Lai vērtējums māca mācīties
Vērtēšana vai nu iemāca skolēniem mācīties, vai arī izvairīties no tās. Ir svarīgi, lai bērnam būtu skaidrs mērķis – kas jāapgūst. Lai skolēns apzinātos, kur viņš atrodas pašlaik un kur būs jau pēc brīža, un saprastu, ka ieguldītais darbs ir sekmējis šo progresu. Iespējams, cītīgais puisis, kurš neatlaidīgi strādā konsultācijās, noiet daudz lielāku ceļu mācoties, nekā tas, kurš iegūst augstāku vērtējumu ar mazāku piepūli. Tomēr šajā ceļā skolēnam ir iespēja atklāt savas stiprās puses un stratēģijas, kas palīdz mācīties tieši viņam.
Bērniem ir atšķirīgs mācīšanās temps, viņi domā dažādi. Garāks ceļš līdz rezultātam nenozīmē, ka rezultāts būtu vērtējams sliktāk. Līdz ar to arī klašu reitingi un savstarpējā salīdzināšanās dod maldinošus impulsus attiecībā uz mācīšanos.
Vērtēšana, kas motivē mācīties
Viena no pārmaiņām pilnveidotajā pieejā saistīta ar bērnu sekmju un prasmju vērtēšanu. Atzīme kā vienīgais vērtēšanas veids nav pietiekama, lai skolēns apgūtu paliekošas un dzīvē izmantojamas prasmes un zināšanas. Ja skolēni vairāk uzmanības velta tam, lai iegūtu augstāku atzīmi, viņi mazāk domā par to – kā mācīties, iedziļinoties tematā. Vērtēšanai jāaptver vairāki aspekti – gan zināšanas un prasmes, gan arī tādas kvalitātes kā bērna spēja sadarboties, domāt radoši, izrādīt iniciatīvu, uzņemties atbildību un citas.
Atzīmes joprojām būs – kā vērtējums par mācīšanās rezultātu attiecībā pret plānoto sasniedzamo rezultātu kādā mācību posma – temata vai semestra – noslēgumā. Turklāt, definējot skaidrus vērtēšanas kritērijus. Taču tikpat svarīga loma ir tādai vērtēšanai, kuras nolūks ir uzlabot skolēna mācīšanos un sniegumu vēl procesā. Tāpēc svarīga ir regulāra un ikdienā laikus sniegta attīstoša, pozitīva atgriezeniskā saite. lai palīdzētu skolēnam tuvināt savu sniegumu sasniedzamajiem rezultātiem.
Rakstu sagatavoja Lauma Laube pēc Skola2030 publikācijas.
Rakstā izmantotas Skola2030 vecākās ekspertes mācību satura izstrādē un Rīgas Pilsētas sākumskolas direktores Solvitas Lazdiņas atziņas no prezentācijas “Ko vērtēšana iemāca skolēniem”, ko iespējams noskatīties šeit.
Plašāk par pilnveidoto mācību pieeju un saturu uzziniet: http://skola2030.lv/lv.