Ceturtdien, 12. martā TVNET studijā norisinājās raidījuma «Pasaule kabatā» tiešraide, kurā SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis un «Luminor» galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš apsprieda pašreizējo situāciju pasaules naftas tirgos un degvielas cenas Latvijā. Telefonintervijā ar komentāru dalījās politologs un Jaunās Konservatīvās partijas biedrs Andis Kudors.
02:13 Kā Latvijā veidojas degvielas cenas?
03:54 Kāpēc degvielas cenas bieži neatbilst pasaules naftas cenām?
07:37 Cik zemai ir jābūt pasaules naftas cenai, lai to būtiski izjustu Latvijas degvielas patērētāji?
08:11 Vai Latvijai ir jāveido pašai savas degvielas rezerves?
09:58 Krievijas nespēja vienoties ar Saūda Arābiju par naftas ražošanas apjomu samazinājumu – kāpēc?
13:54 Naftas cenu karš – kas tas ir?
15:51 Vai naftas cena var krist vēl vairāk?
18:34 Vai naftas eksportētājvalstīm būs lielas ekonomiskas problēmas?
19:26 Labais un sliktais piemērs naftas tirdzniecībā: Norvēģija un Venecuēla;
23:51 Vai naftas cenu krīze traucēs ASV izmantot savus sankciju piespiešanas instrumentus?
26:05 Vai lētākas naftas cenas nozīmēs lētākas gāzes cenas?
29:39 Vai nafta un gāze ir nākotnes enerģētikas produkts?
33:23 Vai OPEC nākotne ir saistīta ar pagrimumu?
Spilgtāko raidījumā pausto domu izklāsts
Kā Latvijā veidojas degvielas cenas?
Strautiņš norāda, ka šajā kontekstā jāskata vairākas komponentes. Pirmā ir naftas cena, kura parasti sastāda nedaudz mazāk par pusi no degvielas gala cenas. Otrā ir akcīzes nodoklis, bet trešā ir PVN. Savukārt, ceturtā ir kaut kāda daļa mazumtirgotāju peļņai. Viņš norāda, ka Latvijā daudzi iedzīvotāji uzskata, ka degvielas cenu tirgotāji paņemot sev par lielu pīrāga daļu, taču ekonomistam nesen esot gadījies nonākt degvielas tirgotāju sapulcē, kurā absolūti neesot valdījis priecīgs noskaņojums.