Iesūti ziņu!

Eļļu piramīdshēmā "Instagram" tirgo sapni par dzīvi un nepierādītus efektus (46)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no Instagram

Instagram kontu bildēs visās kā vienā redzami omulīgi bērni, smaidīgas māmiņas, sarunās un smieklos pavadīti draudzeņu vakari. Tās nav sieviešu žurnālu reklāmas, bet gan ēterisko eļļu tirgošanas piramīda, kuras nopirkt kontu īpašnieces pārliecina savas sekotājas. Jauni draugi un teju maģiska iedarbība — tas viss var būt jūsu, ja ieguldīsiet nepilnus 200 eiro Young Living (YL) starta komplektā vai paši iesaistīsieties šai ēteriskajā biznesā.

Sekotājas vaicā, cik produkts maksā un kā to saņemt. Dažas neslēpj, ka cītīgi krāj naudu, jo eļļas nav lētas. Vienas pudelītes cena svārstās no padsmit līdz pat 30 eiro, savukārt starta komplekta cena tuvojas 200.

Finanšu piramīda ar ēterisku smaržu

Eļļu izplatīšana darbojas kā 90.gadu sākuma klasiskās finanšu piramīdu shēmas. ASV reģistrētā firma Young Living (YL), kas darbojas pēc daudzlīmeņu jeb tīkla mārketinga principiem, sola iesaistītajiem piepildīt sapni par finansiālo neatkarību un drošību, ja tie savāks pēc iespējas vairāk sekotāju.

Lai kļūtu par izplatītāju, vispirms jānopērk starta komplekts. Lai tas atmaksātos, jāpārliecina citi, ka eļļas ir to vērtas, mudinot arī iegādāties starta komplektu. Krājot punktus un iesaistot cilvēkus, ir iespējams tikt līdz izplatīšanas augstākajam līmenim.

Nedz uzrunātās izplatītājas, nedz pats uzņēmums Re:Check nesniedza atbildi, kā sistēma darbojas. Tāpēc atliek spriest pēc apsūdzības materiāliem, kuri par YL pērn iesniegti tiesā. Prasības iesniedzēja ir bijusī izplatītāja, kura uzņēmumu dēvē par “kultam līdzīgu piramīdas shēmu”. Apsūdzētāja apgalvo, ka eļļu izplatīšana darbojas pēc modeļa, kas pieprasa jaunu cilvēku piesaisti YL pārdevēju rindām, jo komisija par pārdoto ir niecīga, bet lielākā nauda ir bonuss par katru jauno biedru (prasībā minētā summa ir 25 USD). Turklāt jāturpina maksāt biedra nauda pašai par sevi, lai nezaudētu tirgotājas statusu.

YL pārdošanas apjomi pasaulē gadā pārsniedz miljardu ASV dolāru. Taču ne visi izjūt pārdošanas augļus. Kā 2017. gadā vēstīja žurnāls The New Yorker, lielākā daļa YL aktīvo biedru neiegūst gandrīz neko, kamēr augstākā līmeņa tirgotāji, kuru ir aptuveni tūkstotis, kopā nopelnījuši miljonu dolāru.

Darbojas arī Latvijā

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no Instagram

Latvijas Instagram ir mazāk par 10 eļļu izplatītājām, kuras var lepoties ar vairākiem simtiem un pat 2000 sekotājiem. Daža iepriekš Instagram iezīmējusies kā ēdienu blogerefotogrāfe vai iedvesmojoša daudzbērnu māmiņa. Eļļu biznesam visas izveidojušas atsevišķus profilus.

Citas ir mazāk populāras ar pārdesmit sekotāju. Taču katra fotogrāfija ir glīti noformēta, aprakstītas produkta labās īpašības, rīkoti konkursi ar eļļām dāvanā. Reklāmbildēs tās pasniedz kā iedarbīgu sastāvdaļu skaistumkopšanas rituāliem, kā arī to smarža spējot palīdzēt uzlabot emocionālo stāvokli un nomierināt.

Atsevišķām eļļām piedēvētas arī ārstnieciskas īpašības, kas robežojas ar apšaubāmiem apgalvojumiem. “Tā ir absolūti negodīga un neētiska prakse,” skarbi izsakās bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs, komentējot ierakstu, kurā sacīts, ka ēteriskā eļļa būs atbalsts bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Nav zinātnisku pierādījumu, ka ēteriskajām eļļām ir efekts, ārstējot autiskā spektra traucējumus. “Naudu, kas ieguldīta ēterisko eļļu nopirkšanā, daudz efektīvāk būtu ieguldīt metodēs, kas ir pierādītas,” spriež Bezborodovs. Tas pats attiecas uz solījumu, ka eļļa mazinās depresiju.

Jautāta, kādos zinātniskos pētījumos apgalvojums balstīts, tirgotāja paziņoja, ka viņai laiks atbildēt uz jautājumiem būšot mēneša beigās.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no Instagram

Savukārt cita izplatītāja Margrieta Lasmane par “Cedarwood” eļļu apgalvo, ka tās sastāvā esošais seskviterpēns spēj “šūnās pārprogrammēt nepareizu informāciju un bagātināt tās ar skābekli”.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no Instagram

RSU Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras lektore Irina Kazuša skaidro, ka šūnās “nepareiza informācija” nemaz nav iespējama: “Mūsu informācija ir evolūcijas gaitā iekodēta DNS molekulās. Katrs savam pēctecim nodod savu mantojamo īpašību buķeti. Ir grūti komentēt, ko nozīmē to pārprogrammēt. Katrā ziņā, ja pārprogrammēs ne pozitīvā virzienā, tas var darboties kā kancerogēna molekula.”

Tomēr ne visi apgalvojumi ir pilnīgi izdomāti. Zinātniski pierādījumi eksistē piparmētru eļļas spējai palīdzēt vēdergraižu, spazmu un vēdera pūšanās gadījumā, ko saka arī eļļu izplatītājas. Gastroenteroloģe Ilona Vilkoite skaidro: “Piparmētru eļļa kapsulās ir kā terapijas metode pie kairināta zarnu sindroma. To mēs, paši ārsti, iesakām saviem pacientiem kā vieglas pakāpes medikamentu.”

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no Instagram

Taču tikt vaļā no zobu sāpēm, kā tas apgalvots citā ierakstā, eļļa nepalīdz. Šādu dziedniecisku efektu noraida stomatoloģe Zane Bērziņa. Fotogrāfijas aprakstā pieminētais eigenols patiešām izmantots zobārstniecībā, piemēram, plombējamo materiālu sastāvā, taču tas nav ārstniecisks. “Ar tādu paņēmienu zobu iekaisumu noteikti nevar izārstēt. Tas ir pilnīgi neiespējami,” saka ārste.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no Instagram

Ne bez skandāliem

Latvijas speciālistu sacītais sakrīt ar ārvalstīs noskaidroto. Pērnvasar The New York Times rakstīja par arvien pieaugošo tendenci likt bērniem elpot vai uz ādas smērēt ēteriskās eļļas, kuru ietekme zinātniski maz pierādīta. Pētījumos ir konstatēts, ka lavandas eļļai var būt nomierinošs efekts, tējas koka eļļu var izmantot cīņā pret izsitumiem, utīm un kārpām, savukārt piparmētru eļļu pret zarnu kairinājumiem un vēdergraizēm. Taču nav pierādījumu, kas apstiprinātu eļļu spēju ārstēt klepu, drudzi, alerģiju, zobu šķilšanos un uzvedības traucējumus.

Turklāt ASV ar šo firmu saistīti vairāki skandāli. Tās izveidotājs Donalds Jangs savulaik tiesāts par nesertificētu ārsta darbību, bet 2014. gadā ASV Pārtikas un zāļu pārvalde brīdināja YL par nelikumīgu mārketingu — savus produktus viņi reklamēja kā zāles pret Ebolas vīrusu, Parkinsona slimību, autismu, diabētu, vēzi, bezmiegu, sirdskaitēm. Savukārt pērn uzņēmums iesūdzēts tiesā par finanšu piramīdas biznesa īstenošanu, kas tajā iesaistītajiem radījusi zaudējumus.

Latvijā — klusums

Tikmēr Latvijā pagaidām neviena no atbildīgajām iestādēm nav pievērsusi uzmanību, vai instagrameru izplatītā informācija par eļļu iedarbību atbilst godīgai komercpraksei. Veselības inspekcijas ieskatā patērētāju tiesību aizstāvjiem gan tas būtu jāuzmana, jo likums aizliedz pārtikas produktiem, precēm un pakalpojumiem piedēvēt ārstnieciskās īpašības. “Inspekcijas ieskatā šī informācija ir maldinoša un var būtiski negatīvi ietekmēt ikviena patērētāja ekonomiskos lēmumus attiecībā uz zāļu iegādi, kādus citādi viņš nebūtu pieņēmis,” saka Veselības inspekcijas pārstāve Daina Kromane.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saka, ka nepatiesi apgalvojumi attiecas uz negodprātīgas komercprakses likumu, par ko draud naudas sods, taču bez iesnieguma nerīkojas.

Savukārt Valsts ieņēmumu dienestam rokas nesniedzas līdz influenceru regulēšanai. “Statistiku par reģistrēto influenceru skaitu sniegt nevaram, jo NACE 2 red. klasifikācijā nav tāda saimnieciskās darbības veida kā “influenceris”, tāpēc reģistrējoties viņi visdrīzāk uzrāda vispārīgu darbības veidu “Citur neklasificēti individuālie pakalpojumi” vai arī kādu citu, kurš neļauj tos viennozīmīgi klasificēt un nodalīt no citiem saimnieciskās darbības veicējiem.” Līdz ar to, ja nav iespējams atlasīt reģistrētos influencerus, nav arī iespējas atlasīt informāciju par influenceru veiktajām iemaksām.

To, ka YL ēteriskās eļļas neārstē, nenoliedz arī to izplatītāja Katrīna Mame, kura vienīgā no uzrunātajām atsaucās Re:Check aicinājumam šo izskaidrot. “Diemžēl daudzi ēterisko eļļu izplatītāji neievēro kompānijas noteikumus par to, ka mēs savā komunikācijā nedrīkstam norādīt uz to, ka ēteriskās eļļas ārstē saslimšanas vai var aizvietot medikamentus,” viņa saka. YL esot atsevišķa komanda, kas uzrauga sociālajos tīklos teikto. “Ja netiek ievēroti noteikumi, izplatītājiem var izteikt brīdinājumus. Ja no izplatītāju puses izmaiņu nav, YL ir tiesības šo izplatītāju izslēgt no uzņēmuma,” skaidro eļļu izplatītāja.

Ēterisko eļļu noietu psihiatrs Bezborodovs skaidro ar cilvēces mūžīgo vēlmi atrast maģisko risinājumu visām kaitēm. “Placebo efektu neviens nav atcēlis, tas ir nozīmīgs efekts medicīnā. Problēma tāda, ka tas nav noturīgs. Tas kaut kad beidzas, jo ir tīri psiholoģisks.”

Raksta foto
Foto: Re:baltica
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu