Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Ieķīlātas mājas un piramīdas shēma: kā igauņi cenšas kļūt stāvus bagāti (32)

Raksta foto
Foto: Eero Vabamägi

Gandrīz katram Igaunijas iedzīvotājam ir kāds paziņa, kurš centies kļūt bagāts ar piramīdas shēmas vai tīmekļa mārketinga triku palīdzību. Tīmekļa mārketinga dalībnieks pelna, pārdodot pakalpojumus un preces, savukārt piramīdas shēma tikai virspusēji piedāvā to pašu, bet patiesībā tā "turas virs ūdens", pateicoties jaunu sekotāju piesaistīšanai, vēsta Rus.Postimees.

Igaunijā zināmās kompānijas "Lyconet (Lyoness)" darbība no šā gada Norvēģijā ir aizliegta. "Lyconet" ir centusies pārsūdzēt lēmumu, tomēr Norvēģijas tiesas lēmums ir nelokāms - tā ir piramīdas shēma. 

Ar šādu pašu secinājumu klajā nācis Itālijas konkurences departaments. Atšķirībā no Norvēģijas, Itālija ir ļāvusi uzņēmumam darboties arī turpmāk, taču - tam ir piespriests sods trīs miljonu eiro apmērā. 

Pēc Itālijas Konkurences departamenta datiem, ikvienam cilvēkam, kurš sāk darboties uzņēmumā, ir jāsamaksā uzņēmumam 2400 eiro liela naudas summa. 

Lai turpinātu darboties uzņēmumā, cilvēkiem ir nepieciešams pašiem piemaksāt, kā arī censties savervēt jaunus potenciālos "darbiniekus".  

Pīja (vārds mainīts) ir dzimusi Igaunijā, taču kopā ar igauni dzīvo Somijā un audzina bērnu. Sākotnēji viņa bijusi viena no "Lyconet" entuziastēm, bet pēc kāda laika "beidzot noņēmusi rozā brilles". 

Pīja ar pusgadu vecu bērnu uz rokām bija nolēmusi ņemt 4000 eiro lielu kredītu, lai ātrāk sasniegtu mērķus, ko uzstādīja uzņēmums "Lyconet". 

Tā kā Pījai firmā "Lyconet" darbojās vairāki paziņas, viņa bez lielas domāšanas ķērās pie lietas. 

"Bērns bija galvenais iemesls, kādēļ es vispār sāku darboties šajā uzņēmumā. Bērna dēļ es biju gatava uz vienalga ko. Galu galā, redzot, kā paziņas trīs - četru gadu laikā ir tikuši ļoti tālu, nodomāju - es taču arī kaut ko no tā sasniegšu," teica Pīja.

Apmaksāti, kā arī šķietami efektīvi uzņēmuma biznesa semināri, kas jāapmeklē "Lyconet" dalībniekiem, patiesībā atgādina nekompetentas sektu sanāksmes.

Jaunajiem kompānijas dalībniekiem rodas iespaids, ka, ieguldot firmā naudu, jau ļoti drīz būs iespējams ieguldīto atgūt - bet vairākas reizes lielākā apjomā. Viss, kas nepieciešams, - veikt prasīto iemaksu. 

Pēc Pījas vārdiem, viņa kādā brīdī sapratusi, ka jahtas, grezni automobiļi un izmeklēts dzīvesveids pienākas tikai "Lyconet" elites pārstāvjiem, ko nodrošina vienkāršie kompānijas darbinieki. Tomēr tieši šis greznais un bagātais dzīvesveids ir tas, kas cilvēkus uzrunā un liek iesaistīties firmas darbībā. 

"No tādiem kā es viņi vienkārši izsūc naudu. Bet, lai es kļūtu tāda, kādi ir firmas elites pārstāvji, man ir jākļūst asinskārai un nežēlīgai hiēnai, kuru neinteresē ne citi cilvēki, ne viņu problēmas," saka sieviete, ilustrējot situāciju kompānijā un piebilstot, ka kompānijas vienkāršajiem darbiniekiem bija jāpērk 200 eiro vērtas biļetes uz kādu "biznesa semināru". Turklāt darbinieki pārliecināti iegādāties uzreiz desmit biļetes - vienu sev, bet atlikušās bija jāpārdod saviem pazīstamajiem. 

Pījas paziņa piekrita uzņēmumā iemaksāt 1400 eiro. Turklāt - šādi rīkoties motivēja nevis pati Pīja, bet citi kompānijas dalībnieki. 

"Mans draugs iemaksāja kompānijā naudu, un vairāk nevienam kompānijas darbiniekam nebūs jātiekas ar viņu - viņi saņem "vervēšanas" punktus par to, ka ir izdevies piesaistīt jaunu cilvēku, stāsta Pīja. 

