Sadales sistēmas operators AS "Sadales tīkls" otrdien, 21.janvārī atklās jauno Rietumu dispečervadības centru, no kura turpmāk uzraudzīs visu Kurzemes un Zemgales sadales sistēmas elektrotīklu, informēja uzņēmuma pārstāve Tatjana Smirnova.
"Sadales tīkls" atklās vienotu Kurzemes un Zemgales dispečervadības centru
Dispečervadības centrs izveidots, apvienojot līdz šim esošos elektrotīkla vadības centrus Liepājā un Jelgavā, ar mērķi optimizēt tehniskos un personāla resursus un samazināt izmaksas.
Smirnova norādīja, ka "Sadales tīkls" realizē vērienīgu darbības efektivitātes paaugstināšanas programmu un viens no uzdevumiem ir dispečervadības centru apvienošana, samazinot to skaitu no septiņiem uz trīs, bet vienlaikus nodrošinot klientiem tikpat augstu pakalpojumu kvalitāti un drošumu. Pirmais projekta posms ir noslēdzies un, apvienojot dispečeru centrus Liepājā un Jelgavā, izveidots Rietumu dispečervadības centrs, no kura turpmāk tiks uzraudzīts un vadīts viss Kurzemes un Zemgales vidējā sprieguma un zemsprieguma elektrotīkls.
"Sadales tīkls" izpilddirektors Sandis Jansons norādīja, ka digitālās tehnoloģijas un risinājumi, ko ieviešam elektrotīklā un savā ikdienas darbā, dod būtiskus rezultātus, jo darbības, kas vēl pirms dažiem gadiem bija jāveic manuāli ar roku, šobrīd veic sistēmas un mākslīgais intelekts.
Viņš skaidroja, ka, novērtējot elektrotīkla dispečeru darba apjomu un procesus, tika secināts, ka elektrotīkla uzraudzību sekmīgi var veikt no trīs dispečervadības centriem visā Latvijā, jo tehnoloģijas nodrošina, ka dispečers Rēzeknē var attālināti pārslēgt elektrolīnijas Liepājā. Digitalizējot darbības, "Sadales tīklam" ir iespēja optimizēt uzņēmuma tehniskos un personāla resursus un samazināt izmaksas.
"Lai gan elektrotīkla vadības centru skaits samazināsies no septiņiem uz trīs, klienti var būt droši, ka uzņēmums nemainīgi turpinās rūpēsies par elektroenerģijas piegādes kvalitāti un drošumu un uzraudzīt elektrotīklu visā Latvijā, neatkarīgi no elektrotīkla dispečeru atrašanās vietas. Pārmaiņas ir izaicinājums visai uzņēmuma komandai, bet esmu pārliecināts, ka, pateicoties darbinieku profesionalitātei, šo uzdevumu paveiksim veiksmīgi," pauda Jansons.
Iespēju apvienot dispečervadības centrus nodrošina elektrotīklā ieviestās digitālās tehnoloģijas un risinājumi. Elektrotīkla dispečeru darbu atslogo vienotā dispečervadības sistēma, attālināti vadāmi jaudas slēdži, bojājuma vietas uzrādītāji, automātiskā bojājumu lokalizācijas sistēma vidējā sprieguma elektrotīklā (FLIR), viedie elektrības skaitītāji un citi rīki, kas samazina elektrotīkla dispečeru darba apjomu un vienlaikus paaugstina klientiem sniegto pakalpojumu kvalitāti, jo elektroapgāde elektrotīkla bojājumu gadījumos tiek atjaunota arvien ātrāk. Līdz ar ieviestajām tehnoloģijām arī elektrotīkla bojājumu skaits pēdējo piecu gadu laikā ir ievērojami samazinājies - par vairāk nekā 50%.
Rūpējoties par darbinieku veselību, dispečervadības centrā ir ieveidotas deviņas ergonomiskas darba vietas un centrs aprīkots ar jaunāko pieejamo biroja aprīkojumu, kas piemērots ilgstošam un saspringtam darbam pie datora. Rietumu dispečervadības centrā kopā strādās 30 darbinieki - elektrotīkla dispečeri, elektroinženieri un citi speciālisti. Vienlaicīgi ar jaunā centra izveidi "Sadales tīkls" slēdza dispečervadības centru Liepājā.
Līdz šim "Sadales tīkls" elektrotīklu uzraudzīja un vadīja no septiņiem dispečervadības centriem visā Latvijā - Liepājā, Jelgavā, Rīgā, Stopiņu novadā (Līčos), Valmierā, Aiviekstē un Daugavpilī. Līdz 2022.gadam dispečervadības centri tiks apvienoti un Latvijas sadales sistēmas elektrotīkla uzraudzība tiks veikta vien no trīs centriem, kuri atradīsies Jelgavā, Rīgā un Aiviekstē.