Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

737 MAX krīze pat ne tuvu nav vienīgā problēma, ar ko jārēķinās "Boeing" (3)

Foto: AFP / Scanpix

Lidmašīnu būves uzņēmumam “Boeing” vitāli svarīgs uzdevums ir tikt galā ar krīzi, ko radījusi situācija ar 737 MAX lidmašīnām. Kompānijai ir jāveic visi nepieciešamie lidmašīnu uzlabojumi, lai tās atzītu par pietiekami drošām dalībai gaisa satiksmē. Tomēr tā pat ne tuvu nav vienīgā problēma, ar ko saskaras “Boeing”, vēsta CNN.

Pašlaik, paralēli “kļūdu labošanai” 737 MAX lidmašīnās, “Boeing” ir nepieciešams domāt arī par savu darbību ilgtermiņā, respektīvi – jāsāk veidot nākamās paaudzes pasažieru lidmašīnas.

Jau iepriekš “Boeing” pārstāvji ir likuši noprast, ka pašlaik kompānijas galvenā prioritāte ir panākt atbildīgo dienestu pozitīvus atzinumus, kas ļaus 737 MAX lidmašīnām atgriezties gaisa satiksmē. Sagaidāms, ka atļauju ekspluatēt lidmašīnas lidmašīnu būves kompānija saņems šī gada vidū. Lidaparātiem ir liegts piedalīties gaisa satiksmē kopš pērnā gada marta. Liegums lidot tika noteikts pēc divām aviokatastrofām, kurās gāja bojā 346 cilvēki. Tieši šī lieguma dēļ uzņēmumā sākusies krīze, jo tā nevar piegādāt aviokompānijām piegādāt lidmašīnas, kā arī – ir ievērojami samazinājies pieprasījums pēc “Boeing” lidaparātiem.

Otrdien “Boeing” ziņoja, ka janvārī kompānija nav saņēmusi nevienu pasūtījumu. Salīdzinot ar gadu iepriekš, janvārī tika saņemti 45 pasūtījumi. Savukārt, kas attiecas uz piegādēm – janvārī “Boeing” lidsabiedrībām piegādāja 13 komerclidmašīnas, kas ir par 33 mazāk nekā gadu iepriekš.

737 MAX krīze ir būtiski ietekmējusi “Boeing” izaugsmi. Kompānijai jārēķinās, ka paralēli 737 MAX krīzes risināšanai, ir vēl svarīgāki notikumi, kas var ilgtermiņā ietekmēt izaugsmi un pat pastāvēšanu. Jau pašlaik “Boeing” sāk zaudēt savas pozīcijas saviem konkurentiem “Airbus”, līdz ar to – kompānijai pēc iespējas ātrāk ir nepieciešams sākt būvēt jaunās paaudzes lidaparātus, lai saglabātu savu konkurētspēju nākotnē.

“Boeing 777X”

777X lidmašīna jau pašlaik tiek izstrādāta, un notiek arī pirmie testa lidojumi. Tomēr oficiālā šī lidaparāta debija ir atlikta tādēļ, ka radušās problēmas ar “General Electric” dzinējiem.

2019. gada pirmajā pusē - laikā, kad sākās 737 MAX krīze, “Boeing” plānoja aviokompānijām piegādāt pirmos 777X lidaparātus. Tomēr šie plāni tika mainīti - “Boeing” pērn oktobrī paziņoja, ka pirmā lidaparāta 777X piegāde notiks nevis 2019. gada beigās, bet gan 2021. gada sākumā. Pašlaik “Boeing” ir saņēmis 309 pasūtījumus no lidsabiedrībām, tomēr tām jārēķinās, ka 777X lidmašīnu piegādes kavēsies.

Jauna lidmašīna

“Boeing” jauno lidmašīnu pozicionē kā vienu no galvenajiem produktiem vidējā tirgus segmentā – starp 737 MAX un tālsatiksmes lidaparātu “787 Dreamliner”. Lidmašīna varētu pārvadāt aptuveni 250 pasažierus, un tās lidojumu maksimālais attālums varētu būt ap 8000 kilometru. Šis tirgus segments ir paredzēts lidsabiedrībām, kas vēlas lielākas lidmašīnas, kas vēlas pārvadāt vairāk pasažieru lielākos attālumos, nekā ar tā saucamajām “mazajām” - reģionālajām lidmašīnām.

“Boeing” šajā segmentā jau ir sākusi piekāpties galvenajam konkurentam “Airbus”. Pagājušā gada jūnijā “Airbus” paziņoja, ka saņem jaunās lidmašīnas “A321neo XLR” pasūtījumus. Šī modeļa lidmašīnas gaisā pacelsies sākot ar 2023. gadu.

“Boeing” plāns laist klajā jaunu vidējā segmenta lidmašīnu ir ārkārtīgi svarīgs. Kā norāda “Teal Group” analītiķis Ričards Abulafija, “lidsabiedrības vēlas lielākas lidmašīnas, ko izmantot starptautiskajiem pārvadājumiem, kā arī tālākos reģionālajos lidojumos”.

