Pansionātā "Lauciene" konstatēti vairāki pārkāpumi, tostarp nepietiekama informācijas apmaiņa par klientu aktuālajām vajadzībām un slikti organizēta klientu prombūtnes reģistrēšanas sistēma, pavēstīja Labklājības ministrijas (LM) Metodiskās vadības un kontroles departamenta direktores vietniece Agnese Jurjāne.
Pansionātā "Lauciene" konstatēti vairāki pārkāpumi
Reaģējot uz divu pansionāta "Lauciene" iemītnieču nāvi, LM bija pieprasījusi Talsu novada pašvaldībai sniegt informāciju par pansionāta pakalpojumu kvalitāti. Tāpat ministrijas pārstāvji bija devušies vizītē uz pansionātu, lai tiktos ar tā darbiniekiem.
Kā informēja Jurjāne, no saņemtajiem dokumentiem secināms, ka pansionātā nav izstrādāts iekšējās kontroles mehānisms, kas skar gan katru klientu individuāli, gan arī kolektīvu. Proti, netiek uzraudzīts, kā tiek aizpildīta dokumentācija par klientu aktuālajām vajadzībām. Turklāt daļa dokumentu atrodas pie sociālā darbinieka, bet daļa pie sociālā aprūpētāja, savukārt citi dokumenti pie ārstniecības personām. Līdz ar to iestādē nav nodrošināta pietiekama informācijas apmaiņa starp profesionāļiem, kuri iesaistīti klientu ikdienas vajadzību nodrošināšanā.
Viņa uzsvēra, ka iestādē arī nav skaidras kārtības, kā tiek uzskaitītas klientu prombūtnes ikdienā, piemēram, pansionāta iemītnieku došanās pastaigās.
Ministrijas pārstāve piebilda, ka atklājās arī vairākas citas problēmas, kas pēc pašvaldības domām ir atrisināmas.
Šobrīd ministrija gatavo darba ziņojumu par secināto, tostarp ieteikumus turpmākām darbībām, informēja Jurjāne, norādot, ka sagatavotais dokuments tiks nosūtīts Talsu novada domei un pansionātam "Lauciene". Ieteikumi būs jāievieš līdz 2020.gada marta beigām.
Savukārt 2020.gada aprīlī LM plāno veikt pārbaudi, lai vērtētu ieteikumu izpildi. Ministrijas pārstāvis Egils Zariņš informēja, ka turpmākie soļi būs atkarīgi no tā, kādā mērā ministrijas sniegtie ieteikumi būs ieviesti un vai tiks nodrošināta to ilgtspēja.
Vienlaikus, kā norādīja Zariņš, ir rosināta tikšanās ar Talsu novada domes pārstāvjiem, lai izrunātu ieteikumus un pārspriestu iespējamos risinājumus.
Kā vēstīts, laikraksts "Latvijas Avīze" iepriekš vēstīja, ka 21.jūnijā mirušai pansionāta iemītniecei kā nāves cēlonis noteikta neprecizēta smaga olbaltumu un enerģētiskā malnutrīcija, kas, kā secinājis laikraksts, "faktiski nozīmē nomiršanu badā".
Savukārt, kā informēja labklājības ministres padomniece Liesma Kalve, iepriekš konstatēts arī cits incidents - 21.aprīlī kāda pansionāta iemītniece esot devusies ikdienas pastaigā, bet vēlāk esot atrasta mirusi.
Ministres padomniece iepriekš informēja, ka veselības aprūpes darbinieku rīcību nepieciešamības gadījumā LM lūgs vērtēt Veselības inspekcijai.
Turklāt šī nebija pirmā reize, kad pansionātā konstatēti pārkāpumi. Kā norādīja Kalve, pirmā pārbaude tika veikta 2012.gadā, kuras laikā tika izteikta sūdzība par nepietiekamu klienta aprūpi. Tomēr LM pārbaudes ieteikumus direktors esot ieviesis ļoti nelabprāt.
Savukārt pēc direktora nomaiņas 2018.gada jūnijā ministrija veica atkārtotu pārbaudi, jo tika saņemtas kārtējās sūdzības, norāda Kalve, piebilstot, ka pārbaudes rezultātā tika sniegti 20 ieteikumi pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai. Ministrija līdz šī gada 4.decembrim bija saņēmusi informāciju, ka no visiem ieteikumiem nav ieviests tikai viens ieteikums, bet pieci ir ieviešanas procesā.