Tomēr uz jautājumu, kur patiesībā nonāk cilvēku investētā nauda, Pīja nevar atbildēt, jo to vienkārši nezina. 

Ticot, ka jau drīzumā izdosies kļūt bagātam, cilvēka acu priekšā ir tikai cipari, tikšanās ar cilvēkiem kļūst par savdabīgām medībām, bet paziņas sāk izvairīties vai pat bēgt. Ar atsevišķiem tuviniekiem Pīja nopietni sastrīdējusies. 

"Vienalga, ar ko tu tiecies, tu domā vien par to, kā sākt sarunu, kā piesaistīt viņu [uzņēmumam]. Domas ir koncentrētas uz to, lai tu pati spētu pacelties uz jaunu līmeni. Un augstāks līmenis nozīmē lielākus ienākumus," saka Pīja. 

Tā rezultātā Pīja uzņēmumā ieguldīja 7000 eiro, bet citi cilvēki pat ieķīlājuši mājas. 

"Ļoti daudzi cilvēki atrodas parādnieku reģistrā kredītu dēļ, kas paņemti, lai varētu ieguldīt naudu "Lyconet". Vienā no semināriem šeit Somijā redzēju, ka cilvēki ieķīlā bankai savu īpašumu, lai tikai saņemtu naudu," sacīja Pīja.

Viņa skaidro, ka cilvēkiem, kuri darbojas firmā, dzīvē ir tikai viens mērķis - kaut kur iegūt naudu un to ieguldīt uzņēmumā cerībā, ka kādu dienu šī nauda tiks atgūta ar lielu uzviju. 

Pašlaik sieviete ir atjaunojusi attiecības ar draugiem un paziņām, bet visi vecie rēķini ir nokārtoti. Pīja saka, ka cilvēki vairs no viņas neizvairās. "Laikam jau zina, ko es tagad par to visu domāju," saka Pīja. 

Tomēr Pīja nenožēlo laiku, ko pavadījusi apšaubāmajā uzņēmumā "Lyconet", - galu galā, viņa tur iepazinās ar savu vīru. 

"Lyconet" saistītais uzņēmums "myWorld Estonia OÜ" ir Tirdzniecības palātas loceklis

"Lyconet" saistītais uzņēmums "myWorld Estonia OÜ", kas atbalsta pirkumu veikšanu ar naudas atmaksu (Cashback). Firmas vadītājs ir Villu Londe, kurš par saviem partneriem sauc tādus uzņēmumus kā "Olerex", "Home4You", "Koduekstra", "BabyBack" un citus.

"Izmantojot lietotni "Cashback", lojalitātes karti vai veicot pirkumus "Cashback World" vietnē, no pircēja netiek iekasēta mēneša vai gada maksa. "Cashback World" izmantošana ir bezmaksas, un to var jebkurā brīdī pārtraukt. Igaunijā ir vairāk nekā 1200 tirdzniecības vietu, kur varat izmantot "Cashback" platformas produktus," teikts interneta vietnē publicētajā ziņojumā.

Igaunijas Tiešās pārdošanas asociācija (EDSA) sadarbojas ar Patērētāju tiesību aizsardzības departamentu un apvieno sevī tādus interneta mārketinga uzņēmumus kā "Amway", "Herbalife" un "Zinzino". Bet "Lyconet" šajā sarakstā nav. 

Pēc Londes vārdiem, "myWorld Estonia OÜ" nav tiešās pārdošanas uzņēmums, tāpēc arī neiesaistās šajā asociācijā. Tomēr "myWorld Estonia OÜ" ir Tirdzniecības - Rūpniecības palātas biedrs. 

Londe norāda, ka neko nezina par Norvēģijas tiesas lēmumu. "Mēs uzskatām, ka "myWorld Norway" birojs ļoti labi tiek galā ar savu darbu un cenšas rast pareizo situācijas risinājumu," komentēja Londe.

Patērētāju tiesību aizstāvji vairāku gadu laikā nav saņēmuši nevienu sūdzību par "Lyconet", apgalvo departamenta pārstāve Anne Maija Hēlemā. "Vairākus gadus mēs esam pētījuši, kādi ir ar "Lyconet" saistītās "Lyoness" bonusu kartes nosacījumi. Ir skaidrs, ka bonusu kartei nav nekādu aizliegto tirdzniecības paņēmienu," sacīja Hēlemā.  

Kas attiecas uz Norvēģijas un Itālijas lēmumiem, iespējams, ka uzņēmuma darbība citās valstīs tiek traktēta citādi. Respektīvi - kas ir nav aizliegts Igaunijā, tas ir aizliegts Norvēģijā un Itālijā.

Svarīgākais
Uz augšu