Ko tādu vēsturē mēs vēl neesam redzējuši jeb naftas nozare saskaras ar bezprecedenta problēmām (87)

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Globālais naftas pieprasījums 2020. gadā var nodemonstrēt lielāko kritumu vēsturē. Tas ir saistīts ar bezprecedenta pasākumiem, ko arvien vairāk valstis pasaulē īsteno, lai cīnītos pret koronavīrusa izplatību, otrdien vēsta aģentūra Bloomberg. 

Aizliegumi ceļot, darbs no mājām, atcelti atvaļinājumu plāni, kā arī piegāžu ķēžu izjukšana - tas viss neizbēgami rada situāciju, kad pieprasījums pēc naftas produktiem arvien vairāk sarūk. "Vismaz skatoties uz tendencēm, kā valstis reaģē uz vīrusa izplatību, pieprasījums pēc naftas jau cieta, kad Ķīna nolēma apturēt vairāku ekonomikas sektoru darbību. Tagad tas pats notiek un arī notiks globālā mērogā," atzīmē "Bloomberg". 

Naftas tirgotāji, kompāniju vadītāji, kuri pārvalda dažādus fondus, kā arī konsultanti pārskata savas prognozes, kuras sliecas negatīvā virzienā. Daudzi baidās, ka naftas pieprasījums, kas 2019. gadā vidēji sastādīja 100 miljonus barelu dienā, šogad uzrādīs maksimāli iespējamo kritumu. Tā, piemēram, 2009. gada globālās recesijas laikā pieprasījums pēc naftas samazinājās par vienu miljonu barelu naftas. 1980. gadā tika fiksēts pieprasījuma kritums par 2,65 miljoniem barelu naftas dienā, kad pasaules ekonomika piedzīvoja krahu pēc naftas krīzes.

"Tādu globālo pandēmiju pasaule nav pieredzējusi kopš 1918. gada," paziņoja naftas fondu "Andurand Capital Management LLP" vadītājs Pjērs Andruāns. Viņš norāda, ka "nav šaubu par to, ka pašlaik notiekošais kritums vairākkārtīgi pārsniegs tos krituma apjomus, kas tika pieredzēti globālās finanšu krīzes laikā pirms 10 gadiem". 

Jau kopš gada sākuma naftas cenas ir kritušās par vairāk nekā 50%. Saūda Arābija, kura 6. martā neieguva Krievijas piekrišanu turpmāk samazināt naftas ražošanas apjomus, kas notiek pieprasījuma krituma dēļ, nolēma pat palielināt naftas ieguves apjomus un būtiski samazināt naftas cenu. 

Tas izraisīja ļoti strauju jau tā krītošās naftas cenas kritumu. "Brent" jēlnaftas cena 9. martā tirgos kļuva par 24% lētāka, bet WTI markas nafta - pat par 25%. Vēlāk gan naftas cenas mazliet sāka celties, taču šajā nedēļā turpina mērenu kritumu.

"Mēs tādu situāciju ar pieprasījumu nekad vēsturē vēl neesam pieredzējuši," aģentūra "Bloomberg" citē galveno tirdzniecības kompānijas "Trafigura Group" galveno ekonomistu Sādu Rahīmu. Viņš piebilst, ka "kādu laiku pieprasījums pasliktināsies ik dienas". 

"Goldman Sachs" ir viens no lielākajiem jēlnaftas tirgus dalībniekiem Volstrītā. Šis uzņēmums prognozē, ka posmā no februāra līdz aprīlim mēneša griezumā naftas pieprasījums būs krities par vairāk nekā četriem miljoniem barelu dienā. Citi investori paredz, ka īstermiņā būs vēl dziļāks kritiens.

Pēc Andruāna aprēķiniem, pieprasījums 2020. gada pirmajā ceturksnī var nokrist līdz 10 miljoniem barelu pirmajā ceturksnī un arī nākamajā ceturksnī turpināt kristies. 

"Tas, ko mēs redzam, ir ļoti straujš pieprasījuma kritums," norāda naftas tirdzniecības uzņēmuma "Vitol Group" galvenais ekonomists Džovani Serio. 

"Trafigura", kas ir viens no lielākajiem neatkarīgajiem naftas tirgotājiem pasaulē, arī uzskata, ka pieprasījums pēc naftas jau drīzumā sasniegs 10% no iepriekšējā naftas patēriņa apjoma. Šī prognoze gan ir īstermiņa, un tā neattiecas uz ilgāku periodu. Tomēr arī gada griezumā kritums varētu būt visai ievērojams. 

Analītiskā kompānija "IHS Markit" sagaida, ka šajā gadā vidēji pieprasījums pēc naftas sastādīs 1,42 barelus naftas dienā, bet sliktākajā gadījumā - 2,8 miljonus barelu dienā. Cita analītiskā kompānija prognozē, ka vidējais naftas pieprasījuma kritums sastādīs 1,3 miljonus barelu dienā. 

Savukārt pašreizējā Starptautiskās Enerģētikas aģentūras 9. martā publicētā prognoze liecina, ka šī gada ietvaros globālais naftas pieprasījums kritīsies vien par 90 tūkstošiem barelu naftas dienā.

Svarīgākais
Uz augšu