Iesūti ziņu!

KP "Bite Latvija" un "Baltcom" apvienošanā nesaskata būtisku kaitējumu konkurencei

"Bite Latvija" buklets.
"Bite Latvija" buklets. Foto: Ieva Čīka/LETA

Konkurences padome mobilo sakaru operatora "Bite Latvija" un telekomunikācijas uzņēmuma "Baltcom" apvienošanā nesaskata būtisku kaitējumu konkurencei, aģentūru LETA informēja Konkurences padomes komunikācijas speciāliste Zane Gorškova.

Ņemot vērā, ka joprojām ir spēkā 2017.gadā "Bite Latvija" īpašnieces "Bite Lietuva" piemērotie saistošie noteikumi un nav kaitējuma konkurencei abu uzņēmumu apvienošanās rezultātā, Konkurences padome 20.februārī lēma par darījuma atļaušanu.

Gorškova norādīja, ka apvienošanās dalībnieku darbība pārklājas vairākos ar telekomunikāciju jomu saistītos tirgos. "Bite Latvija" īpašnieks ir "Bite Lietuva", kam pieder arī mediju grupa "All Media Baltics", kas Latvijā nodrošina tādu televīzijas programmu kā TV3, "TV3 life" (iepriekš ar nosaukumu LNT), TV6, "TV3 mini" (iepriekš ar nosaukumu "Kanāls 2") un citu vairumtirdzniecību.

Konkurences padomes ieskatā, televīzijas programmu izplatīšanas vairumtirdzniecības tirgū abu apvienošanās dalībnieku darbība nepārklājas, bet tie atrodas vertikālās attiecībās, jo "Baltcom" pērk "Bite" grupas uzņēmuma veidotās un izplatītās televīzijas programmas. 

Telekomunikāciju jomas tirgus spēlētāji ir pauduši bažas, ka apvienošanās rezultātā jaunais tirgus dalībnieks izmantos savu varu televīzijas vairumtirdzniecības tirgū un ierobežos citu komersantu darbību, piemēram, "Bite" grupas uzņēmumiem piedāvājot uz izdevīgākiem noteikumiem "All Media Latvia" televīzijas programmas. Konkurences padome uzskata, ka bažas, ka "Bite" varētu norobežot pārējos tirgus dalībniekus no Latvijā populārajām televīzijas programmām, tika risinātas ar saistošajiem noteikumiem 2017.gadā, kad padome lēma par "Bite Lietuva" un "MTG Broadcasting" (tagad "All Media Baltic") apvienošanos.

Viņa atzīmēja, ka šie saistošie noteikumi joprojām ir spēkā un paredz "Bite" grupai pienākumu izplatīt visiem tirgus dalībniekiem apvienotā uzņēmuma televīzijas programmas uz nediskriminējošiem noteikumiem.

Viņa piebilda, ka "Baltcom" pievienošanās "Bite Latvija" nekādā mērā nemaina 2017.gada lēmuma tvērumu un attiecināmību uz "Bite" grupu.

Savukārt televīzijas izplatīšanas mazumtirdzniecības tirgū pēc apvienošanās jaunā tirgus dalībnieka tirgus daļa būs 20-30%, taču ievērojami lielāka tirgus daļa ir nozares līderim SIA "Tet", norādīja Gorškova. Neskatoties uz to, ka jaunā tirgus dalībnieka tirgus daļa pieaugs un tirgus ir augsti koncentrēts, patērētājiem joprojām būs pieejami citi maksas televīzijas pakalpojumu sniedzēji, kas spēs radīt konkurences spiedienu uz "Bite Latvija", sacīja Konkurences padomes pārstāve. 

Kā atklāja Gorškova, apvienošanās tika vērtēta arī citos ar telekomunikāciju jomu saistītos tirgos, taču Konkurences padome nesaskatīja draudus konkurencei, jo, piemēram, balss telefonijas fiksētā elektronisko sakaru tīkla pakalpojumu tirgū vai interneta pieslēguma un datu pārraides tirgū Latvijā darbojas arī citi nozīmīgi konkurenti, piemēram, "Tet" un "Latvijas mobilais telefons". 

