Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Koronavīrusa ēnā: Kādi ir transporta izmantošanas riski? (3)

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

Jaunais koronavīruss turpina strauji izplatīties visā pasaulē – vairāku valstu valdības noteikušas ceļošanas ierobežojumus, savukārt citās valstīs paši ceļotāji izvērtē iespējamos riskus un īsteno piesardzības pasākumus.

Lielbritānijas raidsabiedrība BBC skaidro, cik droši šobrīd ir lidot ar lidmašīnu, doties kruīzā vai vienkārši izmantot sabiedrisko transportu.

Eksperti uzskata: lai inficētos ar jaunāko vīrusu, nepieciešams tuvāks kontakts ar inficētu personu nekā, piemēram, lai inficētos ar gripu.

Lai inficētos ar jauno vīrusu, cilvēkam inficēta cilvēka klātbūtnē būtu jāuzturas vismaz 15 minūtes un ne vairāk kā divu metru attālumā.

Tas nozīmē, ka cilvēka iespējas ar jauno vīrusu inficēties transporta sistēmā ir lielā mērā atkarīgas no pilsētas, kurā cilvēks pārvietojas, un cilvēku daudzuma attiecīgajā transporta veidā.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

Vilcieni un autobusi

Dažādās pasaules pilsētās ir atšķirīgs iedzīvotāju skaits un dažāda transporta sistēmas slodze.

Piemēram, viena no noslogotākajām transporta sistēmām pasaulē ir Londonas metro – tur cilvēku koncentrācija katru dienu ir ļoti blīva, kas nozīmē, ka lielāka ir iespēja arī inficēties ar dažādiem vīrusiem.

Savukārt braukšana pustukšā autobusā kādā ne tik blīvi apdzīvotā pilsētā būtiski samazina arī inficēšanās riskus.

Tomēr svarīgs faktors ir arī tas, cik daudz laika cilvēks pavada transporta līdzeklī, cik laba ir ventilācija šajos transporta līdzekļos un tas, cik tīri tie ir.

Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Lidmašīnas

Plaši izplatīts ir uzskats, ka lidmašīnās ir lielākas iespējas inficēties ar dažādiem vīrusiem, jo lidmašīnās ir “sastāvējies” gaiss.

Tomēr šis uzskats neatbilst patiesībai – gaisa kvalitāte lidmašīnās var būt labāka nekā vidusmēra birojā un gandrīz vienmēr labāka kā autobusā vai vilcienā.

Lai arī lidmašīnās mēdz būt liels pasažieru blīvums, tomēr gaisa apmaiņa tajās notiek ātrāk.

ASV Perdū Universitātes eksperti norāda, ka pilnīga gaisa apmaiņa lidmašīnas salonā notiek katrās divās līdz trīs minūtēs. Salīdzinājumam ēkā ar gaisa kondicionēšanu gaiss pilnībā “nomainās” katrās desmit līdz divpadsmit minūtēs.

Eksperti norāda, ka galvenais risks saistībā ar aviotransportu ir tas, ka inficēti cilvēki var veikt lielus attālumus, tādējādi veicinot strauju infekcijas izplatīšanos visā pasaulē.

Kruīza kuģi

Kruīza kuģis uzmanības centrā koronavīrusa izplatības kontekstā nonāca pēc tam, kad februārī pie Japānas krastiem tika noteikta karantīna uz kuģa “Diamond Princess”, kur ar vīrusu inficējās liels skaits cilvēku.

Uz kruīza kuģiem vienlaicīgi uzturas liels skaits cilvēku, kas ierobežotā telpā pavada daudz ilgāku laiku nekā ceļotāji, kas izmanto lidmašīnu vai vilcienu.

Inficēšanās riskus uz kruīza kuģiem būtiski palielina tas, ka gaisa kondicionēšanas sistēmas sajauc gaisu, kas jau ir telpās, ar svaigu gaisu, kas tiek pievadīts no ārpuses. Tas tiek darīts enerģijas taupīšanas nolūkā.

Tāpat kruīza kuģu ventilācijas sistēmu filtri nav paredzēti pavisam mazu daļiņu filtrēšanai, kas nozīmē, ka vīrusi var strauji izplatīties ar kuģa gaisa kondicionēšanas sistēmas starpniecību.

Inficēšanās risku mazināšanai eksperti iesaka kruīza kompānijām pārskatīt līdzšinējo pieeju gaisa kondicionēšanas sistēmu pārvaldīšanai.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu