Līdz ar katru nākamo dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanas posmu sadarbība starp Baltijas valstīm uzlabojas, intervijā aģentūrai LETA teica Baltijas valstu kopuzņēmuma, kas izveidots "Rail Baltica" ieviešanai, "RB Rail" pagaidu valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna.
"RB Rail": Sadarbība starp Baltijas valstīm "Rail Baltica" ieviešanā turpina uzlaboties
Viņš stāstīja, ka nav iespējams izvairīties no tā, ka katrā Baltijas valstī ir sava mentalitāte, savas prioritātes un savs skatījums. Tādēļ kompromisi jāmeklē jebkurā gadījumā.
"Būtiski ir tas, lai lokālās intereses nesāk ietekmēt projekta īstenošanu kopumā, jo bez globālo mērķu sasniegšanas netiks īstenotas arī lokālās intereses," pauda Driksna.
Uz jautājumu, kāda pašlaik ir sadarbība starp Baltijas valstīm, Driksna atbildēja, ka pašlaik tā ir diezgan veiksmīga.
"Par kavēšanos mēs drīzāk varējām runāt tad, kad notika ieskriešanās projektam. Tagad līdz ar katru nākamo projekta īstenošanas posmu sadarbība uzlabojas, visi jau ir iestrādājušies, projektu ļoti atbalsta Eiropas Komisija," stāstīja "RB Rail" vadītājs, piebilstot, ka arī Baltijas premjeri nāca klajā ar savu nostāju un katrs apņēmās darīt visu nepieciešamo, lai sāpīgos jautājumus atrisinātu.
Driksna stāstīja, ka var paskatīties arī tālāk uz Poliju un Somiju. Polija pašlaik projektā piedalās ļoti aktīvi. Ja kādreiz bija bažas, vai posms no Lietuvas robežas līdz Varšavai tiks sakārtots atbilstoši ātruma prasībām, tad tagad tas tiek darīts un ir iekļauts Polijas dzelzceļa attīstības stratēģijā.
"Līdz ar to pamatā šajā posmā ātrums būs 250 kilometri stundā. Būs gan arī posmi, kur ātrums būs ierobežots līdz 120 kilometriem stundā, taču ir skaidrs, kādēļ tas tā būs, jo šajās vietās vilcieni šķērsos unikālas dabas teritorijas, caur kurām ātrāk braukt nedrīkst," stāstīja Driksna.
Jautāts, kāda situācija ir ar Somijas iesaisti projektā, Driksna norādīja, ka Somijā pašlaik ir mainījusies politiskā vadība, kas šai valstij nav nemaz tik raksturīgi.
Viņš skaidroja, ka Somija "RB Rail" neienāca kā akcionārs, bet viņi ir saglabājuši savu līdzšinējo iesaisti projektā.
"Tas ir arī loģiski, jo Somiju pagaidām šis projekts skar netieši. Ilgtermiņā šis koridors attīstīsies un tam ir ļoti liels potenciāls, tādēļ somi savu interesi saglabā. Turpināsim strādāt," teica Driksna.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro un ka daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem.