Februārī Rīgas Motormuzejā (RMM) tiks atklāta izstāde “GARĀŽA”, kuras ietvaros tiks izrādīti jaunākie un spilgtākie 2019. gada Latvijas Antīko automobiļu kluba (AAK) biedru un citu auto kolekcionāru atradumi. Izstādē būs aplūkojami septiņi dažādu laiku un stilu automobiļi, turklāt katram no šiem auto ir savs īpašais stāsts.
Vai zini, kurš ir Baltijā senākais auto? To varēs aplūkot Motormuzejā
“Tvaicinieks” Stanley Model 63 Toy Tonneau (1911.g.) – auto, kuru darbina ūdens tvaiks
Šis spēkrats ir ražots brāļu Stenliju dibinātajā uzņēmumā Stanley Motor Carriage Company Amerikas Savienotajās Valstīs. Tvaika iegūšanai kā degviela tika izmantota petroleja, ar kuras palīdzību ūdens tvaiks tika sakarsēts līdz 420 grādiem. Tādējādi tika sasniegts 42 kg/cm2 spiediens un motora jauda sasniedza 10 ZS.
Stanley tvaika automobilis arī bija pirmais autobūves vēsturē, kas jau 20. gadsimta sākumā spēja attīstīt vairāk nekā 200 km/h.
Taisnības labad gan jāsaka, ka runa ir nevis par attēlā redzamo automobili vai tam līdzīgu braucamo. Rekordists Stanley Steamer tika būvēts speciāli maksimālā ātruma sasniegšanai un tādējādi ieguva īpaši aerodinamisku plūdlīnijas virsbūvi. Kā liecina informācija tīmekļa enciklopēdijā Wikipedia, rekords tika uzstādīts 1906.gadā un bija 204 km/h. Automobiļu kategorijā tas noturējās līdz pat 1911.gadam, savukārt nākamais ātrākais auto ar tvaika dzinēju tika izgatavots vien 2009.gadā.
Autobūves pirmsākumos Stanley “tvaicinieks” bija nopietns konkurents automobiļiem ar iekšdedzes motoru. Tomēr tam bija arī vairāki trūkumi: tā darbībai bija nepieciešams liels ūdens daudzums, auto bija sarežģīti vadāms, turklāt tā iedarbināšanas process bija ilgs, īpaši ziemā.
Vairāk nekā 20 gadu laikā Stanley Motor Carriage Company saražoja 10 tūkstošus tvaika automobiļu.
STAR 3 ½ HP (1899.g.) – pirmais Lielbritānijas sērijveida automobilis un šobrīd pats vecākais spēkrats Baltijā
Šo modeli 19. gadsimta beigās sāka ražot Lielbritānijas uzņēmumā Star Motor Company pēc Benz & Cie licences. Tas tehniski un vizuāli bija tuvs Benz Velo, kurš pasaulē ir pirmais sērijveidā ražotais automobilis.
Sākotnēji rūpnīcas strādniekiem bija nepieciešama nedēļa, lai izgatavotu vienu spēkratu. Bet, attīstot ražošanu, jau pēc gada rūpnīca nedēļas laikā izlaida 20 STAR automobiļus. Kopumā tika izgatavoti tikai 200 šī modeļa spēkrati.
STAR 3½ HP motors ir novietots automobiļa aizmugurē un to iedarbina, ar roku iegriežot spararatu.
Tieši šis auto ir regulāri piedalījies un finišējis leģendārajā Londonas – Braitonas braucienā, tāpat kā cits Rīgas Motormuzeja auto “vectētiņš” Krastin (1903.g.).
Pērn spēkratu oriģinālā stāvoklī izsolē iegādājas kolekcionārs no Latvijas.
Tāpat izstādē “GARĀŽA” būs aplūkojams amerikāņu auto sacīkšu lepnums, 1912.gada STUTZ series A, kas tiek uzskatīts par ASV sērijveida sporta automobiļu pirmsākumu. Par to ziņojām jau iepriekš.
Vairāk informācijas: Rīgas Motormuzeja tīmekļa vietnē.
Vēlme meklēt arvien jaunus, izcilus autobūves paraugus Latvijā sakņojas 1972. gadā dibinātā AAK būtībā - seno spēkratu meklēšana līdzinās dārgumu medībām. Toreiz plašās Padomju Savienības garāžās, šķūnīšos vai vienkārši “pie pakša” varēja atrast izcilus autobūves paraugus, kas pārsvarā bija kara trofejas. Daudzi no šiem vērtīgajiem atradumiem tagad apskatāmi muzeja ekspozīcijā.
Seno spēkratu medības neapsīkst, bet šobrīd spēkratu meklēšanas metodes un iespējas ir kļuvušas daudz plašākas, tās aptver visu pasauli. Pateicoties kolekcionāru entuziasmam, jauni eksemplāri Latvijā parādās ik gadu ne tikai Latvijas AAK, bet arī individuālo kolekcionāru garāžās. Latvija var lepoties ar plašu un ekskluzīvu spēkratu kolekciju, sākot no 19. gadsimta auto “vectētiņiem” līdz pat modernās klasikas paraugiem.