Dinamiski mainās mazumtirdzniecības pircēju vēlmes un uzvedība, rekordlielā ātrumā attīstās tehnoloģijas un noris inovāciju attīstības procesi, arī konkurenti nesnauž. Patērētāji kļūst arvien prasīgāki, mazāk lojāli zīmoliem, vadoties pēc teiciena: kas bija aktuāls vakar, vairs nav aktuāls šodien.
Soļi, kā notiek jaunu produktu izstrāde patērētāju pieredzes laikmetā
Īpaši vēlmēs mainīga ir mileniāļu paaudze - kā rāda "McKinsey" pētījums - mileniāļi četras reizes biežāk nekā “baby boomers“ paaudze izvairās pirkt produktus no lielo veikalu ķēdēm, īpaši tas attiecas uz pārtiku. Kopumā tendences rāda, ka patērētāji mērķtiecīgāk izvēlas zīmolus, kas ne tikai nodrošina konkrētus, viņus interesējošus produktus, bet arī saskan ar vērtībām un piedāvā īpašu lietotāju pieredzi.
Jaunu produktu, pakalpojumu un pieredzes radīšana ir kļuvusi par jebkura stratēģiski un ilgtermiņā domājoša uzņēmuma attīstības sastāvdaļu, turklāt vairs nav aktuāls jautājums, vai radīt ko jaunu ir nepieciešamība, bet gan kā to izdarīt pēc iespējas pārdomātāk.
Jāņem vērā, ka ne vienmēr jauns produkts nozīmē fundamentāli jaunas un oriģinālas preces radīšanu, tas var būt gan tā paša zīmola uzlabotās produkta versija virzīšana tirgū, gan jau tirgū esoša produkta analoga radīšana, attīstot to caur jaunu zīmolu, kas atbild jaunākajām tendencēm patērētāju uzvedībā.
Process līdz sekmīga produkta vai pakalpojuma izstrādei mēdz būt ilgs tāpēc svarīgi to darīt gudri, lai izvairītos no laika un finanšu zaudējumiem. Kā to izdarīt?
Ideju ģenerēšana
Domājot par jauna produkta ideju, pirmkārt, jādomā par patērētāju un to, kā produkts uzlabos viņa dzīvi, kāpēc tieši bez šī produkta nav iespējams iztikt. Svarīgi ne vien koncentrēties uz to, ko klienti vēlas šobrīd, bet domāt arī par to, ko klienti varētu vēlēties nākotnē, tādējādi domājot pāris soļus uz priekšu gan par klientiem, gan konkurentiem.
Līdztekus jāpievērš uzmanība jaunāko mazumtirdzniecības tendenču analīzei pašmāju un starptautiskā līmenī, jo laikus pamanītas aktualitāšu attīstības un izmaiņu virziens ļauj radīt patērētāju pieprasītu un peļņu nesošu produktu.
Veselība, labsajūta, sociālā atbildība pret līdzcilvēkiem un vidi, kā arī jaunas garšas pieredzes ir dažas no šī brīža TOP mazumtirdzniecības tendencēm, par kurām patērētāji ir gatavi maksāt vairāk.
Ir vairākas aktualitātes, kam 2020. gadā noteikti vajadzētu pievērst īpašu uzmanību. Produkta unikālā stāsta radīšana ar mērķi veidot ilgtermiņa attiecības ar klientu, veselīga dzīvesveida un produktu, tai skaitā augu valsts produktu uzvaras gājiens, produkta ilgtspēja visās tās nozīmēs – sākot no videi draudzīga iepakojuma izstrādes līdz vidi saudzējošam produkta piegādes ceļam, dažādas produkta tekstūras un kombinācijas kā patīkama pieredze, ko izbaudīt.
Tirgus izpēte un ideju atlasīšana
Nākamais solis pēc ideju apkopošanas ir atlasīšana, no ieceru pulka, izvirzot tās, kuras varētu būt veiksmīgākās. To palīdz izdarīt precīzi mērķēti jautājumi - kas šo produktu tirgū padara unikālu? Vai tas risina kādu problēmu un pēc šāda produkta pastāv pieprasījums? Kāpēc klients izvēlēsies tieši šo produktu? Cik liela ir konkurence un kāda ir konkurentu izmantotā stratēģija? Vai produkts no tā iegādes līdz iepakojuma izmešanai ir pārdomāts no lietotāja pieredzes, ērtības viedokļa? Vai produkta un patērētāja mijiedarbības process pilnībā atbilst patērētāja gaidām un tās pat pārsniedz, varbūt iepriecina un pozitīvi pārsteidz katrā no soļiem? Ko šī produkta izstrāde un attīstība dos uzņēmumam?
Produktam, pirmkārt, jābūt patērētāju interesējošam, konkurentus apsteidzošam un peļņu nesošam. Tamdēļ svarīgi turpināt ar mērķtiecīgu nozares, potenciālo klientu un konkurentu izpēti. Dati ir neatsverami svarīgi palīgi, lai spētu pieņemt stratēģiskus lēmumus, kas balstīti skaitļos un faktos par patērētāju uzvedības īpatnībām, tāpat tie ļauj atsijāt perspektīvākās produktu idejas - tās, kuras iespējams praktiski īstenot, paredzot visus riskus un potenciālo peļņu.
Produkta koncepcija un izstrāde
Mirklī, kad produkta idejas virziens ir skaidrs, sākas 2-3 produkta konceptu radīšana, kas sevī ietver izmaksu un peļņas aprēķinus, produkta funkcionalitātes, dizaina un iepakojuma vīziju. Tālāk seko produkta konceptu testa fāze, kur atlasīta produkta mērķauditorijas grupa izvērtē radīto, rezultāti ļauj ražotājam izdarīt secinājumus par patērētāju vēlmēm pirms uzsākt virzību uz produkta izstrādi un ražošanu.
Pienācīga vērība jāpievērš arī fināla fāzei – mārketinga plāna izstrādei jeb plānam, kā tiks nodrošināta un popularizēta produkta ienākšana tirgū, tā, lai to pamana un iegādājas pēc iespējas vairāk pircēju. Mārketinga plāna vērienīgums nenoliedzami cieši saistīts ar tam atvēlēto budžetu, tomēr jāatceras arī par iespējām, ko sniedz digitālā komunikācija un sadarbība ar produktu vēstnešiem (influencers).