2010. - 2011. gadā Rīgas domei bija pienākums izveidot kārtību, kā pārbaudīt vadītāju prasmes un kā pārliecināties par transporta drošumu. Rīgas dome tad šīs likuma izmaiņas palaida garām, līdz ar to ir apšaubāmas gan tramvaju un trolejbusu vadītāju iegūtās tiesības, gan tas, ka šiem transporta līdzekļiem ir veikta atbilstoša tehniskā apskate, svētdien ziņo TV3 raidījums "Nekā personīga".
Raidījums: Rīgas tramvaju un trolejbusu vadītājiem nav atbilstošu tiesību (13)
Atbildīgie ierēdņi gan uzskata citādāk. Esošajai situācijai esot tikai jāpieraksta klāt noteikumi.
Uzņēmums "Rīgas satiksme" gadā pārvadā 135 miljonus pasažieru. Vairāk nekā puse no tiem brauc astoņos tramvaju un septiņpadsmit trolejbusu maršrutos.
Tramvaju un trolejbusu vadītājus apmāca viens uzņēmums sadarbībā ar "Rīgas Satiksmi". Paši arī organizē braukšanas prasmju pārbaudi, teorijas eksāmenu jaunie vadītāji kārto Ceļu satiksmes drošības direkcijā, kas beigās izsniedz atbilstošas apliecības. 161 tramvaja un 266 trolejbusu tehnisko apskati veic "Rīgas satiksmē".
Pirms desmit gadiem mainījās likumi par tramvaju un trolejbusu vadītāju apmācību un tehnisko apskati. Rīgas dome, kur tikko bija sākusi saimniekot "Saskaņa", šīs izmaiņas palaida garām. Līdz ar to desmit gadus vadītāju tiesību iegūšanas un tehniskās apskates kārtība nav īsti likumīga.
2009.gada vidū Rīgas domē varu pārņēma partija "Saskaņa". Par mēru ievēlēja Nilu Ušakovu. "Rīgas satiksme" nonāca Saskaņas kontrolē, tāpat arī Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja, kur par vadītāju kļuva kādreizējas saskaņietis Vadims Baraņņiks un Satiksmes departaments, kur direktora vietnieka amatu dabūja Vitālijs Reinbahs.
2010.gada februārī valdība pieņēma izmaiņas noteikumos par transporta līdzekļu vadītāju tiesībām. Grozījumi paredz, ka tramvaju un trolejbusu vadīšanas eksāmenu var pieņemt vienīgi pašvaldības pilnvarotas apmācības iestādes komisija. Rīgas dome jaunajiem noteikumiem nesekoja.
Ceļu satiksmes likums paredz, ka vadītāja tiesības var saņemt persona, kura normatīvo aktu noteiktā kārtībā nokārtojusi vadīšanas iemaņu pārbaudi. Teorētiski vērtējot, fakts, ka pašvaldība nav izveidojusi komisiju, nozīmē arī to, ka tiesības ir apšaubāmas.
Rīgas domes izpilddirektors Juris Radzēvičš (GKR) situāciju komentē šādi:
"Likumā ir iekļauta prasība, ka pašvaldība nosaka kārtību, kāda veidā tiek pārbaudīts tramvaju un trolejbusu un arī tūrisma transporta tehniskais stāvoklis. Proti, ka faktiski pašvaldībai būtu jādarbojas kā CSDD, tātad jāpārbauda tramvaju trolejbusu tehniskais stāvoklis vai kāds jādeleģē, šobrīd šāda deleģējuma nav."
Tiesības piedalīties ceļu satiksmē ir tikai tiem transporta līdzekļiem, kam veikta tehniskā apskate. Ja nav noteikumu un pilnvarotas iestādes, paredzēto tehnisko kontroli iziet nav iespējams.
Tramvaju un trolejbusu vadītāju tiesības nav starptautiskas kategorijas, tāpēc katra valsts var noteikt savu, īpašu kārtību. Lai tās iegūtu Latvijā, personai ir autoskolā jāapgūst teorija un prakse, pēc tam Ceļu satiksmes drošības direkcijā jākārto teorijas eksāmens, bet praktisko braukšanu pārbauda īpaša komisija. Ja abi eksāmeni ir bijuši sekmīgi, CSDD izdod apliecību. Direkcijai līdz šim nav radušās aizdomas, ka sistēmā ir problēmas.
Rīgas pašvaldība pēkšņi ir konstatējusi , ka nav pilnvarojusi nevienu pieņemt šos eksāmenus.
Desmit gadu laikā tramvaju un trolejbusu vadītāju apliecības izsniegtas 270 personām. "Rīgas satiksmē" uzskata, ka šo cilvēku tiesības vadīt sabiedrisko transportu ir spēkā.
Tehnisko apskati tramvajiem un trolejbusiem "Rīgas Satiksme" nodrošina saviem spēkiem. Neatkarīgi eksperti netiek iesaistīti. Uzņēmumā uzskata, ka tas nav nepieciešams un var izmaksāt ļoti dārgi. Visu atrisinātu noteikumi, kas legalizētu esošo kārtību.
Pasažieru pārvadājumi un līdz ar to arī "Rīgas satiksmes" uzmanīšana ir Rīgas domes Satiksmes departamenta pārziņā. Departamentu 2010.gadā vadīja Edgars Strods, bet viņa vietnieks bija Vitālijs Reinbahs. Reinbahs par departamenta direktoru kļuva 2015.gadā, bet gadu vēlāk Nils Ušakovs viņu atstādināja. Reinbahs attiesājās atpakaļ amatā un nu atkal ir departamenta direktors. Viņš situāciju komentē šādi:
"Esošā situācija praktiski ir droša. Šobrīd padziļinātāk jāpēta, vai atbilst tas likumam vai nē, jo likums deleģē pašvaldībai tiesības dot izstrādāt noteikumus ar kuriem noteikts, kādā veidā tiek kontrolēts tehniskais stāvoklis."
Izpilddirektors Radzevičs, kurš ārkārtas domes vēlēšanās gatavojas kandidēt no GKR saraksta, par likuma nepildīšanu uzrakstījis iesniegumu prokuratūrai. Rīgas tiesas apgabala prokuratūrā noziegums nav saskatīts, un iesniegums pārsūtīts Vides un reģionālās attīstības ministrijai.
Šobrīd Rīgas dome ir atlaista un tās pienākumus pirms nedēļas sāka pildīt Saeimas iecelta administrācija. Jaunie Rīgas vadītāji sola, ka jautājumu apspriedīs ar izpilddirektoru, kad tas atgriezīsies no atvaļinājuma un tad lems, kā noteikumus sakārtot.
Tramvaji pasažierus pārvadā arī Liepājā un Daugavpilī. Arī šajās pilsētās 10 gadus spēkā esoši regulējumu pamanījuši tikai tagad un nu steidz tiem pielāgoties.