“Čangalis nav čiulis”; “latgalieši tiek asimilēti”; “Varakļāni taču uz Marsu nepārcelsies!”; “kā zapte ar kāpostiem”; “daļa Latgales tiek uzdāvināta Vidzemei”; “vai tad man ar asinīm jāparaksta līgums - esmu vidzemniece vai latgaliete?”; “varakļānieši pamesti zem sliedēm”. Tie ir daži no izteikumiem, veltīti gaidāmajai novadu reformai, pēc kuras scenārija Varakļānus iekļaus Madonas novadā. Otru iespēju – pievienoties Rēzeknes novadam varakļānieši aptaujā noraidīja. Tomēr paliek jautājums, vai, iekļaujoties Vidzemē, varakļānieši nezaudēs latgalisko identitāti?
Dodamies uz vienīgo Latvijas novadu, kurā strīds par novadu reformu izvērtās tik karsts un emociju pārpilns, ka Saeima nolēma rīkot iedzīvotāju aptauju, kurā pārliecinošais vairākums pateica jāvārdu Vidzemes novadam. Kad ierodamies, šķiet, ka kaislības ir mitējušās, tomēr atliek vien sākt sarunu par varakļāniešu identitāti, kā emociju putas atkal ir virspusē. Vieni saka, ka Varakļāniem jāpievienojas Madonai, uz kurieni ved iemīta taka, citi, ka Varakļāni ir “Latgale līdz aknām”, tāpēc vienīgais pareizais virziens ir Rēzekne. Patiesībā varakļānieši gribētu, lai tiktu saglabāts Varakļānu novads, bet šādu iespēju valdība nepiedāvā. Skaidrs ir viens – reforma varakļāniešos izraisījusi identitātes krīzi.
Bērnus bar latgaliski
Pirmo reizi iebraucot Varakļānos, mana asociācija ir “balts”. Bālas debesis virs pilsētas laukuma, ko iezīmē divi balti ikoniski dievnami. Visticamāk, manas zināšanas par latgalisko veidojušās no klišejām, tāpēc Varakļāni nerada iespaidu: jap, ir Latgale! Bet Varakļāni nav arī Vidzeme, vismaz tā, kas man tuva – Cēsis, Līgatne, Valmiera. Ārēji eiropeiska, sīkpilsoniski akurāta, patiesībā pilsēta ir sarežģīta – no apdrupušiem vēstures gabaliņiem veidota mozaīka. “Mēs esam mēs! Divos teikumos to neizstāstīt,” vēlāk teiks kāda varakļāniete. Lielākā daļa vietējo prot latgaliešu valodu un uzskata, ka varakļāniešu latgaliešu valoda ir tā tīrākā. "Runā latviešu valodā, bet bērnus bar latgaliski," valodas lietojumu raksturo Latgales kultūras darbinieks Voldemārs Ivdris. Vēl Latgali dēvē par tumšo, Vidzemi par gaišo pusi - aiz veca ieraduma, it kā sasaistot ar ekonomisko situāciju. Tā viņi paši saka.