Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Pirmie iespaidi: Mitsubishi Outlander ar hibrīddzinēju (1)

Bez ikgadējā nodokļa!
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Pieci gadi. Apmēram tik daudz laika pagājis kopš pirmās tikšanās ar automobili, kurš nodēvēts par Mitsubishi Outlander PHEV. Modeļa jauno paaudzi brīvā dabā savukārt pirmoreiz redzēju pavasarī Londonā, pie viesnīcas Temzas krastā, kad tas paslīdēja garām gandrīz bez skaņas. Ieintriģēja, jo Latvijā šī Outlander modifikācija bija gaidāma tikai tuvāk rudenim.

Lai vai kā, rudens pienāca un līdz ar to ieradās arī Outlander PHEV jeb plug-in hybrid electric vehicle versija - automobilis, par kuru daudzi neko nezina, lai gan auto ar šādu nosaukumu Mitsubishi klāstā ir jau kopš 2012.gada. Patiesībā nav pat pārsteigums, jo vizuāli PHEV modeli no Outlander, kuru uz priekšu dzen tikai iekšdedzes dzinējs, atšķirt ir visnotaļ sarežģīti, ja ne neiespējami. Vienīgās atšķirības pazīmes ir atturīga PHEV simbolika uz priekšējiem spārniem zem auto viduslīnijas, atbilstošs uzraksts uz bagāžnieka vāka un aukstā laikā sadedzinātā benzīna dūmu vērpetes, kas te izšaujas no izpūtēja, te pazūd.

Citiem vārdiem sakot, ārējā izskata ziņā Outlander PHEV iet tradicionālās piedziņas radinieku pēdās. Ja salīdzina ar pirmās paaudzes Outlander hibrīdu, kurš izskatās kā noglāstīts, noapaļots no visām pusēm un stūriem, jaunais modelis, tāpat kā izmēros mazākie Eclipse Cross un ASX, jau ir ar skaidrākām virsbūves dizaina līnijām. Tāpat modeļa noformējumā tagad ir vairāk hroma - priekšējā bampera apdarē, ap logu rāmjiem, kā arī uz aizmugurējā vāka. Pie tam augstākā aprīkojuma līmeņa - Instyle - automobiļiem radiatora režģa horizontālās lameles klāj melnais hroms. Izskatās vienlaikus gan cēli, gan arī sportiski un pat nedaudz agresīvi.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Dziļākajā būtībā Outlander PHEV gan nav agresīvs auto. Dinamisks - jā, bet ne agresīvs. Tradicionālās piedziņas modelim uzstādīts 2 litru benzīna motors ar 150 zirgspēkiem un iepriekšējās paaudzes PHEV modelī tāda paša tilpuma dzinējs bija papildināts ar diviem elektromotoriem, bet jaunajā PHEV modelī zem priekšējā pārsega jau atrodas efektīvs Atkinsona cikla benzīna motors ar 2,4 litru darba tilpumu. Jaudas gan nav daudz - 135 zirgspēki -, taču to kompensē divi elektromotori, no kuriem viens atrodas turpat pie benzīna motora, bet otrs piedzen aizmugurējos riteņus. Hibrīdsistēmas 224 zirgspēkus un elektromotoru papildus griezes moments nepaliks nepamanīts, jo, spītējot salīdzinoši augstajai pašmasai, kas PHEV modeļa gadījumā ir 1880 kilogrami, šo Outlander pat var dēvēt par dinamisku apvidnieku. Un šī ir īpašība, kas lielā mērā saistīta arī ar drošību, jo apdzenot vairs nav jāminstinās un jānervozē; nospied tikai pedāli un fūre jau ir aiz muguras. Protams, S-AWC (Super All Wheel Control) pilnpiedziņas sistēmai, kam aizmugurējos riteņus piedzen viens no elektromotoriem, būs arī priekšrocības uz ceļa ar pazeminātu saķeri un stājoties pretī slīpumam, kurā vienas ass riteņi automobili nespētu uzvilkt.

