Vai pasažieri pārtrauks baidīties, kad 737 MAX lidmašīnas atgriezīsies debesīs?
Hārtvelds saka, ka attieksmi pret lidmašīnu varētu mīkstināt pilotu labā reputācija, kā arī kampaņas, kurās tiks apstiprināts, ka ar šo lidmašīnas modeli ir droši lidot. Tomēr Hārtvelds piebilda, ka sociālo mediju loma mūsdienu sabiedrībā un komunikācijā varētu apgrūtināt 737 MAX imidža maiņu. Lai arī, iespējams, pasažieri pirmajā laikā izvairīsies no lidojumiem, kas veikti ar 737 MAX, vēsturē ir bijuši gadījumi, kad pēc virknes aviokatastrofu pasažieri tomēr turpina lidot ar to pašu modeļu lidmašīnām.
Tā, piemēram, četru mēnešu laikā no 1965. līdz 1966. gadam notika četras aviokatastrofas, kurās bija iesaistītas “Boeing 727” lidmašīnas. Tāpat šī tipa lidmašīna bija iesaistīta 1979. gadā notikušā katastrofā, kā dēļ šiem lidaparātiem tika noteikts liegums piedalīties gaisa satiksmē uz diviem mēnešiem. Tomēr pēc šī lieguma beigām gan lidsabiedrības, gan pasažieri nevairījās no šo lidmašīnu modeļu izmantošanas.
Tagad, kad lielu lomu lidojumu meklēšanā un aviobiļešu iegādē spēlē internets, ir iespējams redzēt, kāda tipa lidmašīna ir paredzēta konkrētajam reisam. Piemēram, ceļojumu rezervācijas mājaslapa “Kayak” ļauj patērētājiem izvēlēties, ar kādām lidmašīnām piedāvāt lidojumus, un ar kādām – nē.
Lidsabiedrības norāda, ka atbalstīs pasažierus, kuri nevēlēsies lidot ar 737 MAX modeļa lidmašīnu. Tomēr, iespējams, pasažieriem varētu nākties maksāt vairāk par reisiem, kas veikti ar citām lidmašīnām.
“Lidsabiedrība var teikt – mēs jums dodam iespēju lidot ar citu lidmašīnu, taču tas nebūs tiešais lidojums – tas būs divu reģionālo lidmašīnu kombinēts lidojums, kas būs vairākas stundas ilgāks. Tas var ietekmēt cilvēku izvēli,” sacīja aviokompāniju analītiķe Helēna Bekere.
Viņa piebilda, ka kritika attiecībā pret 737 MAX drošību pastāvēs arī pēc tam, kad lidmašīnas būs atpakaļ gaisa satiksmē. Jau pašlaik pret “Boeing” un Federālo Aviācijas aģentūru tiek vērsta plaša kritika – abas institūcijas kritizē gan politiķi, gan arī divās aviokatastrofās bojāgājušo tuvinieki, kuriem nav skaidrs, kādēļ biznesa interešu dēļ briesmām jāpakļauj vēl citas dzīvības.