Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

10 miljardieri, kurus bagātus padarīja "zaļās" idejas (8)

Raksta foto
Foto: Sipa/Reuters/Scanpix

Elektromobiļu bateriju ražošana, atkritumu šķirošana, ūdeņraža kravas auto pakalpojumi - tikai dažas "zaļas" biznesa idejas, kas to autorus padarījušas par miljardieriem.

Raidorganizācija "Bloomberg" apkopojusi 10 uzņēmējus, kuru turība galvenokārt nāk no augošā klimata risinājumu biznesa. Līdz 2019.gada beigām pirmā desmitnieka kopējā bagātība sastādīja 61 miljardu ASV dolāru (55 miljardus eiro).

"Bloomberg" prognozē, ka nākamajos desmit gados šis sektors kļūs daudz lielāks. Būs gan jaunuzņēmumi, kas ražos ar saules baterijām darbināmus grilus, gan arī elektriskās lidmašīnas.

Pavisam drīz pirmie miljardieri varētu parādīties arī sektorā, kas ražo vegāniskas alternatīvas gaļai, piemēram. Šim statusam tuvojas kompāniju "Beyond Meat" un "Impossible Foods" vadītāji.

Lai arī zaļo tehnoloģiju ienesīgums aug, tomēr lielākā peļņa joprojām ir industrijām, kas rada oglekļa dioksīda emisijas. ANO valstis Parīzes nolīgumā apņēmās ierobežot emisijas, lai mazinātu klimata pārmaiņu riskus, taču ar iekļaušanos izvirzītajos emisiju ierobežošanas mērķos pagaidām nesokas.

1. Dzens Jucjuņs, Huans Šilins, Pei Džeņhua un Li Pins (CATL) - 16,7 miljardi dolāru (15 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 16,7 miljardi dolāru (15 miljardi eiro)

CATL ir Ķīnas lielākais elektromobiļu bateriju ražotājs, kura produkciju iepērk "Daimler", "Toyota", BMW un "Volvo". Uzņēmums tika dibināts 2011.gadā, izmantojot iespēju saņemt Ķīnas valsts subsīdijas. Prognozēts, ka līdz 2050.gadam elektromobiļu bateriju tirgus pieaugs līdz 500 miljardiem dolāru (451 miljardam eiro).

2. Īlons Masks (Tesla) - 27,6 miljardi dolāru (24,9 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 14,6 miljardi dolāru (13,2 miljardi eiro)

Maskam pieder apmēram piektā daļa no elektromobiļu ražotāja "Tesla". Visas "Tesla" automašīnas kopā līdz šim nobraukušas vairāk nekā desmit miljardus jūdžu, kā rezultātā atmosfērā nav nonākušas vismaz četras tonnas oglekļa dioksīda.

3. Aloizs Vobens (Enercon) - 7,3 miljardi dolāru (6,6 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 7,3 miljardi dolāru (6,6 miljardi eiro)

"Enercon" ir viens no pasaules lielākajiem vēja ģeneratoru uzņēmumiem. Vācietis Vobens 70.gados izstrādāja savu pirmo vēja turbīnas projektu, bet 1984.gadā nodibināja "Enercon". Kompānija 2018.gadā uzstādīja vairāk nekā pusi no visiem jaunajiem vēja ģeneratoriem Vācijā, taču 2019.gadā "Enercon" pieredzēja finansiāli grūtu gadu.

4. Entonijs Prats (Pratt Industries) - 6,8 miljardi dolāru (6,1 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 6,8 miljardi dolāru (6,1 miljardi eiro)

Austrāliešu biznesmenis Prats vada uzņēmumu "Pratt Industries", kas no otrreizēji pārstrādātiem materiāliem ražo kartona kastes. Viņa ģimene šo biznesu sāka 1948.gadā. Strādājot ar otrreizēji pārstrādātiem materiāliem, uzņēmums dienā pataupa 68 000 koku un vairāk nekā 100 miljonus litru ūdens. 

5. Li Džeņguo, Li Čunans, Li Sjijans (Longi) - 3,4 miljardi dolāru (3,1 miljards eiro)

"Zaļā" bagātība - 3,4 miljardi dolāru (3,1 miljards eiro)

"Longi Green Energy Technology" ir pasaules lielākais monokristālu saules bateriju paneļu ražotājs. 2000.gadā dibinātais uzņēmums apmierina apmēram ceturto daļu no globālā pieprasījuma šajā jomā.

6. Hosē Manuels Entrekanaless (Acciona) - 4,9 miljardi dolāru (4,4 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 2,9 miljardi dolāru (2,6 miljardi eiro)

Spānijas enerģētikas uzņēmums "Acciona" daļu elektroenerģijas saražo no atjaunojamajiem resursiem. Ar šādā veidā iegūto elektroenerģiju tiek apgādāti vairāk nekā seši miljoni mājsaimniecību. "Acciona" kopš 2016.gada ir oglekļa emisiju ziņā neitrāls uzņēmums.

7. Lins Dzjaņhua (Hangzhou First Applied Material) - 2,9 miljardi dolāru (2,6 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 2,9 miljardi dolāru (2,6 miljardi eiro)

2003.gadā Ķīnā dibinātā uzņēmuma "Hangzhou First Applied Material" galvenais darbības virziens ir saules paneļu pārklājuma ražošana. Tas apmierina vairāk nekā pusi globālā pieprasījuma.

8. Vans Čuanfu (BYD) - 4,2 miljardi dolāru (3,8 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 2,4 miljardi dolāru (2,2 miljardi eiro)

BYD ir Ķīnas lielākais elektromobiļu ražotājs, kura apgrozījums 2018.gadā bija 18 miljardi dolāru (16,2 miljardi eiro). Kompānijai uzticēta elektrisko autobusu, taksometru un kravas auto ieviešana visā Šeņdžeņas pilsētā.

9. Somfote Ahunai (Energy Absolute) - 2,4 miljardi dolāru (2,2 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 2,4 miljardi dolāru (2,2 miljardi eiro)

Taizemes uzņēmums "Energy Absolute" darbojas biodegvielas un atjaunojamo energoresursu biznesā. Kompānija radījusi "Mine Mobility" - pirmo elektromobili, kas izgudrots un saražots Taizemē. Tā cena ir apmēram 38 000 dolāru (34 300 eiro).

10. Trevors Miltons (Nikola Motor) - 1,3 miljardi dolāru (1,2 miljardi eiro)

"Zaļā" bagātība - 1,3 miljardi dolāru (1,2 miljardi eiro)

ASV jaunuzņēmums "Nikola Motor" ražo ar ūdeni darbināmus kravas auto, kuru degviela būs par 20-30% lētāka nekā dīzeļdegviela. "Nikola Motor" tehnoloģija no ūdens izdala ūdeņraža atomus, kuri pēc tam tiek izmantoti kā degviela.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu