40 gadi ar vienu modeli jeb auto, ko izvēlas Itālijas līderi (1)

Sestās paaudzes Maserati Quattroporte
Sestās paaudzes Maserati Quattroporte Foto: Publicitātes foto

2019. gada 14. decembrī apritēja precīzi 40 gadi kopš brīža, kad 1979. gadā svinīgā ceremonijā Itālijas prezidentam Sandro Pertini tika prezentētas Maserati Quattroporte jaunākās, tolaik jau 3. paaudzes, automašīnas. Šī prezentācija toreiz faktiski arī ielika pamatus joprojām aktuālai sadarbībai starp Itālijas varasiestādēm un Maserati, jo arī pašreizējais prezidents brauc ar šī zīmola bruņmašīnu.

Maserati Quattroporte ir Modenas uzņēmuma modelis, kas pasaulei pazīstams jau kopš 1963.gada. Itālijas valstsvīru uzmanību lielais sedans gan piesaistīja tikai septiņdesmito gadu beigās, kad atstāja pietiekami spēcīgu iespaidu, lai jau dažus gadus vēlāk Quattroporte 3.paaudze kļūtu par prezidenta oficiālo auto.

Pirmās paaudzes Maserati Quattroporte
Pirmās paaudzes Maserati Quattroporte Foto: Wikipedia/Mick from Northamptonshire (CC BY 2.0)

Atskatoties vēsturē uz Maserati Quattroporte 3. paaudzi

Maserati Quattroporte 3. paaudze (1979), ko projektēja slavenais Džordžeto Džudžāro (Giorgetto Giugiaro), bija pirmais pilnīgi jaunais automobilis, kas projektēts Alehandro de Tomaso (Alejandro de Tomaso) vadības periodā (1976-1993). Šajā laikā tika ražotas automobiļu sērijas, kuras iedvesmoja 1963. gada Quattroporte, taču tās izcēlās ar formālāku, mazāk sportisku personību. Quattroporte 3. paaudzei bija raksturīgs grezns un izsmalcināts interjers. Auto bija pieejami divi dažādi V8 benzīna dzinēji - 4,2 litru motors ar 255 ZS un 4,9 litru dzinējs ar 280 ZS. Šī modeļa maksimālais ātrums jaudīgākajā versijā un komlektācijā ar bija 230 km/h. Auto tirgū bija pieejams no 1979. gada līdz 1990. gadam, un šajā laikā kopumā tika pārdoti 2145 auto.

1986. gadā Maserati laida klajā īpaši greznu Quattroporte versiju Royale. Tā tika piepildīta ar dažnedažādiem interjera jauninājumiem, tajā skaitā mīkstiem un elektriski regulējamiem ādas sēdekļiem, grezniem valriekstu koka paneļiem automašīnas priekšējā panelī un durvīs. Citas automašīnas raksturīgās iezīmes bija radiotelefons nodalījumā starp priekšējiem sēdekļiem un mazs salokāms galdiņš aizmugures durvīs. Modelim Royale uzstādītais 4,9 litru V8 dzinējs jau attīstīja 300 ZS un 400 Nm, bet maksimālais ātrums modifikācijai ar manuālo pārnesumkārbu bija 236 km/h. Ar automātu auto bija nedaudz lēnāks; tā paātrinājums apstājās pie 229 km/h. Visā pasaulē Maserati pārdeva tikai 51 Royale komplektācijas Quattroporte.

Maserati Quattroporte Royale
Maserati Quattroporte Royale Foto: Wikipedia/Buch-t (CC BY-SA 3.0 de)

Specpasūtījums Itālijas prezidentam Sandro Pertini

1982. gadā Itālijas prezidenta ģenerālsekretariāts deva rīkojumu Maserati par bruņumašīnas būvi prezidenta vajadzībām, un 1983. gadā Modenas uzņēmums izgatavoja vienu Quattroporte tumši zilā (Aquamarine) krāsā ar smilšu krāsas samta salonu. Automašīna tika nodota prezidentam Pertini, un tā kļuva par viņa pirmo izvēli darījumu braucienos.

Viena no automašīnas oriģinālajām īpašībām bija liels pelnu trauks ar izsmēķu turētāju starp aizmugurējiem sēdekļiem - to pieprasīja pats prezidents, un Maserati pārveidoja visu aizmugurējo sēdekļu rindu tā, lai apmierinātu prezidenta prasības.

Automobilī bija arī bāriņš, telefona sistēma un telefons komunikācijai ar cilvēkiem ārpus automašīnas. Automobiļa kabīne bija pilnīgi apbruņota un ložu necaurlaidīga, ar izturīgu tērauda sakausējuma apšuvumu. Tāpat auto bija elektriski nolaižami, taču 31 mm biezi, ložu droši logi no polikarbonāta. Arī auto jumts vērās elektriski virs aizmugurējiem sēdekļiem, lai prezidents varētu piecelties kājās un sasveicināties ar pūli. Lai stāvēšana braucošā auto nebeigtos ar kritienu, labās puses priekšējā sēdekļa atzveltnē tika uzstādīts īpašs rokturis.

Trešās paaudzes Maserati Quattroporte
Trešās paaudzes Maserati Quattroporte Foto: Publicitātes foto

Valsts vadītājs izmantoja Quattroporte 3. paaudzi visos publiskajos pasākumos, ieskaitot vēsturisko Ferrari rūpnīcas apmeklējumu Maranello 1983. gada 29. maijā. Tajā laikā ceremoniāla etiķete pieprasīja, ka pēc tam, kad mašīna iebrauca rūpnīcā, saimniekam Enco Ferari (Enzo Ferrari) būtu svinīgi jāpienāk pie prezidenta auto. Taču Ferari palika aptuveni desmit metrus no automašīnas. Pertini (1896 - 1990), kurš tobrīd jau bija kungs krietni gados, izkāpa no sava Quattroporte un atlikušo ceļu līdz Ferari mēroja kājām. 

20. gadsimta 80. gados arī citas slavenas personības izvēlējās Quattroporte 3. paaudzes automobiļus. Viena no pzīstamākajām personībām viennozīmīgi bija Modenā dzīvojošais tenors Lučiano Pavaroti (Luciano Pavarotti).

Maserati Quattroporte šodien

Ievērojami ir tas, ka Quattroporte aizvien ir Itālijas prezidenta oficiālā automašīna. Pagājušā gada 2. jūnijā, Republikas dienā, pašreizējais prezidents Serdžo Matarella (Sergio Mattarella) parādes braucienā devās Quattroporte 6. paaudzes automašīnā. Arī šo zilo (Blu Istituzionale) auto speciāli šim gadījumam izgatavoja Maserati. Automobiļa salonā ir melnas klavierlakas dizaina elementi, bet apdarē izmantota Pieno Fiore āda. Īpaši liela uzmanība tika pievērsta salona skaņas izolācijai, lai nodrošinātu visaugstāko komfortu jebkādos braukšanas apstākļos. Tāpat jāpiebilst, ka auto atbilst augstākajiem drošības standartiem, bet uz priekšu to dzen 3,8 litru V8 twin-turbo dzinējs ar 530 ZS un 650 Nm. Civilajā versijā ar šo motoru apgādātā Quattroporte GTS modifikācija spēj pārsniegt 300 km/h robežu. Kādi ir prezidenta mašīnas dinamikas rādītāji, gan nav zināms, bet droši var teikt, ka ar bruņām saistītais liekais svars tiem noteikti par labu nenāk. 

Sestās paaudzes Maserati Quattroporte
Sestās paaudzes Maserati Quattroporte Foto: Publicitātes foto
Uz augšu