Tādēļ, tiesībsarga ieskatā, tiesiskajā regulējumā noteiktie kritēriji ārvalstu adopcijai ir savstarpēji pretrunīgi, un praksē tiek piemēroti atkarībā no bāriņtiesu darbinieku izpratnes par katra bērna labākajām interesēm.
Tāpēc Jansons akcentē, ka likumiem un citiem normatīvajiem aktiem jābūt pietiekami skaidriem un saprotamiem, kā arī paredzamiem, proti, formulētiem ar pietiekamu precizitāti. Turklāt jābūt skaidram tiesiskā regulējuma mērķim, uzsver tiesībsargs.
Pašlaik Bērnu tiesību aizsardzības likuma 31.panta otrajā daļa noteikts, ka Adopcijas tiesiskos pamatus nosaka Civillikums, bet adopcijas kārtību nosaka Ministru kabinets.
Tomēr saskaņā ar Civillikuma 169.panta sestajā daļā noteikto pēc ārzemnieka, kuram nav pastāvīgās uzturēšanās atļaujas Latvijā, vai ārvalstīs dzīvojošas personas lūguma bērnu var adoptēt ar atbildīgā ministra atļauju un tikai tad, ja Latvijā nav iespējams nodrošināt bērna audzināšanu ģimenē un pienācīgu aprūpi.
Savukārt Bērnu tiesību aizsardzības likuma 31.panta trešā daļa nosaka, ka likumā paredzētajos gadījumos un kārtībā bērnu var adoptēt uz ārvalsti, ja pirms adopcijas procesa uzsākšanas starp bērnu un adoptētāju ir izveidojušās patiesas bērnu un vecāku attiecības un bāriņtiesa, kas lēmusi par ārpusģimenes aprūpi, ir atzinusi, ka adopcija atbilst bērna interesēm.
Tāpat arī, saskaņā ar Hāgas konvenciju un ANO Bērnu tiesību konvencijas 21.pantu, bērnam prioritāri būtu jānodrošina audžuģimene savas izcelsmes valstī.