Šī gada 15. janvārī Krievijas prezidents Vladimirs Putins uzstājās Krievijas parlamentā ar uzrunu, izklāstot savu redzējumu par galvenajām aktualitātēm Krievijā. Uzruna bija zīmīga ar to, ka prezidents iniciēja veselu virkni konstitūcijas izmaiņu un jaunieviesumu.
Vislielākā uzmanība tikusi pievērsta jautājumiem par jaunas institūcijas, proti, Valsts padomes, izveidošanu vai izmaiņām prezidenta pilnvarās. Taču ne mazāk nozīmīgs ir V.Putina paziņojums, ka ir nepieciešams garantēt Krievijas konstitūcijas pārākumu pār starptautiskajām tiesībām. Proti, - visas no starptautiskajām tiesībām izrietošās saistības darbojas Krievijas teritorijā tikai tad, ja tās nerada Krievijas pilsoņu tiesību un brīvību ierobežojumus, un nav pretrunā ar Krievijas konstitūciju. Šāds izteikums norāda uz to, ka oficiālā Krievija tiecas nodrošināt politisku kontroli pār starptautisko tiesību piemērošanu. Starptautiskā sistēma ir vienots mehānisms: ja viens dalībnieks sāk straujas kustības, svārstības izjūt viss mehānisms kopumā. Autoritārais Krievijas režīms joprojām atgādina par sevi kā par kopējās stabilitātes grāvēju, nevis veicinātāju.
SELEKTĪVĀ ATBILDĪBA
Ideja par Krievijas pamatlikuma pārākumu pār starptautisko likumdošanu nebūt nav jauna, un tās pakāpenisku attīstību ir iespējams saistīt ar diviem konkrētiem gadījumiem, kuros Eiropas Cilvēktiesību tiesa (turpmāk – ECT) lēma pret Krieviju. Pirmajā lietā, kurā spriedumu ECT pasludināja 2013. gada 9. decembrī, divi notiesāti Krievijas pilsoņi – Sergejs Ančugovs un Vladimirs Gladkovs – bija vērsušies ECT saistībā ar Krievijas Konstitucionālās tiesas noraidīto prasību nodrošināt ieslodzīto balsstiesības, piedaloties prezidenta un parlamenta vēlēšanās.1 ECT lēma, ka Krievija ir pārkāpusi Eiropas Cilvēktiesību hartu, kas nosaka tiesības uz taisnīgām vēlēšanām, tās interpretējot arī kā tiesības uz līdzdalību kā vēlētājam, attiecīgi atrašanās ieslodzījumā, ECT skatījumā, nav pietiekams pamatojums, lai attaisnotu fundamentālu cilvēktiesību ierobežošanu.2