Reinis Lazda skaidroja, ka šāda uzvedība ir atkarīga no grupas saliedētības un grupas, piemēram, skolas klases iekšējiem likumiem. Redzot, kā vieni bērni emocionāli vai fiziski iespaido savus vienaudžus, citi bērni klusē, jo baidās nostāties pret eksistējošo kārtību un tikt izstumti no grupas.
“No grupas pastāvēšanas viedokļa ir loģiski, ja vairākums parastās situācijās neiebilst. Lielākā daļa cilvēku vienmēr vairāk vai mazāk ir vērsta uz mierīgu līdzās pastāvēšanu un nevēlas speciāli iziet uz konfliktiem,” komentēja Lazda.
Neskatoties uz to, Marika Andžāne ir pārliecināta, ka arī klusējošais vairākums var iesaistīties, lai mobingu mazinātu.
“Ja viņš [klusējošais novērotājs] pats jūtas pietiekami drošs, lai iesaistītos šajā situācijā un viņu apturētu, ja viņš ir drošs, ka pats necietīs no tā, tad noteikti to var un vajag darīt. Bet, ja viņš jūt, ka tur ir kaut kāds risks, ka viņš pats var kļūt par upuri, tad labāk iesaistīt uzticamu pieaugušo, kurš var risināt [šo konfliktu],” piebilda Andžāne.
Arī Reinis Lazda piekrīt, ka grupas biedra iejaukšanās ir efektīvākais veids, kā risināt mobingu, jo bieži vien upuris pats saviem spēkiem nespēj stāties pretī pārdarītājam.
Kā iespējams mazināt mobingu?
Raidījuma beigās visiem klātesošiem tika lūgts nosaukt darbības, kas ir nepieciešamas, lai efektīvi mazinātu emocionālo un fizisko vardarbību Latvijas skolās.
Marika Andžāne uzskata, ka, vispirms, pieaugušajiem ir jārāda labais piemērs bērniem. Proti, atturēties no citu cilvēku aizskaršanas un pazemošanas. Savukārt, lai ilgtermiņā risinātu šo problēmu, vajagot vairāk izglītot visas iesaistītās puses.