lietuvas jaunuzņēmums “Vinted” bija nonācis līdz sabrukuma robežai. Uzņēmuma finanses bija mērāmas 12 miljonos eiro.

Šajā brīdī uzņēmumam izdevās piesaistīt jaunu investoru – Tomasu Plantengu, kurš ir bijušais interneta tirdzniecības vietas OLX vadītājs. Viņš palīdzēja glābt un sakārtot astoņus gadus veco uzņēmumu. Plantengas vadībā sākās uzņēmuma restrukturizācija, kurā bija paredzētas pārmaiņas biznesa modelī, to vidū arī dažādu maksājumu atcelšana patērētājiem, biroja un personāla maiņa.

Reformas palīdzēja - “Vinted” pārdošanas rezultāti strauji uzlabojās un uzņēmumam nācās piesaistīt arvien jaunus investorus, kas arī izdevās - “Vinted” kļuva par vienu no lielākajiem lietoto apģērbu tirgotājiem ne tikai Lietuvā un Eiropā, bet visā pasaulē.

"Vinted" vadītājs Tomass Plantenga
"Vinted" vadītājs Tomass Plantenga Foto: Reuters / Scanpix

Pirms dažām dienām uzņēmumam izdevās piesaistīt 128 miljonus lielu finansējumu, savukārt pats uzņēmums tika novērtēts viena miljarda eiro vērtībā, tādējādi tas kļuva par pirmo Lietuvas “tehnoloģiju vienradzi”. Finansējuma piešķiršanas procesu vadīja Silīcija ielejas kapitāla fonds “Lightspeed Venture Partners”.

“Mēs esam ļoti priecīgi, ka ir izdevies gūt apliecinājumu no ārējiem partneriem par to, ka mēs esam uz pareizā ceļa, būvējot lielu, Eiropas mēroga biznesu,” sacīja Plantenga, kurš nu ir uzņēmuma izpilddirektors. “Mēs tagad varam virzīties tālāk ar jaunām investīcijām, ko ieguldīt mūsu produkta uzlabošanā, kā arī paplašināt mūsu atbalsta servisu klientiem.”

Lielās pārmaiņas

Tāpat kā daudzas citas lieliskās idejas, arī “Vinted” radās nepieciešamības dēļ. Uzņēmuma līdzdibinātāja Milda Mitkūte bija pārcēlusies uz jaunu dzīvokli, un viņa saprata, ka uz jauno dzīves vietu ir jāņem līdzi pārāk daudz apģērbu. Viņas draugs Justs Janausks radīja mājaslapu, ar kuras palīdzību Mitkūtei izdevās atbrīvoties no vecajām un nevajadzīgajām drēbēm. Faktiski tā kļuva par “Vinted” galveno biznesa ideju.

Viļņā bāzētais tirgotājs šodien var lepoties ar 25 miljoniem reģistrētu lietotāju 11 Eiropas valstīs. Vācijā, piemēram, šis uzņēmums strādā ar zīmolu “Kleiderkreisel”, bet lielākais noieta tirgus ir Francijā, Beļģijā un Spānijā.

“Vinted” pašlaik nav atklājusi datus par savu peļņu. Tomēr uzņēmuma pārstāvji zināja teikt, ka tā ienākumi kopš 2018. gada vasaras ir četrkāršojušies.

“Esot kompānijai, mums ir jākoncentrējas uz biznesu, kas ir spēcīgs ekonomikā, un tam ir vairāki punkti, kas ļauj gūt peļņu. Mums nav konkrēta grafika, kad ir nepieciešams gūt lielāku vai mazāku peļņu. Jo vairāk mēs atrodam labas idejas un iespējas, kā paplašināt mūsu darbību, jo ilgāk mēs būsim ienesīgs bizness,” sacīja Plantenga.

“Second hand” mode joprojām aktuāla

“Vinted” ir vieta, kur lietotāji var iegādāties vai paši pārdot lietotus apģērbus un aksesuārus. Tirgotājs faktiski ir interneta vietne lietoto apģērbu veikaliem, kuru pēdējās desmitgades laikā visā Eiropā ir kļuvis vairāk.

Lietoto apģērbu veikala tirgus daļa, nerēķinot summu, ko uzņēmēji maksā par telpu īri, ir vērtējama 24 miljardu dolāru vērtībā. Sagaidāms, ka šis rādītājs līdz 2028. gadam pieaugs līdz pat 64 miljardiem dolāru. Salīdzinājumam “ātrās modes” veikalu tīkls pērn bija 35 miljardus dolāru vērts, bet desmit gadu laikā tas savu daļu audzēs vien līdz 44 miljardiem dolāru.

Ņemot vērā lietoto apģērbu veikalu veiksmes stāstu, viens no lielākajiem “ātrās modes” apģērbu tirgotājiem “H&M” pašlaik testē apģērbu īres servisu. Tirgotājs “Sellpy” ir zviedru kompānijas vairākuma akcionārs, un tas piedāvā platformu, kurā cilvēki var iegādāties un pārdot lietotas drēbes un aksesuārus. Līdzīgus apģērbu īres servisus piedāvā arī “H&M” amerikāņu konkurenti “Banana Republic” un “Urban Outfitters”.

“Tas, ka “H&M” ir sākuši skatīties lietoto apģērbu virzienā, ir apliecinājums tam, ka šis tirgus segments nekur nepazudīs. Faktiski ir jāatzīst, ka tieši šis virziens arī padarīs visu modes industriju ilgtspējīgāku, nekā tā ir tagad,” sacīja Plantenga.

Eiropas tehnoloģiju uzņēmumi investīciju gaidās

“Vinted” novērtējums, kas tagad ir viens miljards eiro, faktiski ir kā pierādījums, ka Eiropas uzņēmumi var rēķināties arī ar investīcijām no ASV un Āzijas.

Eiropas tehnoloģiju uzņēmumi šogad kopumā varētu gūt investīcijas vairāk nekā 34,3 miljardu dolāru apmērā, kas ir par gandrīz desmit miljardiem vairāk nekā pērn. Ziemeļamerikas kapitāla fondi vien ir veikuši 10 miljardu dolāru vērtas investīcijas pēdējo deviņu mēnešu laikā, un tas globāli veido trešo daļu no visa investīciju kopuma.

Kā norāda “Atomico” uzņēmumu apkopojuma autori, viens no pieciem finansējuma avotiem Eiropā ir kāds ASV vai Āzijas investors. Pirms četriem gadiem šis rādītājs bija viens no desmit.

Vairāk nekā 30 Eiropas pilsētas ir piesaistījušas vairāk nekā 100 miljonu dolāru lielas investīcijas. Pēdējā no pilsētām, kam tas ir izdevies, ir Lietuvas galvaspilsēta Viļņa.

“Interese no valstīm, kas neatrodas Eiropas reģionā, faktiski parāda Eiropas tehnoloģiju industrijas spēku. Tā ir ļoti fundamentāla apziņa, ka Eiropa ir spējīga radīt ko patiesi interesantu un produktus ar augstu potenciālu, ko novērtē globāli,” sacīja “Atomico” izpētes nodaļas vadītājs Toms Vēmaiers.

Tāpat Vēmaiers piebilst, ka Eiropas uzņēmumiem šis ir iespēju laiks, kā gūt labumu no sarežģītās globālās situācijas, piemēram, no ASV-Ķīnas tirdzniecības kara, kas daudziem uzņēmumiem ir ļāvis piesaistīt jaunus – augstas klases darbiniekus.

Svarīgākais
Uz augšu