Svētā Valentīna diena sociālajam tīklam “Facebook” pienākusi ar ne tām labākajām ziņām. Sociālā tīkla vadība ir spiesta atcelt sava jaunā pakalpojuma – iepazīšanās servisa atklāšanu Eiropā. Tiek norādīts, ka jaunais serviss neatbilst Eiropas Savienības datu aizsardzības prasībām, vēsta “Tech Crunch”.
"Facebook" Valentīndienas priekšvakarā spiesti atteikties no jauniem plāniem Eiropā
Trešdienas vakarā Īrijas laikraksts “Independent.ie” ziņoja, ka Īrijas Datu aizsardzības komisija (DPC) uz “Facebook” biroju Dublinā nosūtīja savus aģentus, lai tie saņemtu dokumentāciju, kas pierāda – jaunais “Facebook” iepazīšanās pakalpojums pārkāpj Datu aizsardzības noteikumus.
Savā ziņojumā DPC paziņoja, ka “Facebook” par iepazīšanās pakalpojuma laišanu klajā paziņoja 3. februārī. Tomēr “Facebook” pārstāvju teiktais par jauno pakalpojumu datu aizsardzības speciālistiem radīja nopietnas bažas.
“Mums radās nopietnas bažas par šo pakalpojumu. Tam bija jāsāk darboties 13. februārī, taču pirmo informāciju saņēmām vien desmit dienas iepriekš. Ņemot vērā datu aizsardzības likumus un regulas, visai informācijai bija jābūt sniegtai krietni ātrāk par 3. februāri,” teikts DPC ziņojumā.
Ziņas par “Facebook” ieceri iesaistīties tīmekļa iepazīšanās sektorā parādījās vēl 2018. gada maijā. Toreiz sociālā tīkla pārstāvji pauda, ka iepazīšanās pakalpojums būtu spēle, kas darbotos pēc līdzīga principa kā lielākā iepazīšanās lietotne pasaulē “Tinder”, kurā “Facebook” lietotāji varētu sasniegt citus sociālā tīkla lietotājus, kas nav draugu lokā.
Dažus mēnešus vēlāk jaunā “Facebook” iespēja tika testēta Kolumbijā. Kopš tā laika “Facebook” iepazīšanās serviss pakāpeniski tika nodrošināts vairākās citās valstīs – Dienvidamerikā un Āzijā. Pagājušā gada rudenī iepazīšanās spēle kļuva pieejama arī lietotājiem ASV, un tas notika īsi pēc tam, kad sociālais tīkls tika sodīts ar piecu miljardu dolāru lielu naudas sodu saistībā ar privātuma pārkāpumiem.
Laikā, kad “Facebook” iepazīšanās spēle kļuva pieejama lietotājiem ASV, sociālā tīkla vadība paziņoja par ieceri 2020. gada sākumā šo spēli piedāvāt arī Eiropas lietotājiem. Tomēr - “Facebook” spēles izstrādes laikā neņēma vērā daudzus Eiropas valstu regulatoru ieteikumus, kā iepazīšanās pakalpojumu padarīt atbilstošāku datu aizsardzības regulām. Arī pašlaik DPC veic vairākas izmeklēšanas saistībā ar izstrādē esošiem “Facebook” produktiem un pakalpojumiem.
Tiek norādīts, ka tā ir vai nu ārkārtīgi liela neuzmanība, vai arī Eiropas noteikumi ir ignorēti apzināti, ar nodomu iegūt pārāk daudz datu, kas pēc būtības sociālajam tīklam nav nepieciešami.
DPC ziņojumā teikts, ka dienesta aģenti apmeklēja “Facebook” Dublinas biroju 10. februārī, kad tika veikta pārbaude datu aizsardzības jomā. Tomēr – neraugoties uz Īrijas datu aizsardzības regulatora darbību, “Facebook” tāpat nesniedza visu nepieciešamo informāciju, kas ļautu sociālajam tīklam īsi pirms Valentīna dienas Eiropā laist klajā iepazīšanās pakalpojumu.
“”Facebook” Īrijas birojs mūs informēja, ka iecere laist klajā iepazīšanās servisu pašlaik ir pārcelta uz nenoteiktu laiku,” teikts DPC ziņojumā. Tiek pieļauts, ka “Facebook” atkārtoti jauno pakalpojumu varētu mēģināt laist klajā pēc pusgada.
“Mēs pašlaik izskatām visu iegūto dokumentāciju, ko mums inspekcijas laikā izdevās iegūt no “Facebook”. Tomēr mums ir radušies vairāki jautājumi sociālajam tīklam, uz ko gaidām atbildes,” sacīja DPC preses pārstāvis Greiems Doils.
Pašlaik DPC pauž neizpratni, kādēļ regulators jau 3. februārī nesaņēma atbilstošos dokumentus par datu aizsardzības principiem. Tiek pieļauta iespēja, ka tajā laikā “Facebook” nemaz vēl nebija sagatavojis šos dokumentus.
“Facebook” pārstāvis savā komentārā norādīja: “Ir ļoti svarīgi, ka “Facebook Dating” pakalpojums atbildīs visām prasībām, tieši tāpēc tā laišana klajā tiks mazliet atlikta. Mums ir svarīgi to pilnībā pielāgot Eiropas tirgus prasībām. Mēs esam uzmanīgi strādājuši, lai nodrošinātu labāko un stingrāko datu aizsardzības uzraudzību. Tas ir noticis sadarbībā ar Eiropas valstu regulatoriem.”
Kas attiecas uz Īrijas regulatora prasībām – tas pieprasījis “Facebook” uzlabot iepazīšanās pakalpojuma atbilstību Eiropas likumdošanai un prasībām datu aizsardzības jomā. Tomēr, kā norāda regulators, “darāmā vēl ir ļoti daudz”.
Ņemot vērā Vispārējo datu aizsardzības regulu, datu pārziņiem ir noteikta prasība nodrošināt lietotāju datu privātumu, it īpaši produktiem, kas apstrādā cilvēku sniegto informāciju. (Un tas noteikti būtu iepazīšanās pakalpojums.)
Iepazīšanās pakalpojuma nodrošināšana tādā platformā kā, piemēram, “Facebook”, kurai ir simtiem miljonu reģionālo lietotāju Eiropā, būtu skaidrs piemērs tam, ka šāds datu aizsardzības principu novērtējums ir jāveic pirms jauna pakalpojuma izlaišanas.