Uz jautājumu, kāpēc uzreiz pēc starpiestāžu sanāksmes tas nebija saprotams, skaidra atbilde neseko. “Vajadzēja juridiski par to izstrīdēties,” piebilst Ģirģena padomniece.
“Šis jautājums pēdējās nedēļas laikā ir pacelts Iekšlietu ministrijas vadības līmenī, mums ir bijušas vairākas sanāksmes. Ministrijas juridiskais departaments ir piedāvājis šādu variantu, kurš apmierināja visus,” apstiprina Valaine. Tomēr pietikšot ar valdības noteikumiem, tikai jāpapildina anotācija.
Tagad priekšā anotācijas papildināšana. Tad divas nedēļas grozījumi projektu varēs apspriest sabiedrība. Pēc tam tos sūtīs vētīšanai Valsts sekretāru sanāksmē, un tikai tad tie nonāks uz valdības galda. Vai tiešām ar to pietiks un vai kādam kārtējo reizi neradīsies iebildumi, nav skaidrs.
Sadarbība palīdz atklāt problēmas
To, ka anketas ieviešana ātri būtu svētīga, rāda pilotprojekta rezultāti. Alūksne ir viens no novadiem, kur policisti izmantoja veidlapas jeb - kā to oficiāli dēvē - ziņojumu par notikumu. Tas nozīmē, ka kārtībsargiem, dodoties uz izsaukumu par ģimenes konfliktu, līdzi bija jāņem veidlapa, ko policistam uz vietas jāaizpilda. Vai aizsargājamajai personai redzami miesas bojājumi? Vai aizsargājamā persona baidās, ka persona, kas rada draudus, nogalinās vai citādi fiziski kaitēs? Vai persona, kas rada draudus, bieži lieto alkoholu? Ja vairākums atbilžu pozitīvas, policija draudētāju nošķīra no ģimenes.
“Ir efekts abiem — gan ziņojumam, gan iespējai policijai pašai lemt par nošķiršanu,” īsumā raksturo pulkvežleitnants Ivars Mednis no VP Alūksnes iecirkņa. “Kad sākām 2018. gadā, bija grūti ieskaidrot, kāpēc jāraksta vēl viens dokuments, bet tad aizgāja, kad visi saprata, ka ir rezultāti”. Tie radās, jo informācija par konfliktu obligāti jānodod arī sociālajam dienestam. Pašlaik tas nav obligāti.