Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Vai un kā nebanku kredītdevēji apiet ar likumu noteiktos ierobežojumus? (26)

Raksta foto
Foto: Pixabay

Šogad ar likumu tika noteikti jauni ierobežojumi nebanku aizdevējiem. Ar jaunajiem noteikumiem tika noteikts, cik bieži aizdevējs drīkst pagarināt tā saucamo ātro kredītu un kad jāizveido atmaksas grafiks. Tomēr, kā liecina PTAC dati, klasisko “ātro kredītu” izsniegšana pirmajā pusgadā tik tiešām ir samazinājusies, taču kredītlīnijās izsniegtu kredītu skaits ir pat dubultojies.

Lai apietu ierobežojumus, nebanku aizdevēji sākuši piedāvāt kredītus, kas plašāk zināmi kā "kredītlīnijas", uz kuriem nekādi ierobežojumi neattiecas, un procenti kopumā ir milzīgi.

Raksta foto
Foto: PTAC

PTAC dati liecina, ka klasiskie “ātrie kredīti” (ar 1 pagarinājumu) samazinājušies par 79% (kas formāli liecina, ka ierobežojumu likums strādā), kamēr kredītlīnijās izsniegto kredītu skaits audzis pat par 116% (likums faktiski nestrādā).

Piemērus, kā cilvēki pārmaksā par kredītlīnijām, apkopojis pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica” (no 3:20).

Kā portāls TVNET uzzināja Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), šobrīd ir pieejami dati par sniegtajiem kreditēšanas pakalpojumiem 2019. gada 1. pusgadā, taču procentu likmju ierobežojumi stājās spēkā tikai 2019. gada 1. jūlijā.

“Pēc šā gada 1.jūlija Latvijā vairs nav iespējams sniegt kredītus, kas būtu uzskatāmi par “ātrajiem kredītiem”, jo noteiktais procentu likmju ierobežojums ir būtiski zemāks, nekā tas būtu “ātrajiem kredītiem”. Saskaņā ar starptautisko praksi par “ātrajiem kredītiem” uzskata kredītus, kas ir izsniegti uz īsu termiņu (parasti līdz 30 dienām) un kur gada procentu likme pārsniedz 100% gadā,” norāda PTAC pārstāve Santa Zarāne.

To, kādi kredīti patērētājiem ir pieejami, nosaka arī patērētāji, kuri izvēlas, vai un kādi produkti viņiem ir nepieciešami.

“Būtiski ir nevis aizliegt kādu kredīta veidu piedāvāšanu patērētājiem, bet gan panākt, lai tiktu pilnvērtīgi izvērtēta patērētāju maksātspēja un kredīti doti tikai tiem patērētājiem, kas tos var atmaksāt. Tam būtiski ir turpināt uzraudzīt un pilnveidot komersantu praksi, kā arī pilnveidot informācijas pieejamību gan par patērētāju ienākumiem, gan citām kredītsaistībām,” saka Zarāne.

Tiek norādīts, ka arī pašiem patērētājiem ir svarīgi izvērtēt, vai viņiem patiešām ir nepieciešams kredīts un vai viņi to varēs atmaksāt.

Savukārt Ekonomikas ministrija savā komentārā portālam TVNET uzsver - “ministrija secinājusi, ka patērētāji finansiālās grūtībās lielākoties nonāk nevis kāda konkrēta kredīta veida dēļ, bet gan tādēļ, ka kredīts ir izsniegts, nepietiekami izvērtējot patērētāja maksātspēju.”

Ekonomikas ministrija pauž, ka nebanku kredītdevēju uzraudzību regulāri un pastiprināti īsteno Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, ar jaunākajiem uzraudzības rezultātiem ikviens interesents var iepazīties PTAC mājaslapā.

PTAC pārstāve uzsver, ka jau vairākus gadus maksātspējas vērtēšana ir PTAC uzraudzības lokā un tas tiks turpināts arī nākamajos gados. Lai komersanti to varētu realizēt, ir būtiski, lai ir pilnvērtīga kredītinformācijas aprite, kas pamatā jānodrošina, arī sakārtojot un pilnveidojot normatīvos aktus.

Patērētāju tiesību aizsardzības likums (PTAL) šobrīd paredz pienākumu par kredītinformācijas apmaiņu, tomēr vēl nepieciešams izstrādāt pakārtotos normatīvos aktus, lai sistēma sāktu pilnvērtīgi darboties.

“PTAC ir bijis iniciators šo normatīvo aktu izstrādei un piedalās šajā darbā. Papildus tam jau trīs gadus organizējam informatīvu kampaņu, lai celtu patērētāju finanšu pratību, kā arī tiek strādāts pie patērētāju izglītības šajā jomā,” norāda Zarāne.

Arī Ekonomikas ministrija uzsver, ka darbs pie maksātspējas vērtēšanas kvalitātes turpinās.

“Ministrija turpina strādāt, lai uzlabotu patērētāju maksātspējas vērtēšanas kvalitāti, bet šobrīd neplāno pārskatīt normatīvo regulējumu saistībā ar kādu konkrētu kredīta veidu, piemēram, kredītlīnijām,” norādīja Ekonomikas ministrijas pārstāve Evita Urpena.

PTAC norāda, ka kredītlīnijas ir ilgtermiņa produkts, kurā būtiskākais ir tieši patērētāja izpratne par produktu, ko viņš izmanto. Ar šiem produktiem jārīkojas apdomīgi – līdzīgi kā ar banku piedāvātiem kredītkaršu kredītiem un kredītlīnijām.

Šajā gadījumā šeit nevar runāt par milzīgām procentu likmēm, jo spēkā ir ierobežojums, kas ir aptuveni 60% GPL (atkarīgs no summas un termiņa).

Papildus PTAC vērš uzmanību, ka pēdējos gados kopumā ar katru gadu ir uzlabojusies nebanku kredītdevēju izsniegto kredītu kvalitāte - ir mazāk kavētu kredītu.

Svarīgākais
Uz augšu