Būtiski piebilst, ka no 2019.gada 1.janvāra spēkā ir jauna Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtība un saskaņā ar to Outlander PHEV no maksāšanas ir atbrīvots. Par robežlielumu, no kura gada maksājums ir 12 eiro, noteikti 51 - 95 g CO2/km. Outlander PHEV CO2 izmešu rādītājs savukārt ir 46 g/km.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ja kādu baida apstāklis, ka Outlander PHEV spēj braukt elektriski, tad jāsaka - velti. Būtībā tas ir parasts auto, kas papildināts ar diviem elektromotoriem un grīdā iebūvētu bateriju bloku. Tas gan nav tik liels kā elektromobiļiem, taču tāpat ir lādējams no dažāda veida avotiem, tai skaitā visparastākās rozetes mājas sienā un publiskajiem uzlādes punktiem. Atšķirībā no hibrīdiem, kurus nav iespējams pieslēgt ārējam elektrotīklam, Outlander PHEV spēj samērā lielu attālumu veikt tikai ar elektrību. Pilsētvidē tie būs ap 45 kilometriem. Ja dzīvesvieta ir, piemēram, Jūrmalā, bet darba vieta Rīgā, tad pilnīgi pietiekami, lai no rīta nokļūtu galvaspilsētā, atrastu iespēju palādēties un vakarā tikpat elektriski aizbrauktu mājās, pa ceļam vēl piestājot veikalā. Pie tam būtiski, ka elektriski varētu traukties pat ar 135 kilometriem stundā, ja tas būtu atļauts. Pirmās paaudzes PHEV jau pie 120 km/h pieslēgtos benzīna dzinējs.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Runājot par PHEV modeļa ikdienas lietošanas praktiskajiem aspektiem, pieminēšanas vērti noteikti ir daudzie braukšanas režīmi. Normālais ikdienas, sporta, ekoloģiskais un sniega režīms, kad auto gaitu cenšas uzņemt mierīgi bez naskas buksēšanas, ir pazīstami jau no citiem automobiļiem. Tikmēr agregātu kopums darbojas un auto spēj braukt trīs režīmos: tikai elektriski (EV mode poga viduskonsolē), tikai ar motora piedziņu un arī hibrīda versijā, kad motors darbojas tikai, lai ražotu elektrību, ar ko  auto tiek dzīts uz priekšu. 

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Starp citu, PHEV modeļa īpašnieks automobiļa baterijas uzlādes procesus, kā arī klimatu Outlander salonā var kontrolēt attālināti. Tam nepieciešams vien viedtelefonā lejupielādēt un instalēt Mitsubishi PHEV lietotni, kas pieejama kā Android, tā arī iOS vidē strādājošajām ierīcēm.

Foto: apps.apple.com

Ja tas nav aktuāli, tad lieliska metode, kā brīžiem atslogot benzīna motoru un pazemināt degvielas patēriņu pilsētā, ir bremžu enerģijas rekuperācijas sistēma, kas darbojas ik reizi, kad tiek nospiests bremžu vai atlaists akseleratora pedālis. Uz šosejas tā jūtamu labumu nedos, taču pilsētā gan. Turklāt vēl jūtamāks ieguvums būs tad, ja ierastā D (drive) režīma vietā izvēlēsies kādu no B jeb brake režīmiem, kas, nedaudz mainot braukšanas stilu un iemācoties prognozēt apstākļus uz ielas, lielā mērā var aizstāt bremžu pedāļa lietošanu. Iesaku pamēģināt, jo ieguvums būs divkāršs - zemāks degvielas patēriņš un mazāks bremžu uzliku nodilums.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Citādā ziņā Outlander PHEV ir gluži parasts automobilis, kuru no klasiskā Outlander būtībā atšķir tikai skaitļi tehnisko datu tabulā - veiktspējas rādītāji, par 260 kg lielāka pašmasa, par 15 litriem mazāka degvielas tvertne (45 litri), mazāks degvielas patēriņš un CO2 izmešu apjoms. Komforta un drošības palīgsistēmu ziņā plug-in hibrīds ne par mata tiesu neatpaliek no tradicionālā Outlander, jo arī tam ir pieejamas visas aktuālās atbalsta iekārtas, tai skaitā frontālas sadursmes novēršanas sistēma, aklo zonu asistents, šķērsojošās satiksmes brīdinājuma asistents, kas darbojas aizmugurē, adaptīvā kruīza kontrole, 360 grādu apkārtskata kamera, multimediju sistēma ar skārienekrānu un Apple Carplay un Android Auto atbalstu, automātiskās tālās gaismas un, kas aizvien nebeidz priecēt, - teicama skaņu sistēma. Arī rūpnīcas nodrošinātā garantija ir tāda pati - 5 gadi vai 100 000 kilometri, savukārt baterijai Mitsubishi pat dod 8 gadu vai 160 000 km nobraukuma garantiju. Un tā attiecas kā uz bāzes modeli Invite par 33 990 eiro, tā arī izmēģināto Instyle aprīkojuma līmeņa auto par 44 900 eiro.

Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tehniskie dati: Mitsubishi Outlander PHEV

Benzīna dzinējs2360 ccm, I4
Jauda135 ZS @ 4500 rpm
Griezes moments211 Nm @ 4500 rpm
Priekšējais elektromotors82 ZS, 137 Nm
Aizmugurējais elektromotors95 ZS, 195 Nm
Sistēmas kopējā jauda224 ZS
Garums/ platums/ augstums4695/ 1800/ 1710 mm
Riteņu bāze/ klīrenss2670/ 190 mm
Pašmasa/ pilna masa1880/ 2390 kg
0-100 km/h10,5 sekundes
Vmax135 (elektriski) - 170 km/h (hibrīda režīmā)
Vid.patēriņš/ CO2 izmeši 2 litri/100 km/ 46 g/km
Degvielas tvertne/ bagāžnieks45 litri/ 463-1602 litri

Materiāls tapis sadarbībā ar Skandi Motors

Uz augšu