Jaunā pieeja paredz ne tikai skaidrākus vērtēšanas kritērijus un principus, ar kuriem skolotājam iepriekš jāiepazīstina skolēni un jāpārliecinās, ka viņi ir sapratuši. Risinot uzdevumus, tiek atbalstīti arī dažādi pareizi ceļi jeb stratēģijas, kā nokļūt līdz rezultātam. Pat matemātikā. Skolēni domā dažādi, un izglītības mērķis nav slāpēt dažādību, bet tieši pretēji – to veicināt. Protams, nozīmīga ir skolēna izpratne par to, kā viņš nonācis līdz rezultātam, kā arī spēja savu domu izklāstīt un pamatot.
“Ja gribam vērtēt skolēna dziļo izpratni, tad pazīstamā situācijā to nemaz nevaram izdarīt. Lai iegūtu pierādījumus, ka skolēnam ir patiesi dziļa izpratne viņam ir jādemonstrē sniegums jaunā situācijā, nepazīstamā kontekstā,” norāda P. Pestovs.
Pelnīt atzīmes vai iemācīties un saprast?
Ir skaidrs, ka katrs vecāks vēlas, lai viņa bērns “nestu mājās” labas atzīmes, taču svarīgi ir, lai atzīmju pelnīšana nekļūst par pašmērķi. Būtiskāka par atzīmju “pelnīšanu” ir prasmju un zināšanu apgūšana, kā arī adekvāts pašvērtējums. Turklāt, skolēnu sekmju salīdzināšana noved pie “labo” un “slikto” skolēnu grupām, un abos gadījumos tas traucē kvalitatīvu mācīšanos. Vieniem tas rada stresu par iespējamo “statusa” zaudēšanu, otriem – bezcerību un motivācijas trūkumu, sak, par mani jau tāpat visiem viss ir skaidrs.
Skola2030 vecākā eksperte Daiga Brakmane aicina vecākus pārbaudes darbus un vērtējumu drīzāk uzskatīt par “robežstabiem”, kas atspoguļo skolēna reāli apgūtās zināšanas, prasmes, izpratni un attieksmes. Tas dod iespēju gan skolotājam, gan pašam izvērtēt un arī vecākiem saprast, cik tālu skolēns ir ticis kādā priekšmetā vai tematā, lai dotos tālāk: “Labāk stāstiet bērnam, ka pārbaudījums ir mērījums, lai zinātu cik tālu tu esi ticis ar sasniedzamajiem rezultātiem konkrētā tematā, un skolotājs un vecāki zinātu, kāds atbalsts tev nepieciešams, lai nokļūtu tālāk. Vecāki reizēm mēdz tik ļoti satraukties par vērtējumu skolā, it kā vērtētu viņus pašus. Tādā veidā bērnu satraucot vēl vairāk,” min Daiga Brakmane.