To, kādi kredīti patērētājiem ir pieejami, nosaka arī patērētāji, kuri izvēlas, vai un kādi produkti viņiem ir nepieciešami.
“Būtiski ir nevis aizliegt kādu kredīta veidu piedāvāšanu patērētājiem, bet gan panākt, lai tiktu pilnvērtīgi izvērtēta patērētāju maksātspēja un kredīti doti tikai tiem patērētājiem, kas tos var atmaksāt. Tam būtiski ir turpināt uzraudzīt un pilnveidot komersantu praksi, kā arī pilnveidot informācijas pieejamību gan par patērētāju ienākumiem, gan citām kredītsaistībām,” saka Zarāne.
Tiek norādīts, ka arī pašiem patērētājiem ir svarīgi izvērtēt, vai viņiem patiešām ir nepieciešams kredīts un vai viņi to varēs atmaksāt.
Savukārt Ekonomikas ministrija savā komentārā portālam TVNET uzsver - “ministrija secinājusi, ka patērētāji finansiālās grūtībās lielākoties nonāk nevis kāda konkrēta kredīta veida dēļ, bet gan tādēļ, ka kredīts ir izsniegts, nepietiekami izvērtējot patērētāja maksātspēju.”
Ekonomikas ministrija pauž, ka nebanku kredītdevēju uzraudzību regulāri un pastiprināti īsteno Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, ar jaunākajiem uzraudzības rezultātiem ikviens interesents var iepazīties PTAC mājaslapā.
PTAC pārstāve uzsver, ka jau vairākus gadus maksātspējas vērtēšana ir PTAC uzraudzības lokā un tas tiks turpināts arī nākamajos gados. Lai komersanti to varētu realizēt, ir būtiski, lai ir pilnvērtīga kredītinformācijas aprite, kas pamatā jānodrošina, arī sakārtojot un pilnveidojot normatīvos aktus.
Patērētāju tiesību aizsardzības likums (PTAL) šobrīd paredz pienākumu par kredītinformācijas apmaiņu, tomēr vēl nepieciešams izstrādāt pakārtotos normatīvos aktus, lai sistēma sāktu pilnvērtīgi darboties.