Izvērtējot uzņēmuma sniegto un Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju, kā arī 2017.gada apvienošanās darījumam piemērotos saistošos noteikumus, padome secina, ka apvienošanās rezultātā nerodas un nenostiprinās dominējošais stāvoklis un netiek būtiski samazināta konkurence nevienā no ietekmētajiem tirgiem. Tāpēc apvienošanās ir atļaujama.

Lai nepieļautu būtisku konkurences samazināšanos uzņēmumu apvienošanās rezultātā, apvienošanās darījumiem, kas atbilst Konkurences likumā noteiktajiem kritērijiem, nepieciešama Konkurences padomes atļauja. Tādējādi Konkurences padome nodrošina valstisku kontroli pār tirgu koncentrēšanos, lai neveidojas tādas strukturālas izmaiņas, kuru rezultātā patērētāji cieš ilgtermiņā, jo tiem tiek ierobežotas izvēles iespējas vai preces un pakalpojumi jāiegādājas par nekonkurētspējīgu cenu. 

LETA jau ziņoja, ka Konkurences padome pieņēmusi lēmumu atļaut "Bite Latvija" apvienoties ar "Baltcom".

Medijiem sūtītajā informācijā "Bite Latvija" pārstāve Una Ahuna-Ozola atklāja, ka 28.februārī "Bite Latvija" ir noslēdzis "Baltcom" iegādes darījumu, un turpmāk uzņēmums darbosies "Bites" grupā. Tajā pašā dienā Uzņēmumu reģistrā tika iesniegts pieteikums par izmaiņām "Baltcom" īpašnieku sastāvā, valdē un padomē. Reģistrācija vēl nav pabeigta.

Ahuna-Ozola norādīja, ka "Baltcom" iegādes darījums ir solis tuvāk kompānijas ilgtermiņa attīstības mērķim - stiprināt "Bites grupas" uzņēmumu pozīcijas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) tirgū, klientiem piedāvājot arvien plašāku pakalpojumu portfeli.

Darījuma vadošais finanšu konsultants pārdevējam bija "Superia Corporate Finance". Darījuma juridiskās konsultācijas pārdevējam sniedza advokātu birojs "Sorainen" un pircēju konsultēja advokātu birojs "Fort".

Kā ziņots, "Bite Latvija" 2018.gadā strādāja ar 99,978 miljonu eiro apgrozījumu un 14,964 miljonu eiro peļņu. "Bite Latvija" reģistrēta 2005.gada maijā, un tās pamatkapitāls ir 99,085 miljoni eiro. "Bite Latvija" vienīgā īpašniece ir "Bite Lietuva", kas ir starptautiskās aktīvu pārvaldīšanas kompānijas "Providence Equity Partners" uzņēmums.

Savukārt "Baltcom" pagājušajā gadā strādāja ar 17,099 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 3,4% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas zaudējumi saruka par 48,6% un bija 1,914 miljoni eiro. "Baltcom" reģistrēta 1991.gada maijā, un tās pamatkapitāls ir 33,011 miljoni eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir Luksemburgā reģistrētais uzņēmums "Rpax One S.A.". Līdz šim "Bite" kontrolēja 28,5% no "Rpax One S.A." kapitāla, bet vairākuma akcionāri bija kompānijas "Ardian" un "Resource Partners".

Uzņēmumam "Bite Latvija" pilnībā pieder arī datu pārraides pakalpojumu nodrošinātājs "Latnet", kas pērn strādāja ar apgrozījuma pieaugumu par 55% līdz sešiem miljoniem eiro un peļņas pieaugumu par 5% līdz 289 021 eiro.

Svarīgākais
Uz augšu