Dizains kā automašīnas panākumu atslēga

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

„Neglītas lidmašīnas nelido“, ir teicis viens slavens aviators, ko nedaudz mainītā versijā var attiecināt arī uz automašīnām. Ne pārāk labi izstrādāta dizaina automašīnām nav paliekošas vērtības, un tās tiek pilnībā aizmirstas aptuveni piecdesmit gadus pēc to izgatavošanas. Tomēr dizaina šedevriem ir pilnīgi cits liktenis. Un nav noslēpums, ka lielākā daļa šo auto šedevru ir radušies tieši Itālijā.

“Katras automašīnas dizains ir svarīgs - tas ir pirmais, kam klients pievērš savu uzmanību. Ja mašīnas ārpuse nebūs pievilcīga vai klientam nepatiks dažas tās detaļas, iespējams, viņš pat nenonāks līdz testa braucienam, jo jau no paša sākuma nebūs mašīnā ieinteresēts. Savukārt, ja automašīna ir eleganta, tad klients būs arī ieinteresēts novērtēt inženieru darbu auto iekšienē. Dizains būtiski ietekmē automašīnas vērtību nākotnē - ilgmūžīgie modeļi tirgū tiek novērtēti augstāk,” stāsta Maserati preču zīmes vadītāja Evelīna Avina.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Simtgades greznība

Maserati tika dibināts 1914. gadā, un kopš tā laika tā nosaukums ir gluži kā sinonīms vārdiem “greznība”, “stils” un “sportiskums”. Šie sinonīmi iemantoja vērtību vairāk nekā pirms piecdesmit gadiem, kad tirgū parādījās pirmās paaudzes divdurvju Ghibli. Visam, kas piemīt šai automašīnai, ir sava vēsture - pat vārdam Ghibli nav izdomāta burtu kombinācija, bet tas radies no Sahāras tuksneša vēja nosaukuma. Šis modelis nostiprināja Maserati identitāti, novietojot to līdzās tādiem izciliem ražotājiem kā Ferrari vai leģendārajam Maybach. Viņi visi ražoja ekskluzīvas automašīnas, izmantojot sava laika modernākās tehnoloģijas.

Pirmajam Ghibli zem tā pārsega jau bija uznirstoši priekšējie lukturi un iekšā jaudīgs V8 dzinējs. Klienti varēja izvēlēties starp piecu ātrumu manuālo ātrumkārbu vai trīs ātrumu automātisko ātrumkārbu. Ādas detaļas salonā - sēdekļi, durvis, viduspanelis un daudzi citi elementi - radīja augstākā komforta sajūtu, turpretī slēdži un ciparnīcas uz priekšējā displeja ļāva justies it kā pārvietotos ar ļoti ātru transportlīdzekli, piemēram, lidmašīnu.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Lai gan automašīna bija populāra, tās ražošana ilga tikai 6 gadus - globālā naftas krīze un ģeopolitiskās problēmas 1973. gadā lika pārtraukt šī vienreizējā modeļa ražošanu uz vairāk nekā divām desmitgadēm. Mūsdienās šī septiņdesmito gadu dizaina ikona atkal tiek celta gaismā, un to popularitāti labi parāda šo modeļu augošā cena. Mūsdienās atrast pirmās paaudzes Ghibli labā stāvoklī par cenu zem 200 000 eiro ir diezgan neiespējami.

Slavenais nosaukums veicina šī modeļa vēsturiskos panākumus - pirmo Ghibli izveidoja tolaik mazpazīstamais dizainers Džordžeto Džudžaro (Giorgetto Giugiaro). Mūsdienās viņš ir pazīstams kā viens no slavenākajiem automašīnu dizaineriem, un viņa vārds vien ir spējīgs palielināt automašīnas vērtību. Džudžaro ieguldījumu deva ne tikai Ghibli, bet arī Bora, Quattroporte, Spyder un daudzu citu Maserati automašīnu dizaina radīšanā. Katru no tām mūsdienās varam saukt par dizaina ikonu.

No Pininfarina līdz Maserati

Gadu desmitiem dizainera Džudžaro uzņēmums ir bijis nozīmīgs ieguldītājs Maserati automašīnu dizaina izstrādē, tomēr šī gadsimta sākumā tam līdzās ir parādījusies ne mazāk zināma itāļu dizaina firma Pininfarina. Tās telpās tika zīmēti piektās paaudzes Quattroporte sedana, GranTurismo kupejas un GranCabrio kabrioleta dizaini.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Šajā desmitgadē tika atjaunota Maserati zīmola stratēģija - tika izvirzīti jauni mērķi, kuru ieviešana nav iedomājama bez automašīnu ekskluzīvās iezīmes - dizaina. Neskatoties uz to, Maserati stratēģija tiek vērsta uz iekšējo resursu stiprināšanu un uzņēmumā strādājošo speciālistu kvalifikācijas paaugstināšanu. Tieši tāpēc jaunākos auto šedevrus ar sākotnējo trijžubura logo, kā arī sestās paaudzes Quattroporte, jauno Ghibli sedanu un pirmo Levante SUV ražotāja vēsturē izveidoja paši Maserati dizaineri.

Ražotāja iekšējie resursi ļāva radīt automašīnas, kas lieliski atbilst Maserati vērtībām - ekskluzīva greznība, izskats un sportiskums. Piemēram, Maserati Quattroporte ir aprīkotas ne tikai ar Ferrari dzinējiem, bet arī izcilu virsbūves aerodinamiku ar vilkmes koeficientu Cd = 0,28. Tas ļoti ietekmē automašīnas akustisko komfortu un sportisko vadāmību.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Arī nākotnes modeļi, piemēram, Alfieri un citi, tiks būvēti ar Maserati iekšējiem resursiem. Ārējās dizaina aģentūras konkurē unikālu, ierobežotas tirāžas modeļu izveidē, no kuriem viens bija Quattroporte Zegna Limited. 2015. gadā Itālijas modes aģentūra Ermenegildo Zegna izveidoja īpašu modeli ar 20 collu diskiem, unikālu krāsu un interjera detaļām - tādas automašīnas tika izgatavotas kopā tikai 100.

Arī turpmākajos gados iznākošo Maserati modeļu dizainu ietekmēs inženierijas inovācijas. Jau tuvāko gadu laikā daudziem jaunajiem Maserati modeļiem būs hibrīda vai elektriskie dzinēji, tāpēc dizaineriem būs ekskluzīvs uzdevums - saglabāt ražotāja dizaina principus automašīnā, kas tiks radīta pilnīgi citādāk nekā iepriekšējos simts gados.

Tēmas

Uz augšu