“Boeing” jau vairākus gadus strādā pie jaunas vidējā segmenta lidmašīnas. Aviobūves industrijā šis modelis tiek dēvēts par 797, ņemot vērā iepriekšējo “Boeing” nosaukumu veidošanas nomenklatūru. Pagājušajā mēnesī jaunais “Boeing” vadītājs Deivids Kalhuns paziņoja, ka kompānija jau drīzumā būs tikusi skaidrībā ar jaunās lidmašīnas dizainu.

“Mēs vēlamies sākt no baltas lapas,” teica Kalhuns.

Kopumā kompānijas raidītie signāli liecina, ka jaunais “Boeing” lidaparāts būs līdzīgs reģionālajām lidmašīnām ar vienu eju, tikai ar lielāku kapacitāti. Līdzīgs piedāvājums jau ir “Airbus” lidmašīnu klāstā.

“”Boeing” jau ir daudz ko nokavējuši. Lidsabiedrības jau agrāk ir izdarījušas izvēli par labu lidmašīnām ar vienu eju. Agrāk aptuveni puse mūsu ražoto lidmašīnu bija ar divām ejām, bet tagad ir nepieciešams transformēties,” teica Abulafija.

Pozīciju zaudēšana “Airbus”

Tomēr kopumā raugoties - “Airbus” ir zaudējuši savas pozīcijas “Airbus”. Vidējā tirgus segmenta lidmašīnu skaits ir aptuveni 3000 lidmašīnu. “Airbus” jau pašlaik ir saņēmuši pasūtījumus “A321neo-XLR” lidaparātiem, kas spēlēs nozīmīgu lomu šajā tirgus segmentā. Avioindustrijā ir tā, ka brīdī, kad aviokompānijas izvēlas kādu konkrētu ražotāju lidmašīnu segmentam, tās reti kad iegādājas konkurentu ražotās lidmašīnas.

“Konkurence ir mežonīga. Vai “Boeing” ir par vēlu ko darīt, lai glābtos vidējā segmentā? Iespējams. Taču pagaidām par to grūti spriest,”

saka “Bank of America” speciālists avio jomā Rons Epstains.

Viņš norāda, ka laikā, kad “Boeing” turpināja strādāt pie jaunā lidaparāta, paralēli bija jātiek galā ar 737 MAX problēmām, kas ar laiku kļuva arvien nozīmīgākas. Bija skaidrs, ka resursu sadalīšana atliks jaunā lidaparāta izstrādi. Kalhuns solīja, ka aviobūves uzņēmums jau drīzumā prezentēs jaunā modeļa skices. Viņš uzsvēra, ka jauno lidmašīnu veidošana “no baltas lapas” ir saistīta ar problēmām tirgū, ko radīja 737 MAX situācija.

737 MAX aizstājējs

Pēc tam, kad tiks rasts risinājums vidējā tirgus segmentam, “Boeing” būs nepieciešams atgriezties pie 737 MAX lidaparātiem. Tomēr šoreiz – jau jāveido jauns modelis, kas nākotnē aizstās bēdīgi slaveno 737 MAX modeli. Pašlaik ir grūti pateikt, cik drīz būs nepieciešams mainīt 737 MAX lidmašīnas. Eksperti norāda, ka “Boeing” pirmos pasūtījumus uz 737 MAX pēcteci varētu saņemt ne ātrāk kā pēc 10 gadiem.

Tomēr nepieciešamība pēc jauna modeļa noteikti, ka radīsies ātrāk. Ja labojumi 737 MAX nebūs pietiekami, lai pasažieri šajos laineros justos komfortabli, tad “Boeing” būs jārīkojas ātrāk. “Boeing” vadība un lidsabiedrības ir pārliecinātas, ka pasažieri labprāt lidos ar 737 MAX modeļiem, līdz tie saņems atļauju piedalīties gaisa satiksmē. Tomēr – simtprocentīgas pārliecības par to nav.

Pašlaik “Boeing” rindā gaida 4000 pasūtījumi pēc 737 MAX lidmašīnām, kas vēl ir jāizveido. Līdz ar to, neatkarīgi no pasažieru reakcijas, būs nepieciešami vairāki gadi, kamēr šie lidaparāti tiks pabeigti.

Tāpat jāņem vērā, ka “Boeing” būs arī nepieciešami jauni pasūtījumi, lai 737 MAX programma tiktu uzskatīta par izdevušos. Līdz šim “Boeing” ir bijuši pasūtījumi uz tikai 32 lidmašīnām 11 mēnešu laikā. Tiesa, “International Airlines Group”, kas ir “Aer Lingus”, “British Airways”, “Iberia” un citu Eiropas pārvadātāju īpašnieks, parakstīja nodomu protokolu, ar ieceri nopirkt 200 737 MAX.

Jāatgādina, ka pirmā lidmašīna “Boeing 737” tika piegādāta vairāk kā pirms 50 gadiem – 1967. gadā. 737 MAX ir jaunākā šī modeļa versija, kas tika laista klajā 2016. gadā. Kā norāda eksperti, pat bez pašreizējās krīzes “Boeing” būtu nepieciešams domāt par to, kā pilnībā pārveidot 737 modeli.

“737. sērija ir sasniegusi savu norietu līdz ar MAX modeļiem. Jebkurā gadījumā – tā ir pēdējā lidmašīna “Boeing” 737. sērijā, jo vairāk nebūs iespējams izdomāt kaut ko jaunu saistībā ar šo modeli,” teica Abulafija.

Svarīgākais
Uz augšu